Nejen pokrytí, ale i vlaková souprava ovlivňuje signál. ČTÚ má data

Pokud jezdíte vlakem, asi mi dáte za pravdu, že signál na trati není nic moc. Nemohou za to ale tak úplně operátoři, částečně je na vině propustnost signálu skrz konstrukci vlakových souprav. V rámci aktuálního měření pokrytí na železničních tratích zveřejnil Český telekomunikační úřad (ČTÚ) „propustnost“ jednotlivých vagonů. Nejhůře dopadl oddílový vůz Bmz241. Dobře proniká signál například do souprav City Elephant, Pendolino skončilo někde uprostřed.

Klepněte pro větší obrázek
Hledáte-li klid, sedněte si do tohoto vozu. Vyniká v odstínění elektromagnetických vln (obr.: cs.wikipedia.org)

Měření prokázalo, že mezi používanými typy vagonů jsou v hodnotách útlumu značné rozdíly. Zatímco konstrukce starších typů vozů zpravidla propouští mobilní signál lépe, u modernizovaných vagonů je útlum násobně vyšší (útlum 20 dB představuje 100× nižší výkon signálu, 40 dB pak 10 000× nižší výkon).

Typ měřeného vozu Střední hodnota útlumu [dB] v pásmu systémů
LTE 800 GSM + LTE 900 GSM + LTE 1800
vůz řady 662 soupravy InterPanter 20 20 12
vůz řady 642 soupravy RegioPanter 25 20 15
vůz typu ABpee347 15 20 20
vůz typu Bdtee276 12 10 12
vůz Bmpz891 soupravy Railjet 25 25 20
vůz 071 soupravy City Elephant 12 15 17
vůz Bmz241 (viz obrázek) 45 42 35
vůz Bmpz73 soupravy SC Pendolino 22 25 22
vůz Bdmpee233 30 25 30

Samotné pokrytí signálem LTE v daném místě tak není zárukou, že se cestující ve vlaku připojí k vysokorychlostnímu internetu a spojení bude mít stabilní, dodal k výsledkům šéf ČTÚ Jaromír Novák, který si měření užívá.

Diskuze (17) Další článek: DJI Phantom 4: přežije i řízení hlavou proti zdi

Témata článku: , , , , , , Signál, Data, Železniční trať, Vlaková souprava, Vagón, BMP, Vlak, Jaromír Novák, Vůz, Střední hodnota, Railjet, Souprava, Pendolino