Samozřejmě že je určen (i) koncovým uživatelům. Jak jinak, resp. jakou formou byste chtěl koncovým uživatelům neorientujícím se v možnostech synchronizace koncových zařízení se servery vysvětlit "zvláštnost" Blackberry ?
Děláte support vašim koncovým uživatelům na jejich telefony s Symbian a WM ? jestli ne, pak chápu proč je pro Vás administrace serveru Exchange bezproblémová. Stačí zaškrtnout jedno políčko umožňující synchronizaci pro mobil..... Ale pokud se dostanete do stavu, kdy budete dělat support pro koncové zařízení.... není nad "blbuvzdorné" Blackberry. Na serveru nastavíte IT polices, co uživatel smí a nesmí a nemusíte se starat s tím, že si někdo na svoji Nokii nainstaluje něco, co mu způsobuje problémy se synchronizací, nebo vám z ničehonic umře WM, protože se nějak zahltilo ( a prvního půl roku pracovalo bez problémů). Takže pokud počítáte náklady, nezapomeňte přičíst i tuhle stránku a porovnávat skutečně objektivně. Nehledě a to, že problémy s BB se z 95% podaří vyřešit na první pokus (od nejjednoduššího resent service books, přes odebrání uživatele z BESu a znovupřidání až po přeinstalaci Firmware - mimochodem, tady operátoři dost pokulhávají - prodávají BB s Firmvare několik "generací" starý)
Že je pro Vás BES blackbox ? No asi to bude tím, že to tak chtějí. Je to uzavřená technologie a to je i jeden z důvodů, proč není BB v Rusku. Jejich tajná služba to podmiňovala předáním šifrovacích klíčů/technologie..... No a to RIM prostě neudělal. V té kauze Holansko co popisujete, na nic nepřišli, protože to nedokázali nasimulovat a tak raději řekli, že doporučují BB nepoužívat pro přenos citlivých dat (bylo to cca v roce 2006).
S BIS službou s Vámi souhlasím - ve své podstatě je to nechráněná POPka...
PS: s poskytováním BB na BESu máme 3 roky zkušeností minimálně s řádově stovky uživatelů...