Rozdíly v cenách služeb jsou enormní, a to bez důvodu. Neelie Kroes už nechce operátorům tolerovat cenové rozdíly ve stovkách procent.
Rozdíly v cenách telekomunikačních služeb napříč Evropskou Unií jsou značné a neopodstatněné, myslí si místopředsedkyně Evropské komise Neelie Kroes. Proč? Uživatelé mobilů v celé EU čelí obrovským rozdílům v cenách za stejné služby. Největší rozdíl, horentních 774 %, je v cenách mobilního volání v rámci vnitrostátní sítě mezi nejlevnější Litvou a nejdražším Nizozemskem. A takový cenový rozdíl zkrátka nelze odůvodnit rozdíly v kvalitě, v nákladech za poskytování konkrétní služby nebo v kupní silou spotřebitelů…
Následující graf srovnává průměrnou cena (v centech) za minutu mobilního hovoru. Průměrná hodnota za EU činí dle aktuálního kurzu 2,36 Kč, nutno ovšem podotknout, že jde o čísla z analýzy z roku 2012, která srovnává čísla z roku předchozího.
Průměrná cena za minutu mobilního volání napříč EU
Česká republika patřila v tom čase s průměrnou cenou minuty 2,70 Kč do té dražší poloviny tabulky, letos bychom na tom byli lépe. Nejdráž bylo zemi větrných mlýnů (3,82 Kč/min.) a nejlevněji v Litvě (0,50 Kč).
„Tato čísla jasně dokládají, že 28 vnitrostátních trhů v oblasti telekomunikace dnes v Evropě spotřebitelům nepřináší stejný prospěch, jaký je schopen nabídnout jednotný trh. Je nezbytné, aby se celá EU rychle vydala směrem k vytvoření opravdového jednotného trhu a dosáhla propojení celého kontinentu,“ poznamenala Kroesová.
Pokud přijmeme tezi, že telekomunikace jsou základní životní potřeba, pak v jiných kategoriích základního zboží a služeb v rámci jednotného evropského trhu jsou cenové rozdíly daleko menší. Například litr mléka lze kdekoliv v EU koupit v ceně pohybující se mezi 0,69 až 0,99 eur, což je rozdíl ve výši 43 %. U příležitostných nákupů, např. iPadu, se ceny v celé EU liší pouze o 11 %.
V září se proto Neelie Krosová chystá představit nový balíček opatření usilujících o posílení jednotného trhu v oblasti telekomunikací.