Ještě před pondělním startem U:fonovy mobilní kariéry jsme otestovali jeho mobil a služby. Máte zájem? Jděte do toho.
Dostali jsme Ufonky! Nejsou to ty, které jsme si objednali běžným distribučním kanálem, ale novinářské testovací vzorky. Jsou to telefony přesně v tom stavu, ve kterém se posílají zákazníkům a které začnou už příští pondělí 16. června telefonovat. U:fonovu éru klasického mobilního telefonního operátora odstartuje jediný model ve dvou barvách tak, jak si je můžete prohlédnout na následujících obrázcích.
Ubiquam U-400 můžete mít v barvě přesně podle vašeho přání (pokud je vaším přáním černá a stříbrná)
U:fonovi vyslanci budou cestovat v jedovatě zeleném kartonu
Nebojte se CDMA. Na pohled si vlastně vůbec ničeho nevšimnete – podobně normálně jako mobil vypadá i SIMkarta
První dojmy z telefonu? Překvapivě dobré. Proč „překvapivě“? Po zkušenosti s U:fonovými vysílačkami jsem čekal něco ošklivě plastového. Ne že by nebyly telefonky plastové, ale materiál působí kvalitně, stejně tak jeho zpracování. Zvnějšku vůbec nic nenasvědčuje tomu, že by se mělo jednat o něco jiného, než běžný GSM-mobil třídy low-end.
Dlouho jsem přemýšlel, co mi U:fonovy první mobily připomínají, až jsem na to přišel. Nějaký rok starou Nokii 2600. Oba telefony mají podobně zaoblený tvar, oba mají dvoubarevné tělo s tmavou klávesnicí, velice podobný je i tvar klávesnice.
Série náhod, nebo inspirace u nejlepších?
Test maniakem a laikem
Tento test však bude přece jen jiný, nebudeme testovat pouze kousek techniky od Ubiquamu. Vezmeme to více zeširoka, vrátíme se do dob o pár let zpět, kdy teprve vznikaly sítě pro mobilní komunikaci a pokrytí signálem v tom kterém místě bylo jedním ze zásadních kritérií pro výběr operátora. Jen to teď nebude o GSM, ale o CDMA.
Jak vidíte, mobily jsme dostali dva, tedy minimální počet k tomu, abychom mohli vyzkoušet komunikaci uvnitř sítě. Přemýšlel jsem, komu dát druhý kousek, potřeboval jsem někoho, s kým si často volám a kdo hodně cestuje, aby mohl vyzkoušet pokrytí sítě. Druhého U:fonka nakonec dostala moje přítelkyně, takže kromě poznatků mě, MobilManiaka, se můžete do redakčního testu těšit i na poznatky naprostého MobilLaika.
Telefonista s krycím názvem MobilLaik dostal jasný úkol telefonovat celou cestu vlakem z Brna na Vysočinu, abychom vyzkoušeli pokrytí zeleným signálem a kvality spojení za jízdy. Test to byl náročný, protože v některých částech trati se spojení ztrácí i „téměřstoprocentnímu“ GSM-triu. Překvapení se nekonalo, spojení se přerušilo i U:fonovi. V přestupní stanici Havlíčkův Brod se opět telefonovat dalo, do malé vesničky směrem na Jihlavu však už zelená nedosáhne. O pár kilometrů dále svítí na ukazateli signálu dvě čárky, uvnitř budovy se však obě vytratí. Nehodlám kritizovat stupeň pokrytí stále rostoucí sítě, naopak oceňuji přesnost a pravdivost U:fonovy mapy pokrytí.
Až po několika úspěšně provedených hovorech mě překvapila hláška systému o nutné aktivaci uživatelského účtu. Stačilo zavolat na infolinku *88, nadiktovat rodné číslo, údaje nutné pro zaslání účtenky a mohlo se znovu telefonovat. Tedy asi po dvou hodinách, a to i přesto, že mě operátor upozornil na 24hodinovou lhůtu, kterou k tomuto kroku má.
Vykročit pravou
Abych se vyjádřil ke kvalitě hovoru z U:fona na U:fona, musím říct, že to není 100% toho, na co jsme zvyklí ze světa GSM, ale není to nic výrazného, co by snad mohlo ovlivnit srozumitelnost hovoru. Když k tomu přidám přijatelně vyhlížející mobil a hlavně tarif Za nula (který si poradil i s O2 Neonem za 2 000 Kč měsíčně), vypadá to, že U:fon v pondělí vykročí pravou nohou.
Dlouho mi vrtalo hlavou, kdo by kvůli U:fonovým jednoduchým službám a jedinému jednoduchému mobilu opustil rozvinutý svět sítí GSM/UMTS a multimediálních Nokií N95. Pak mi ale došlo, že to zelení mužíčkové od svých zákazníků ani nechtějí. Už na nedávné tiskové konferenci přece jasně řekli, že se (mimo jiné) chtějí zaměřit na rodiny a malé firmy. Manažeři dostanou U:fona a budou s ním volat svým podřízeným, stávajícím mobilem se bude volat do ostatních sítí. Podobně by to mohlo fungovat i v rodině. U:fon tedy nechce být náhradou zavedených mobilů, ale jejich doplňkem. Hlavou mi teď ale vrtá něco jiného – totiž když si budou všichni volat ve vlastní síti zadarmo, kdo bude U:fonovi generovat zisk? Z čeho bude operátor žít?