Aplikace vytlačují živé operátory. Banky chystají další novinky

Atraktivita klasického telefonního bankovnictví kvůli vzestupu aplikací pro chytré mobilní telefony a již zavedenému e-bankingu průběžně klesá - české banky potvrzují stále menší počet volajících. Rozhodně se však nedá říci, že by to v brzké budoucnosti mělo znamenat smrt tohoto komunikačního kanálu či rušení call center – finanční ústavy totiž mají smělé plány: některé zvažují nasazení biometrie, jiné zase posílení klientské péče či rozšíření o služby osobních financí.

Co je biometrie

Biometrie je automatická metoda autentizace založená na rozpoznávání biologických charakteristik jedince. Metoda vychází z přesvědčení, že některé biologické charakteristiky jsou pro každého člověka jedinečné a neměnitelné. Hlasová biometrie spoléhá na unikátnost frekvence, výšky, tónu či intonace řečníka, a to nehledě na význam jeho slov. (Wikipedia)

„Bavíme se o nových technologiích, v této oblasti se situace na trhu může měnit velmi rychle,“ připustil mluvčí UniCredit Bank Petr Plocek s tím, že konkrétní plány však zatím banka nemá. V podobném stádiu „zvažování“ či „analyzování“ hlasové biometrie pak jsou podle ankety E15 například také ČSOB a její Era, GE Money Bank, Air bank nebo Komerční banka.

„Raiffeisenbank chce být první bankou na českém trhu, která spustí hlasovou biometrii, a to ještě v letošním roce,“ uvedl mluvčí banky Tomáš Kofroň s tím, že technologii chce banka využít jak v komunikaci s klienty přes tradiční call centrum, tak ale také v bankovnictví pro chytré telefony.

"Bio" v technickém kabátku láká

Česká spořitelna a Zuno Bank nicméně redakci potvrdily přípravu nasazení hlasové biometrie v příštím roce. V tomto kontextu je pak třeba připomenout, že s biometrickým podpisem již od svého vzniku pracuje Air bank a tuto technologii v současnosti pilotuje také GE Money bank.

Klepněte pro větší obrázek 
foto: E15

Manažeři v Equa bank zase věří, že dominantní vývoj proběhne na poli mobilních a nositelných mobilních zařízení (hodinky, brýle), která umožní nové způsoby biometrického rozpoznávání. „Mobilní bankovnictví využívá čím dál tím více klientů a postupem času bude v bankovnictví dominovat,“ tvrdí mluvčí Zuno Bank Vladimír Michna.

Digitalizace a další služby

Vývoj by mohl postupně vést až k plné digitalizaci bankovnictví. „Uživatelé si budou služby jen předplácet,“ predikuje výkonný manažer elektronického bankovnictví ČSOB a Ery Petr Vosál. Podle něj však bude banka muset nabízet také nějakou přidanou hodnotu a služby navíc. Těmi mohou být například analýza příjmů a výdajů přímo v internetovém bankovnictví či propojení s datovou schránkou.

„Hlavní směr rozvoje sledujeme v oblastech finančního poradenství,“ vysvětlila postoj Komerční banky její mluvčí Monika Klucová. Banky rovněž svorně hovoří o plánech na další „usnadnění“ odesílání platebních příkazů z aplikací pro chytré telefony. Už nyní většina z nich přitom nabízí načítání údajů z QR kódů či přímo skenování faktur.

„Telefonní bankovnictví úplně nezmizí, při ztrátě platební karty je to pořád nástroj první volby, který umožňuje získat okamžitou pomoc ze strany banky. Ale jeho důležitost bude postupně klesat ve prospěch samoobslužných kanálů,“ uzavřel predikci mluvčí UniCredit Bank Petr Plocek.

Témata článku: Mobilní aplikace, Technologie, Biometrie, Komerční banka

1 komentář

Nejnovější komentáře

  • RomanSvach 2. 5. 2014 17:44:30
    Ano toto je prostě normální stav. Technologie jdou dopředu, úkony jsou...
Určitě si přečtěte