Platební karta jako jízdenka: Dopravci zvažují možnosti

Zprostředkovatelům plateb kartami se rýsuje šance na expanzi do nového trhu - České dopravní podniky začaly řešit, jak přijímat bankovní bezkontaktní karty nejen jako platební řešení, ale případně také jako nosič jízdenky v tramvajích, vlacích či autobusech.

Doprava představuje díky množství zákazníků a plateb velmi lákavé odvětví. Například jen v Praze se loni prodalo přes 46 milionů klasických jízdenek za 1,2 miliardy korun. Při průměrném poplatku za bezkontaktní platbu kartou 0,6 procenta se tak dá hovořit až o několika milionech korun ročně jen z činnosti DPP.

Klepněte pro větší obrázek 
Po samoobsluhách autobusy a tramvaje?
Ilustrační foto: Martin Siebert, Euro

Na přelomu roku vznikla pracovní skupina složená ze zástupců městských dopravních podniků, České asociace organizátorů veřejné dopravy a z manažerů asociace Visa a společnosti MasterCard. V projektu jako konzultant figuruje také Česká spořitelna.

„Elektronické odbavení cestujících prozatím nepoužíváme a právě standardizace a interoperabilita by mohla jeho zavedení v našich podmínkách usnadnit,“ uvedl vedoucí útvaru strategie a řízení dopravy DP města České Budějovice Radek Filip.

Jeden čip pro všechny

Uvedená pracovní skupina chce už letos v červnu vydat návrh, jak vytvořit jednotný koncept využití dostupné čipové technologie pro všechny dopravních podniky. „Tento plánovaný koncept by měl zajistit, aby cestující věděli, jak své karty v dopravě používat bez ohledu na místního dopravce nebo město,“ vysvětlil Marcel Gajdoš z asociace Visa Europe.

Následně začne testování systému ve vybraném městě. První ostré spuštění však dopravní podniky očekávají nejdříve za dva roky. „Výhodou celého systému je efektivita takového řešení a velmi nízké vstupní náklady nejen pro dopravce, ale i cestujícího,“ upozornila Martina Kirchrathová z MasterCard ČR a SR. Osobní data cestujících zůstanou utajena. Karta totiž v systému vystupuje pouze jako prostředek platby či nosič jízdenky, veškeré systémy spravující dopravní kupony si budou dopravní podniky zajišťovat samy.

„Pokud si ověříme, že tento systém je použitelný a užitečný pro naše zákazníky, budeme zvažovat možnost využití bezkontaktních bankovních karet pro potřeby placení jízdného v MHD,“ tvrdí tisková mluvčí DP města Brna Linda Hailichová.

„Naším prvním výstupem bude pořízení nového odbavovacího systému, který plánujeme v roce 2015. Jsme konzervativní, a proto uvažujeme pouze s možností placení jednotlivého jízdného prostřednictvím bezkontaktních platebních karet,“ uvedl výkonný ředitel DP města Ústí nad Labem Radek Chobot.

Nový trh

Pokud se dopravní podniky rozhodnou využívat bankovní karty, hlavním hráčům v karetním byznysu – společnosti MasterCard a asociaci Visa - se otevře nová oblast plateb, z níž budou moci inkasovat poplatky. Oba subjekty čelí kritice ze strany obchodníků, veřejnosti i Evropské komise, která nedávno dokonce přistoupila k přímé regulaci. Zatím jen v rámci účtování poplatků v přeshraničním platebním styku, další kroky jsou však podle bruselských úředníků v přípravě.

„Jsou věci, které se doposud velmi dlouho neřešily jakkoliv koncepčně. Proběhla řada poměrně nahodilých projektů. Opencard nicméně může představovat přechodový systém či modul k něčemu zcela novému. Jestli to bude po vzoru platebních karet nějaká samolepka či karta, aplikace v mobilu pro NFC či cokoliv jiného, to je otázka pro experty,“ poznamenal nedávno k tematice v rozhovoru s E15 první náměstek primátora Prahy Jiří Vávra.

Z iniciativy sice nevzejde nová univerzální dopravní karta, lze však konstatovat, že pohyb cestujícího napříč městskými dopravními podniky by se v příštích letech mohl výrazně zlehčit.

Celosvětový standard

Takzvaný EMV c-less standard tu na trhu již několik let a za tu dobu jen v Evropě vzniklo více než 1,3 milionu akceptačních míst. Na trzích jako je Česká republika nebo Slovensko již došlo k masové adopci této technologie.

„Jakmile se ukáže, že využití bezkontaktní bankovní karty zjednoduší nákup jízdního dokladu a odstraní tak jednu z bariér využívání veřejné dopravy zejména u nepravidelných cestujících, budeme se touto myšlenkou jistě zabývat,“ uvedla Martina Poršová z DP měst Liberce a Jablonce nad Nisou.

Myšlenka je jednoduchá – bankovní kartu má každý občan, tak proč by města měla riskovat a vytvářet projekty městských dopravních karet na vlastních, uzavřených či jinak těžko kompatibilních systémech? Ukázkovým případem přešlapu v této oblasti je například pražská Opencard, na níž hlavní město vydalo přes miliardu korun a která je po několika letech provozu minimálně diskutabilní.

Témata článku: Technologie, NFC, MasterCard

9 komentářů

Nejnovější komentáře

  • aldik7 13. 3. 2014 20:07:28
    Sorry, ale platební kartu používat jako jízdenku je volovina. Platební...
  • Vojtěch Sázel 13. 3. 2014 9:11:25
    No a od čeho mám mobil s NFC. V prve řadě by se mohli domluvit s...
  • J.Urban 13. 3. 2014 8:27:17
    A to mi z čtečka karty vytiskne jízdenku?
Určitě si přečtěte

Galaxy S8 prý má nejlepší displej na světě. Podívali jsme se mu na zub

Galaxy S8 prý má nejlepší displej na světě. Podívali jsme se mu na zub

** DisplayMate tvrdí, že Galaxy S8 má nejlepší displej současnosti. ** Prohnali jsme ho optickou sondou a máme k tomu také co říct. ** Jak je to s domovským tlačítkem a jeho citlivostí na sílu doteku?

Včera | Kůžel Filip, Michlovský Jakub | 38

Cukrovka je výzvou pro technologické společnosti, bojovat proti ní chce i Apple

Cukrovka je výzvou pro technologické společnosti, bojovat proti ní chce i Apple

** Cukrovka, je chronické onemocnění, které trápí stále více lidí. ** Cílem léčby je snaha o plnohodnotný život pacienta. ** Apple pracuje na vlastním řešení pro diabetiky.

22.  4.  2017 | E15.cz , Tomeš Michal | 13

Psaní zpráv jen pomocí myšlenek: Facebook chystá technologický převrat

Psaní zpráv jen pomocí myšlenek: Facebook chystá technologický převrat

** Facebook usiluje o technologický převrat. ** Vyvíjí technologii umožňující uživatelům psaní textu pomocí myšlenek. ** Na projektu pracuje tým o 60 lidech

21.  4.  2017 | Polesný David, E15.cz , Liebreich Jiří | 4

Budoucnost mobilů je zahnutá a ohýbací. Do hry chce i Google

Budoucnost mobilů je zahnutá a ohýbací. Do hry chce i Google

** Mobil se zahnutým displejem je zajímavý, jiný, vystupuje z řady placek. ** Chcete zaujmout? Potřebujete zahnutý displej. A ví to i Google. ** Samsung půjde ještě dál, chce ohebné smartphony.

15.  4.  2017 | Kůžel Filip, Láska Jan | 23

V září přijde SuperiPhone. Začne se nabíjet, jen vejdete do místnosti [spekulace]

V září přijde SuperiPhone. Začne se nabíjet, jen vejdete do místnosti [spekulace]

**Není velké tajemství, že Apple testuje bezdrátové nabíjení ** Chce se dostat před konkurenci, iPhone se nabije až 5 metrů od nabíječky ** Na potvrzení budeme čekat do září 2017

8.  4.  2017 | Kůžel Filip | 168