WhatsApp a spol. poráží SMS. Konec standardů, začátek tříštění

[Komentář] Chytré telefony, široce dostupné mobilní internetové připojení a z toho těžící aplikace pro rychlou komunikaci jako WhatsApp, Facebook Messenger, iMessage či Viber zásadně mění byznys mobilních operátorů, o tom nemůže být sporu. Počet zpráv poslaných přes bezplatné chatovací sítě překonal počet poslaných SMS už v loňském roce (19 miliard oproti 17,6 miliardy) a trend se každý měsíc zrychluje.

Tak například WhatsApp má v současné době přes 300 milionů aktivních uživatelů každý měsíc, přičemž ještě letos v dubnu jich měl 200 milionů. Viber už je na 200 milionech, Facebook těží z více než 800 milionů mobilních uživatelů jeho služby, mobilní Skype patří mezi nejpoužívanější aplikace na světě a mimo asijské hranice začíná přerůstat i dvojice služeb WeChat a Weixin – jen první zmiňovaná si za posledního čtvrt roku mimo Čínu připsala dvojnásobný růst uživatelů na současných 100 milionů (celkově má přes 200 milionů). Důvod úspěchu je jasný – je to zdarma (či malý poplatek), má to funkce navíc a tak dále.

Operátorům se pod vlivem těchto takzvaných OTT aplikací propadají příjmy z SMS (jen za rok 2012 to bylo kolem 23 miliard dolarů a tempo se zvyšuje), jsou nucení investovat do datových sítí, propagují a prodávají chytré telefony a představují nové datové tarify, které mají díru v příjmu z SMS zacelit. Uživatelé jakoby vyhráli.

Dorazila roztříštěnost

Jenomže společně se zástupem řady nových komunikačních aplikací přichází i čím dál větší roztříštěnost komunikace. Zatímco SMS byl v podstatě jeden jediný standard, který funguje „vždy a všude“ a není nutné řešit kompatibilitu, u OTT aplikací je najednou několik uzavřených systémů, které spolu nemluví. Každý používá jinou aplikaci, a pokud člověk chce komunikovat pouze přes tyto sítě, musí mít v telefonu nainstalováno až několik programů, aby byl v kontaktu se všemi kamarády a známými, a mezi sítěmi musí neustále přepínat. Výměnou za „bezplatnou“ komunikaci tak získáváme ne vždy úplně nejlepší uživatelský zážitek.

Přistihl jsem se, jak se s novými „neomezenými“ flat tarify, které dnes nabízejí všichni 3 tuzemští operátoři, paradoxně vracím zpět k SMS, protože je to jednoduše pohodlnější. V rámci redukce jsem se navíc rozhodl většiny OTT aplikací zbavit a používám pouze Facebook Messenger kvůli jeho integraci s tradičním Facebookem.

Vzhledem k výše popsanému si myslím, že ten, kdo v budoucnu dokáže sjednotit více druhů komunikace do jedné, vydělá hromadu peněz. Nevím, jak by to mělo vypadat, nicméně jedním z hlavních důvodů, proč používám BlackBerry 10, je funkce BlackBerry Hub, která na jednom místě sjednocuje zprávy ze všech možných aplikací a není tedy nutné mezi nimi neustále žonglovat.

Cisco už před více než rokem přišlo s tím, že by se měl otevřít Skype tak, aby z něj a do něj šlo volat také z jiných VoIP sítí (třeba FaceTime či Googlu). Zájmy Cisca mohou být vzhledem k jeho WebExu jiné, ale pointa, na kterou poukazuje je jasná – jde opět o roztříštěnost a nespolupráci jednotlivých komunikačních sítí. Doba, kdy tuto problematiku začne někdo řešit, ať už startupy, operátoři či často přeregulovaná Evropská unie, se dle mého rychle blíží.

Diskuze (70) Další článek: Samsung Galaxy NX: Android vládne foťáku [video]

Témata článku: , , , Uzavřený systém, Konec, Pointa, Roztříštěnost, Začátek, Dvojnásobný růst, STAN, Těžící aplikace, Pór, Standard