O2: Náš autodokup dat byl od začátku košer

O2 předvádí sílu svých právníků. Vodafone byl potrestán za automatické dokupování dat, O2 se chvástá, že má prakticky stejnou službu nenapadnutelnou.

Automatický dokup dat je kauza, která víří emoce už déle než rok. Zákazníci si stěžují, operátoři kličkují a arbitra (alespoň v první instanci) jim dělá Český telekomunikační úřad (ČTÚ). Jistě se vám také doneslo, že Vodafone s ČTÚ bojuje u soudu. Na MobilManii jsme celou kauzu rozebrali a jako první jsme také přinesli informace o tom, jakým způsobem se Vodafone s rozhodnutím ČTÚ vypořádal. Operátor změnil tarify i podmínky a my připomínáme, že pokud s nimi nesouhlasíte, máte mezi 6. a 21. lednem právo ukončit smlouvu bez sankce.

Stále však čekáme, jak se vyvrbí správní řízení, které ČTÚ zahájil ve stejné věci s O2. Stalo se tak v srpnu, rozhodnutí ale zatím nepadlo. Operátor nám tehdy poskytl vyjádření, že vše je v nejlepším pořádku:

Viděno očima zákazníka jde o totožnou záležitost, ale zástupci O2 tvrdí opak a od regulátora žádnou výzvu k nápravě podmínek neočekávají. Fígl je v tom, když to či ono správně pojmenujete a vyškrtnete z podmínek FUP (Fair User Policy). Ale hlavně: nesmí existovat žádná speciální služba, která vám po vyčerpání datového limitu přidá další data – u Vodafonu se jmenovala „Data nad rámec balíčku.“

Klepněte pro větší obrázek
Zeptali jsme se O2 v čem vidí rozdíl mezi autodokupem u sebe a u Vodafonu, operátor nám odpověděl srovnáním

A konečně, pokud si zákazník nastaví zamezení účtování dalších dat nad rámec základu v tarifu, musí být trvalé. Zákazníci Vodafonu možná ví o čem je řeč, jelikož operátor jim při určitých změnách dříve anuloval zamezení automatického dokupování. To pro Vodafone u ČTÚ jistě také nebyla zrovna polehčující okolnost.

Pokud si porovnáme aktuální systém Vodafonu a O2, najdeme jen dva rozdíly. Ten první je v tom, že počet autodokupů není u Vodafonu omezen, u O2 se přikoupí maximálně tři. O další data si už zákazník musí aktivně říct. Dle operátora jde o ochranu zákazníka v tom smyslu, že výhodnější je pro něj navýšení tarifu. Druhý rozdíl spočívá v tom, že 24 hodin před koncem období musí zákazníci O2 autodokup opět aktivně potvrdit. Vodafone se neptá a účtuje dál.

Klepněte pro větší obrázek
Všimněte si řádku "Internet" a kouzelné formulace „s možností navýšení“ (obr.: vodafone.cz)
Klepněte pro větší obrázek
Ceny za data nad rámec základního limitu jsou u Vodafone všelijaká, záleží na výchozím tarifu a zda si svépomocí nastavíte cenově výhodnější variantu (obr.: vodafone.cz)

Rozdíly jsou i v cenách, dodatečná data u Vodafonu totiž vycházejí poměrně draze a nabídka je nepřehledná. U Vodafonu platí, že data se účtují po jednotkách 50 nebo 250 MB, přičemž každá taková jednotka stojí 49 Kč. Pokud chcete můžete si dopředu nastavit, že navýšení datového objemu bude rovnou o 250 MB, respektive 1 GB za cenu 99 Kč. Toto ale musí zákazník učinit aktivně sám. Objemy dalších jednotek navíc závisí na tom, jaký máte výchozí tarif. Ne každý si může navolit, že si zaplatí 1 GB za 99 Kč.

Klepněte pro větší obrázek
U O2 vám autodokup vždy obnoví původní limit. Ceny jsou jen jedny (obr.: o2.cz)

Naproti tomu u O2 se vždy dokupuje to stejné, co je v základu (až 3×). Ceny jsou od 49 Kč za 50 MB do 199 Kč za 3 GB. Pokud vezmeme nejprodávanější „flat“ za 749 Kč měsíčně, tak u něj O2 automaticky přidá 1,5 GB za 149 Kč, Vodafone automaticky přidá 250 MB za 49 Kč. Cena za 1 MB zde vychází výrazně dráž u Vodafonu.

Agresivní a nekalé praktiky

Zákon o ochraně spotřebitele definuje nekalé a agresivní obchodní praktiky. Všimněte si § 4 odst. 1, kde se uvádí, že praktika je nekalá, pokud jednání podnikatele ovlivní rozhodování spotřebitele a ten učiní rozhodnutí, které by jinak neučinil. Agresivní praktika (§ 5a odst. 1) pak výrazně zhoršuje možnost spotřebitele svobodně se rozhodnou. A právě tak byl nastaven systém Vodafonu před 4. listopadem. Nyní operátor nastavil pevně ceny jednotek a o všem „transparentně“ informuje zákazníka. Pokud k tomuto závěru dojde i ČTÚ, pak skutečně musí dát za pravdu i konkurenčnímu O2. Ale jak se říká, uvidíme...

Na závěr jen připomínáme, že T-Mobile zvolil jinou cestu a při vyčerpání základního limitu (T-Mobile mu ještě pořád říká FUP) zákazníka stopne úplně nebo mu dá možnost pokračovat nižší rychlostí. V obou případech si zákazník může sám aktivně dodatečný datový limit zakoupit.

Klepněte pro větší obrázek
U T-Mobilu musíte vzít na vědomí, že pokračujete sníženou rychlostí, nebo si data svépomocí dokoupit (obr.: MobilMania.cz)

Který operátor to podle vás vymyslel s daty nejlíp?

Diskuze (15) Další článek: Lenovo začíná prodávat tablet s integrovaným videoprojektorem

Témata článku: , , , , , Fígl, Základní limit, Odveta, Koš, Speciální služba, Auto, User Policy, Fair Use Policy,