Alibaba: „Plagiát je lepší a levnější než originál“

Šéf a zakladatel jedné z největších obchodních platforem na světě se rozpovídal o tom, jak se dělá byznys v Číně. Jak je možné, že je plagiát lepší a levnější?

V posledních dnech hned dvakrát proběhl médii gigantický e-shop Alibaba. Poprvé českými, to když premiér Bohuslav Sobotka ze své pracovní cesty po Číně oznámil, že Alibaba nabídne české zboží. Zatím dočasně, ale jedná se o trvalém zastoupení. Tématu se věnuje článek na E15.cz, ale spíše v obecné rovině, o které konkrétní zboží půjde, jsme se nedozvěděli.

Druhá zpráva svým kontroverzním nádechem podráždila média po celém světě. Výkonný ředitel a zakladatel společnosti Alibaba Jack Ma na investorském setkání řekl: „Plagiáty mají dnes lepší kvalitu a lepší cenu než skutečné značky.“ (The Wall Street Journal, via Engadget.com).

 

„The fake products today are of better quality and better price than the real names.“

Jack Ma, founder and executive chairman of Alibaba Group

 

Pro západní svět na první pohled skandální vyjádření, pro znalce žádné překvapení. Alibaba je největší čínská obchodní platforma, je značně orientovaná na čínský trh a podporuje především čínské obchodníky. Firma opakovaně odmítla členství v protipadělatelské asociaci. Upozornění od čínského ministerstva obchodu na prodej zboží porušující autorská práva označila za zhoubné a vážně poškozující čínské firmy obchodující na internetu.

Tajemství levných čínských mobilů

Plagiát často vzniká na stejných linkách jako originál. Kvalita je tedy maximálně stejná, těžko říct, jak Jack Ma přišel na kvalitu lepší  (viz citát výše). Cenu plagiál srazí tím, že nenese režijní náklady (start výroby zaplatí značka, plagiát pak stojí už jen tolik, co suma komponent, energie a personální náklady) a hlavu si obvykle neláme ani s placením licencí (třeba za Google Mobile Services). Pro zákazníka je pak přístroj stejný (pokud se nešetřilo i na komponentech), jiné je vytištěné logo a služby, které „výrobce“ poskytne. Typicky jde o záruku – plagiátor si nemusí chránit jméno, a tak si může dovolit na své zákazníky „kašlat“.

Jack Ma vnímá i „západní pohled“ na věc. V minulosti řekl, že „Alibaba tu není padouchem, naopak jde o předního bojovníka proti padělkům,“ nebo „Za každý prodaný plagiát ztratíme pět zákazníků.“ Nicméně realita naznačuje, že někdy jsou slova jedna věc a činy věc úplně jiná...

Témata článku: Nákup a ceny, Alibaba

15 komentářů

Nejnovější komentáře

  • apear 20. 6. 2016 15:15:02
    Při čtení nadpisu článku jsem musel zavzpomínat na "dřevní" časy, kdy jsem...
  • Jarda.abc 20. 6. 2016 14:04:43
    Kopie se pozná i polde toho, že se to vyrobí taky ve Foxconnu a nacpe se...
  • grndl 20. 6. 2016 13:52:47
    Tady se míchá několik věcí dohromady, tedy spíš přístupů. Je rozdíl...

Určitě si přečtěte