Bič na operátory opět ve hře. Má šanci projít?

Novela Zákona o elektronických komunikacích z dílny senátorky Dernerové chce vzít operátorům privilegium rozhodovat o tom, co je pro nás dobré. A zkrátit přenos čísla.

Senátorka Alena Dernerová splnila, co slíbila a pustila se do boje s mobilními operátory a jejich chapadly, která sahají až do poslanecké sněmovny. Ostatně boj o to, jak je napsaný Zákon o elektronických komunikacích (ZoEK), respektive některé konkrétní paragrafy, se datuje od roku 2013, kdy Jan Husák prosadil prozákaznickou novelu, která vešla ve známost jako „Bič na operátory“. Rok poté si operátoři prosadili svou a zákon byl novelizován do současné podoby. Dnes leží ve výborech další novela (prvním čtením prošla 3. března), která naopak opět přiznává větší práva a ochranu spotřebitelům.

Návrh novely zákona předložila skupina senátorů v čele s Alenou Dernerovou, nejde ale o úplnou novinku. Loni ho při projednávání Zákona o ochraně spotřebitele většina senátorů včetně ministra průmyslu Jana Mládka odmítla s odůvodněním, že jde o „přílepek“. Nyní jsou ale šance přijetí novely výrazně vyšší. Návrh podpořil dokonce i sám ministr Jan Mládek, kterého jsme dříve podezřívali z toho, že jde operátorům takříkajíc na ruku.

Dílčí úspěch při schvalování novely vystihl redaktor Lidovek Ondřej Vyhnanovský:

Samotné projednávání návrhu zákona se neobešlo bez emocí. Přesvědčit se můžete na vlastní oči a uši. Přestože senátorka Dernerová nepovažuje novelu za politikum, ale za něco veřejně prospěšného, co pomůže posílit slabší pozici zákazníka ve smluvním vztahu s mobilními operátory, kteří disponují armádou právníků, našli se i tací, kteří nechtěli novelu propustit ani k připomínkování do výboru a druhého čtení. V argumentaci proti novele se výrazně angažoval například senátor Jiří Oberfalzer z ODS. Návrh nakonec podpořilo 37 ze 42 přítomných senátorů.

Klepněte pro větší obrázek
Záznam projednávání novely ZoEK z pera Aleny Dernerové si můžete přehrát zde (obr.: senat.cz)

Jak se uvádí v důvodové zprávě, po přijetí „protispotřebitelské“ novely v roce 2014 došlo k výrazné disbalanci práv v neprospěch spotřebitelů (na straně operátorů došlo k opačnému efektu). Jinak řečeno, operátoři nyní tahají za delší konec provazu, mění podmínky dle libosti a zákazníky utápí v odkazování se na nesrozumitelné dokumenty, které mají desítky stran. Zkrátka a dobře, operátoři ve smluvním vztahu dle Dernerové zneužívají své postavení a Český telekomunikační úřad (ČTÚ) už je jen rozhodčí, pokud si zákazník na něco stěžuje. Třeba na autodokup dat.

 

Alena Dernerová: „Proč máme chránit operátory? Tady nejde o politikum...“

 

Cílem novely je mimo jiné změna zavedené praxe, kdy operátoři mění podmínky a zároveň sami rozhodují o tom, zda jsou ve prospěch zákazníka či nikoli. Pokud by novela prošla a nabyla účinnosti, museli by operátoři do svých smluv přidat pasáž, která říká, co přesně lze jednostranně měnit. Změny by dále operátoři museli hlásit ČTÚ i zákazníkům a v případě podstatných změn taxativně vyjmenovaných v zákoně nebo změn jiných ustanovení, které nevedenou ke zjevnému zlepšení postavení účastníka, hlásit i možnost odstoupit od smlouvy bez sankce.

Kratší přenosy

Možná to sami znáte – chcete přejít ke konkurenci, ale stávající operátor vás nejdřív nechá zaplatit pokutu, vyváže vás ze smlouvy a až po té vám dovolí realizovat samotný přenos. Dle opatření obecné povahy, které najdete na webu ČTÚ má proces portace čísla trvat 4 dny. Ale v případě, že máte smlouvu, operátoři umí přenos „uměle“ natáhnout na měsíc nebo i dva. Ani tato praxe se senátorům v čele s Alenou Dernerovou nelíbí a požadují změnu v tom smyslu, aby číslo bylo přeneseno vždy nejpozději čtyři dny po dni, kdy účastník podá poskytovateli výpověď.

Tento bod, respektive debata o tom, zda lze přenosy technicky zabezpečit v této lhůtě, se ještě povede ve výborech a ve druhém čtení, nicméně záměr zkrátit v lhůty přenos čísla v praxi (nikoli jen papírově) zůstává daný. Návrh novely ZoEK byl zaevidován jako sněmovní tisk č. 196

Myslíte, že má novela proti lobby operátorů šanci?

Témata článku: Operátoři, Ostatní, Hospodaření a finance, ČTÚ, Lobby

16 komentářů

Nejnovější komentáře

  • mental.disease 10. 3. 2016 21:00:17
    To čumím čo tu riešite. V našom bananistane to trvalo 30 dní v roku...
  • Majk 9. 3. 2016 16:28:40
    No, abych řekl pravdu, poprvé, když jsem převáděl podle nových pravidel...
  • AleshM 9. 3. 2016 16:19:49
    Bičem bych to rozhodně nenazýval ani omylem. To je nic neříkající...
Určitě si přečtěte

Cynický Týden mobilně 360: Vánoce, operáci a Xiaomi Mi Note 2

Cynický Týden mobilně 360: Vánoce, operáci a Xiaomi Mi Note 2

** Zavádíme nový termit. Operák je nepříliš dobrý operátor ** Kritizujeme dárek pro vozíčkáře. Jsme cyničtí, nebo je chyba jinde? ** Představíme vám krásný Xiaomi Mi Note 2

19.  11.  2016 | Kůžel Filip, Láska Jan | 34

Mobilní data máme jako z roku 2003, říká člen Rady ČTÚ Ondřej Malý

Mobilní data máme jako z roku 2003, říká člen Rady ČTÚ Ondřej Malý

** Předražené tarify, mobilní data násobně dražší než u sousedů a strádající spotřebitel. To je stav českých telekomunikací. ** Na nízké úrovni je i ochrana zdejšího spotřebitele. ** ...říká člen Rady ČTÚ Ondřej Malý. Proč?

17.  11.  2016 | E15.cz , Hamplová Šárka | 17