Orwellovská realita? Google má patent na „odposlech“ hovorů

Orwellovská scéna už se podle mnohých jasně rýsuje. Google si nechal patentovat technologii, která dokáže přesně cílit reklamu podle situace ve vašem okolí. Čidla zabudovaná v chytrém telefonu poznají, zda je venku horko, zda prší, jestli je hluk nebo vítr a mnoho dalších aspektů. Na základě takto zjištěných informací by si Google mohl sestavit kompletní profil vašeho života. Nakonec pozná, v jakém prostředí se pohybujete a jaký život žijete.

Největší internetová firma světa o vás s největší pravděpodobností většinu těchto věcí už ví, i když prozatím v rovině digitálního světa. Bezplatný e-mail, vyhledávání, mapy nebo webový prohlížeč jsou živeny z toho, že Google zjišťuje vaše uživatelské návyky a přetavuje je do kontextové a velice přesně cílené reklamy.

Google je bytostně závislý na uživatelských datech, bez nich by nebylo možné tento byznys provozovat. Budoucnost vyhledávání nebude patřit stále lepším indexovacím robotům, ale tomu, kolik se toho o vás systém naučí. Proto vznikla sociální síť Google+. V Mountain View vědí, že na tomto druhu internetových služeb uživatelé vygenerují ohromné množství osobních dat, které pak firma může analyzovat. Google teď potřebuje své poznání rozšířit také do skutečného světa.

Klepněte pro větší obrázek 
Vyhledávání? To je jen špička ledovce, za kterým se skrývá řada dalších služeb...

Google se stále snaží sám sebe vydávat především za technologickou firmu, pro kterou je vydělávání peněz až na druhém místě. Skutečnost je ale trochu jiná. Více než technologickou společností je impérium Larryho Page společností reklamní. Technologie jsou především prostředek, jak reklamu doručovat.

Firma prozatím nespecifikovala, kdy a jak se nová technologie do našich životů dostane. Ovšem už její odhalení dává jasnou logiku tomu, proč Google začal hlásat, že chytré telefony budou v následujících letech jeho prioritou a proč věnuje takovou energii Androidu. Teprve malé přenosné krabičky, které s sebou nosíme pořád, mohou být skutečnou sondou do našich životů. A kromě uživatelských dat může Google peněžit také digitální obsah skrze službu Google Play (obdoba iTunes Store).

Klepněte pro větší obrázek
...Android je v Googlu takovou interní superstar

To, že budoucnost vyhledávání, dolování uživatelských dat a cílení reklamy, není v nějakém indexovacím systému, ale právě v uživatelích a jejich návycích, samozřejmě nepozoruje pouze Google. „Umělá inteligence“ Siri od Applu zabudovaná v posledním iPhonu vám může dát odpovědi na mnoho vašich otázek. Ovšem aby vaše dotazy mohla zodpovědět, musí mít informace. A ty hledá v mnoha internetových službách a v neposlední řadě učí se od vás. Apple pochopil, že konkurovat Googlu ve vyhledávání nepůjde přes stavění vlastního Bingu.

Pro mnohé mohou být tyto skutečnosti odstrašující a je samozřejmě relevantní bát se toho, jak firmy jako Google s našimi osobními údaji naloží. Konkrétně nová patentovaná technologie může hodně strašit a jistě se jí budou zabývat vlády po celém světě. Je totiž dost možné, že čidla budou moci nejenom zjišťovat hladinu hluku a počasí během volání, ale zároveň s tím zvládnou onen hovor monitorovat. Stejně, jako dnes Google umí vyhodnotit obsah vaší e-mailové korespondence a podle toho nabídnout zacílení inzerát.

Pokud se bavím s kýmkoliv z Googlu, přesvědčivě tvrdí, že vaše osobní data jsou naprosto v bezpečí a že jde „pouze“ o políčka v databázi, které nikdo nemá v úmyslu zneužít. Pokud tomu nevěříte, nezapomeňte, že podobné sledovací služby můžete vždy vypnout.

Témata článku: Technologie, Patent

69 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Roman Rajchert 4. 4. 2012 23:10:06
    "Apple pochopil, že konkurovat Googlu ve vyhledávání nepůjde přes stavění...
  • Jan Krásný 4. 4. 2012 10:53:28
    Tohle je přesně jeden z důvodů, proč nepoužívám Chrome ani Android a nic...
  • Jan Lazár 4. 4. 2012 5:25:00
    Tak to je bomba jak je většina lidí tady zblblých. Ani si možná...

Určitě si přečtěte


Proč je vodotěsný mobil drahý

Proč je vodotěsný mobil drahý

28.  9.  2016 | Kůžel Filip | 43

Rekordmana v operační paměti má LeEco, ale brzy jej překoná Xiaomi

Rekordmana v operační paměti má LeEco, ale brzy jej překoná Xiaomi

** Kapacita operační paměti je snadno pochopitelný parametr, a tak jej výrobci mění na marketingovou zbraň. ** Praktický přínos je v oblastech nad 4 GB přinejmenším diskutabilní. ** LeEco má 6 GB RAM, Xiaomi připravuje 8 GB RAM a ve výhledu je i 12 GB

24.  9.  2016 | Kůžel Filip | 17