Téměř před rokem se na veletrhu CES představil dron, který tento pojem posouvá od hračky k prostředku osobní dopravy. Ehang 184 unese jednu osobu a zajímavé je, že to bude spíše pasažér, než pilot. Cestující pouze v mobilní aplikaci zadá cíl a dá povel ke vzletu, pak už se stará pouze elektronika a systém na pozadí.
Nový druh dopravního prostředku: Personal Flying Vehicle (PFV). Ehang 184 vypadá fantasticky.
Zajímavý koncept, že? Od premiéry jsme o něm víc neslyšeli. Ale tvůrci nezaháleli. Od června mohli testovat v Nevadě, několik prototypů prý absolvovalo na 200 startů v domovské Číně. Na základě nasbíraných dat proběhne další vývoj vrtulí, motorů a baterií.
Mezitím firma v čínském Guangzhou zřídila letové centrum. Pro jednotlivé letouny bude sledovat rychlost, výšku nad zemí i nad mořem, stav motorů, vrtulí a baterií, ale také videostream z kamery namířené na pasažéra. To vše s cílem maximální bezpečnosti.
Řídící centrum vypadá jak vystřižené ze sci-fi filmu. Podle vyjádření firmy je už dva měsíce v provozu, ale data na obrazovce jsou v jakémsi demo režimu. A nakonec zatím ani nemá co řídit...
Maximální nosnost je 120 kg, dolet 16 km/23 minut a maximální rychlost 100 km/h. Baterie se znovu dobijí za dvě hodiny.
Cena? Rozhodně není malá. Ehang má stát mezi 200 a 300 tisíci dolary, tedy 5 až 8 miliónů korun. Dubaj a San Francisco se jeví jako ideální trhy pro začátek.
Co projektu chybí? Veřejnost ještě neměla příležitost vidět drone v akci a člověkem na palubě. Engadget.com komentuje dostupné indicie a vypadá to, že k dokončení je ještě hodně daleko – časově, vývojově a hlavně finančně. Ostatně pověst finančních problémů v průběhu roku probleskla na veřejnost několikrát. Dočkáme se nasazení tohoto jistě atraktivního projektu do praxe?
Ukázka ovládací aplikace. Opět spíše demo, než reálná situace.
Firma produkuje drony běžné velikosti, až později začaly práce na PFV.