Na české telekomunikační scéně to vře. Začalo to dnes ráno tiskovou zprávou O2, ve které modrý operátor nařknul toho zeleného z podvodného jednání. Podomní prodejci U:fona měli údajně vnucovat své služby potencionálním zákazníkům neetickým způsobem, dokonce byl použit výraz „klamání zákazníka“ a prodejci se prý vydávali za někoho, kým nebyli. Tiskovou zprávu v plném znění najdete zde.
Ještě než se O2 pustí do slibovaných úkonů právní ochrany, požádali jsme o vyjádření také druhou stranu. Za U:fona a jeho mateřskou společnost MobilKom nám tisková mluvčí Jana Studničková řekla toto:
„Podomní prodej je jedním z nejefektivnějších prodejních nástrojů, jaký využívá řada firem včetně telefonních operátorů, mimo jiné proto, že provize za prodej je vyplácena teprve po zaktivování služby, a nikoli po podpisu smlouvy. Prodejce tedy nemá žádnou motivaci uvádět klamavé údaje, na jejichž základě by sice byla podepsána smlouva, ale po zjištění pravých skutečností by nedošlo k odběru služby. Přesto má U:fon vlastní etický kodex, který je pro externí prodejce závazný a který je veřejnosti dostupný na www.ufon.cz (poznámka redakce: dokument přiložen níže).
Ztotožňujeme se s názorem Telefónicy, že jakékoli podvodné praktiky při podomním prodeji jsou naprosto nepřijatelné, a jejich nepřípustnost včetně postihů je i součástí smlouvy se společnostmi, které pro nás pracují. V případě porušení etického kodexu či jiného prokázaného neprofesionálního jednání spolupráci s daným prodejcem ukončíme. Podle našich dosavadních zkušeností jsou stížnosti na chování prodejců pouze ojedinělé, přesto vyvíjíme značné úsilí na to, aby prodejci postupovali co možná nejkorektněji."
U:fonův etický kodex