Američané nabídnou sady s autopiloty, nainstalovat půjdou do běžných aut

Na trhu s autonomními vozidly začíná být živo. Poté, co Tesla svým modelům S a X zpřístupnila funkci autopilota, a také další technologické společnosti se snaží o auta „bez řidiče,“ přichází o své místo na trhu bojovat další firma. Tou by měl být americký startup Drive.ai, jehož tým se skládá z odborníků stanfordské univerzity na robotiku a umělou inteligenci.

Přístup Drive.ai je rozdílný. Zatímco současný trend velí vytvářet zbrusu nová autonomní vozidla, která se od běžných vozidel liší kromě technologií i futuristickým designem, Drive.ai se rozhodl vyrábět sady s autopilotem pro běžná sériová vozidla. Podle vývojářů programové vybavení systému poběží i na levnějších a méně výkonných procesorech, zároveň budou hardware celé autonomní sady tvořit již z dostupných senzorů a zařízení, Drive.ai tedy ušetří za vývoj. Rovněž to sníží cenu výsledného produktu, který bude dostupný široké veřejnosti.

V současnosti Drive.ai spustil vlastní flotilu vozů s autonomním systémem řízení, která se skládá z různých druhů a typů aut tak, aby se systém dokázal přizpůsobit co největšímu počtu automobilů a jejich řidičů. Nejdříve chce nabízet sady s autopiloty pro firemní flotily, ale až poté, co její systém dostane rozsáhlejší homologaci. V současnosti mají její vozy jen testovací povolení, které platí pouze pro Kalifornii. Díky úpravám v americké legislativě by se však mohla autonomní vozidla objevit i v jiných státech USA, například Nevadě, Floridě nebo Wahingtonu D.C.

Společnost se při vývoji systému nesoustředí pouze na co nejbezpečnější chování auta v provozu, zároveň chce také dostatečně komunikovat s chodci a ostatními účastníky provozu. „Řidič a chodec se pomocí neverbálních signálů domluví, vozidlo s autopilotem však záměr chodce nevycítí,“ řekla Carol Reileyová, členka vývojářského týmu Drive.ai. Podle ní budou jejich auta vybavena vnějšími komunikačními systémy, například světly a zvuky, na střeše aut by pak své místo našla informační tabule.

Zároveň se bude společnost snažit o to, aby se její systémy v průběhu provozu učily, pomocí získaných dat vozy budou následně vylepšovat a upravovat své chování. „Díky mnoha názorným příkladům z praktického provozu si systém vytvoří vlastní pravidla fungování, která nemusí programátoři zdlouhavě kódovat, což nám usnadní práci v dlouhodobém horizontu,“ řekla Reileyová. Podle ní je způsob učení strojů velmi blízký tomu, jak fungují lidské mozky.

Systém Drive.ai dokáže pracovat ve dvou nejvyšších stupních automatického provozu. Stupeň číslo čtyři dokáže převzít veškeré ovládací prvky v určitých situacích (například jízda po dálnici), pátý, nejvyšší stupeň, znamená plně automatizovaný provoz vozu. Že to Drive.ai se svým projektem myslí vážně, potvrzuje také personální zajištění celého startupu. Kromě inženýrů a odborníků totiž řady zaměstnanců rozšířil bývalý člen rady General Motors a Opelu Steve Girsky. V Drive.ai bude zastávat pozici v nejužším vedení firmy.

Nově získala povolení k testování autonomních vozů v Kalifornii také společnost Baidu. Na vývoji samořídících aut se podílí společně s Fordem, nedávno firmy společně investovaly 150 milionů dolarů do výrobce takzvaných LiDARů Velodyne. Technologie LiDAR umožňuje automobilům pomocí laserů orientovat se v prostoru, počítat vzdálenosti a upozorňovat před překážkami.   

Témata článku: Technologie, Koncepty

8 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Reckini 6. 9. 2016 14:56:38
    No napadá mě otázka, zda to vůbec dává smysl, instalovat takový systém do...
  • Roman Vronek 6. 9. 2016 14:34:16
    Tradiční automobilky horečně makají. Nejlepším možným způsobem, jakým...
  • PD 6. 9. 2016 12:02:39
    S autonomním řízením se utrhla lavina. A co dělaj tradiční automobilky?...
Určitě si přečtěte

Galaxy S8 prý má nejlepší displej na světě. Podívali jsme se mu na zub

Galaxy S8 prý má nejlepší displej na světě. Podívali jsme se mu na zub

** DisplayMate tvrdí, že Galaxy S8 má nejlepší displej současnosti. ** Prohnali jsme ho optickou sondou a máme k tomu také co říct. ** Jak je to s domovským tlačítkem a jeho citlivostí na sílu doteku?

Včera | Kůžel Filip, Michlovský Jakub | 38

Cukrovka je výzvou pro technologické společnosti, bojovat proti ní chce i Apple

Cukrovka je výzvou pro technologické společnosti, bojovat proti ní chce i Apple

** Cukrovka, je chronické onemocnění, které trápí stále více lidí. ** Cílem léčby je snaha o plnohodnotný život pacienta. ** Apple pracuje na vlastním řešení pro diabetiky.

22.  4.  2017 | E15.cz , Tomeš Michal | 13

Psaní zpráv jen pomocí myšlenek: Facebook chystá technologický převrat

Psaní zpráv jen pomocí myšlenek: Facebook chystá technologický převrat

** Facebook usiluje o technologický převrat. ** Vyvíjí technologii umožňující uživatelům psaní textu pomocí myšlenek. ** Na projektu pracuje tým o 60 lidech

21.  4.  2017 | Polesný David, E15.cz , Liebreich Jiří | 4

Budoucnost mobilů je zahnutá a ohýbací. Do hry chce i Google

Budoucnost mobilů je zahnutá a ohýbací. Do hry chce i Google

** Mobil se zahnutým displejem je zajímavý, jiný, vystupuje z řady placek. ** Chcete zaujmout? Potřebujete zahnutý displej. A ví to i Google. ** Samsung půjde ještě dál, chce ohebné smartphony.

15.  4.  2017 | Kůžel Filip, Láska Jan | 23

iPhone 8: Fotku pro vás zatím nemáme, ale tenhle náčrtek je prý rovnou z továrny

iPhone 8: Fotku pro vás zatím nemáme, ale tenhle náčrtek je prý rovnou z továrny

** Fotit prototyp iPhonu ve Foxconu by se rovnalo sebevraždě **...a tak nám ho jeden ze zaměstnaných špiónů prostě nakreslil ** Přidáme i úžasný koncept, který odpovídá náčrtku i spekulacím

11.  4.  2017 | Kůžel Filip | 62