Česko jede na bezkontaktní vlně, kartu v mobilu spouští další banka

Český platební sektor se takřka plně překlopil do bezkontaktního módu. „Až 77 procent karetních transakcí je v Česku učiněno bezkontaktně,“ tvrdí David Brendl z Visa Europe. Podle něj to představuje Evropský a dost možná i světový unikát v přijetí této platební technologie. Byl to prý také mimo jiné jeden z důvodů k tomu, aby Komerční banka uvedla na trh aplikaci pro placení mobilem prostřednictvím technologie HCE.

Komerční banka se dnes stala druhou na českém trhu, která se do této technologické inovace pustila. „Už dnes v 10 hodin dopoledne jsme evidovali přes dvě stovky žádostí klientů o aktivaci karty v mobilu,“ tvrdil manažer distribučních kanálů KB Mojmír Prokop při prezentaci aplikace MojeMobilní Karta pro telefony s Androidem verze 4.4 a vyšší.

Majitelé iPhonů v Česku ale na placení prostřednictvím svého telefonu dále budou muset čekat, až se některé z matek českých bank podaří dojednat se společností Apple „akceptovatelné“ podmínky pro využití jeho technologie. Zdroje E15 z českých bank uvádí, že by se v tomto ohledu „mohlo zadařit už do roka“.

MojeMobilní karta

  • Aplikace od KB nabídne možnost nastavit si limitní sumu, při níž je i při transakci pod 500 korun požadován PIN kód.
  • Aplikace umožňuje prostřednictvím takzvaného widgetu uživateli sledovat, kolik mu na účtu zbývá prostředků, a to vyjádřením procent (odvislých od maxima, které si klient podle potřeby zvolí)
  • Do nového mobilního bankovnictví, které banka uvedla souběžně s platební aplikací, také klientům umožní přihlašovat se prostřednictvím otisku prstu.
  • Na vývoji aplikace se podílela společnost Worldline.

Bezkontaktní platby mobilem s technologií HCE, která je rychlejší a pro uživatele jednodušší, než dříve testovaná „SIMcentrická řešení“, na českém trhu nabízí od konce června také ČSOB s aplikací naNákupy. „Aktivováno ji má momentálně 7 500 klientů, pravidelně ji používá kolem čtyř tisícovek klientů,“ dodal mluvčí banky Hany Farghali. Od spuštění služby prý klienti provedli přes 34 tisíc plateb v objemu 17 milionů korun, a to ve 26 zemích a 14 měnách.

Slovníček k bezkontaktnímu placení mobilem

HCE (Host Card Emulation) - údaje o platební kartě jsou uloženy na cloudu, v zabezpečených serverech banky a platebních společností. K platbě je využíván takzvaný token, který nese jen předautorizované „nasměrování“ k této virtuální kartě. Funkce je podporována operačním systémem Android 4.4 a výše.

SIMcentrické řešení - údaje o platební kartě jsou uloženy na speciální SIM kartě v takzvaném secure elementu (zabezpečené úložiště). Pro realizaci plateb je nutné mít jednak banku, která tuto možnost plateb nabízí, jednak ale také operátora, který s bankou spolupracuje. Dříve byl problém hlavně s nízkým počtem autorizovaných typů mobilních telefonů.

NFC (Near Field Communication, bezdrátová technologie) - Funguje jako radiový přenos dat na krátkou vzdálenost umožňující jednoduchou a bezpečnou obousměrnou komunikaci mezi elektronickými zařízeními.

 

Témata článku: Smartphony, Technologie, NFC, Komerční banka

38 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Roman Šrámek 26. 8. 2016 14:09:30
    V kontextu s obsahem se mi vybavuje snad 4 roky staré hejtování na Apple,...
  • czkvak 26. 8. 2016 13:49:54
    Jen nikdo nepíše, že to stojí 99 Kč/rok. Tím mě trochu zklamali, je to...
  • tomikm 26. 8. 2016 13:41:14
    Nějak komplikovanou platbu nepotřebuji. Na terminál přikládám celou...
Určitě si přečtěte