Uber platí málo, řidiči vytvořili vlastní aplikaci. Proč myslím, že neuspěje?

Jak zatlačíte na firmu, jíž nejste zaměstnancem a nemůžete zformovat odbory? Jak zatočíte s firmou, na kterou je krátká legislativa i daňový systém? Těžko…

Uber platí málo, řidiči vytvořili vlastní aplikaci. Proč myslím, že neuspěje?

Dlouhodobá nespokojenost řidičů jezdících pro alternativní taxislužbu Uber je vedla k vytvoření nové aplikace Swift. Newyorské sdružení Uber Drivers Network ji začala vyvíjet v minulém roce. Podle jimi zveřejněného videa je její uživatelské prostředí hodně podobné původní aplikaci Uber. Řidiči jsou nespokojení kvůli snižování sazeb a špatným pracovním podmínkám.

„Konečně tak vyřešíme náš problém,“ řekl podle serveru International Business Times jeden z členů sdružení Abdoul Diallo. „Bez řidičů žádný Uber nebude.“ „Všechny náklady jdou z naší kapsy, oni poskytují jenom aplikaci. Teď, máme vlastní,“ píše na své facebookové stránce sdružení.

Klepněte pro větší obrázek

Řidiči zároveň s aplikací chtějí založit novou společnost, kde bude mít každý z nich svůj podíl na zisku. Zatím se ale nerozhodli, jakým způsobem systém nastaví.

Uber výtky ze strany řidičů odmítá, snížení jízdného prý vedlo k celkovému nárůstu tržeb. Newyorští řidiči si podle společnosti po poslední změně cen za hodinu vydělají o 17 procent více.

Proč myslím, že to nebude fungovat

Hned v podtitulu projektu Uber Drivers Network stojí „Společnost pro řidiče od řidičů.“ Problém je, že taxislužba (říkejme tomu třeba takhle) musí být především pro lidi, což jde Uberu velmi dobře. Jak získá Swift veřejnost na svoji stranu? Bude lepší? Ze začátku těžko. Z toho, co jsem o projektu přečetl, jsem nabyl dojmu, že se „řidiči“ soustředí hlavně na aplikaci a příliš si neuvědomují, že je to jen špička ledovce. Uber je komplexní služba a nelze ji jen tak duplikovat z měsíce na měsíc.

Takže co dál? Sníží cenu? Pracovat mohou jen se současnou provizí pro Uber a vzhledem k tomu, že sami řidiči chtějí přidat, moc prostoru nemají. Budou Uber vydírat tím, že všichni naráz přejdou na „řidičskou platformu“? Krátkodobě nerealizovatelné. A kdyby to v dlouhodobém horizontu začínalo vypadat, že by se mohlo Swiftu dařit, stačí Uberu pár relativně jednoduchých kroků, aby posílil své postavení (i kdyby to mělo být za cenu snížení vlastního zisku).

Chcete jen maličkou ukázku? Vzpoměňte, jak si Uber poradil se stávkou pražských taxikářů. Situace je pochopitelně jiná, ale dopadne to podobně i v New Yorku?

Článek patří do rubrik: Mobilní aplikace, Hospodaření a finance

24 komentářů

Diskuze

  • zapalik , 27. 2. 2016 19:03:40
    Otázka je, jak dlouho bude Uber vůbec úspěšný v Česku. V Praze v poslední...
  • Roman Šrámek , 27. 2. 2016 18:31:46
    Nekonečný, hluboký a radostný smích :-)
  • bigt , 27. 2. 2016 18:06:41
    Podle mě Uber není nic jinýho jak klasická taxi služba... Pokud si za...

Určitě si přečtěte


Farmaceuti z GSK budou při klinické studii sbírat data výhradně přes iPhony

Farmaceuti z GSK budou při klinické studii sbírat data výhradně přes iPhony

Revmatici účastnící se nejnovější klinické studie farmaceutické firmy GlaxoSmithKline (GSK) budou v příštích měsících do aplikace ve svém iPhonu zaznamenávat čas a intenzitu bolestí kloubů, únavu a náladu. Jednou denně také s telefonem v ruce provedou motorické cvičení, k jehož vyhodnocení budou použita standardní čidla telefonu. GSK se totiž stala první velkou firmou, která se jala využít softwarovou platformu ResearchKit z dílny Applu.

23.  7.  2016 | Schwarzmann Marek | 74

Pokémon Go vydělá Applu miliardy, tvrdí analytici

Pokémon Go vydělá Applu miliardy, tvrdí analytici

Ze světového mobilního hitu, hry Pokémon GO, netěží pouze vývojáři z firmy Niantic a majitelé licence z Pokémon Company. Na své si přijde rovněž Apple.

22.  7.  2016 | E15.cz , Tryner Miroslav | 23