Baterie na bázi grafenu mají 10× vyšší kapacitu i rychlost nabíjení

Nové technologie baterií se sice objeví pomalu, ale neustále se lze dočíst o novinkách a lepších technologiích, které zkoumají vědci po celém světě. Tentokrát se objevila další, která využívá téměř zázračného grafenu.

Podle informací univerzity Northwestern se podařilo týmu pod vedením Harolda Kunga dosáhnout významného pokroku v oblasti Li-Ion baterií, který se týká nejen rychlosti nabíjení, ale také maximální kapacity. Jak se můžete dočíst v podrobných materiálech, vědci se zaměřili na rychlost přenosu iontů mezi anodou a katodou (nabíjení) a na hustotu iontů v anodě a katodě (kapacita).

Klepněte pro větší obrázek
Grafen je dvourozměrná šestiúhelníková vrstva o tloušťce jednoho atomu uhlíku (zdroj: AlexanderAlUS, Wikipedia)

Díky tenkým grafenovým plátkům o tloušťce pouze jediného atomu, miniaturním otvorům (10 až 20 nm) pro zkrácení cesty lithiových iontů, kombinaci křemíku a velkého množství vrstev se podařilo vytvořit baterii, která má nejen desetkrát větší kapacitu, ale její nabíjení je také desetkrát rychlejší.

Baterie v této fázi sice asi po 150 cyklech nabíjení ztratí téměř polovinu kapacity, i po této době, která je při častém nabíjení odhadována na rok, se i tak stále jedná o pětinásobnou kapacitu oproti současným bateriím.

Nepříjemnou zprávou ale je, kdy se tato technologie dostane na trh. Dle odhadů to totiž nebude dříve než za tři až pět let. Výzkum se nyní bude soustředit také na teplotní stabilizaci, což je nutné například při použití u elektrických automobilů.

Témata článku: Technologie, Baterie, Nabíjení

4 komentářů

Nejnovější komentáře

  • AboutAll.cz 19. 11. 2011 15:01:40
    Nepotřebujeme žádné x jádrové procesory, ale pořádné baterie. K čemu mi je...
  • AlienMatej 18. 11. 2011 18:44:15
    Tento článok je starý 4...
Určitě si přečtěte