Český internetový obchod Alza.cz zveřejnil zajímavé interní údaje, které dávají lepší představu o chování zákazníků na českém mobilním trhu. Z prodejních statistik Alza.cz mimo jiné vyplývá, že sedm z deseti prodaných mobilů v prvních dvou měsících roku 2014 byly smartphony. Z pohledu obratu přitom chytré telefony tvoří dokonce 80 % celkových tržeb a na konci letošního roku by se měl podíl přiblížit 90 %.
Top 5 značek smartphonů podle prodaných kusů u Alza.cz:
- Samsung
- Nokia
- Prestigio
- HTC
- Sony
Za rostoucí popularitou chytrých telefonů stojí jejich stále intuitivnější ovládání, lepší podpora pokročilejších funkcí v čele s Wi-Fi, GPS a NFC, a hlavně možnost instalovat rozšiřující aplikace. To ovšem neznamená, že by se časem obyčejné, „hloupé“ mobily měly z trhu naprosto vytratit. Budou však tvořit malý, přesto stabilní podíl, podobně jako je tomu u některých specializovaných zařízení (např. seniorské nebo odolné mobily).
Top 5 značek smartphonů podle tržeb u Alza.cz:
- Samsung
- Apple
- Nokia
- HTC
- LG
Ve statistikách obchodu Alza.cz nás zaujal také údaj o průměrném intervalu obměny mobilních telefonů na českém trhu. Průměrná doba, po kterou uživatel používá svůj mobil, se pohybuje okolo 30 měsíců. U smartphonů je přitom tato doba proti běžným telefonům v průměru o třetinu delší, protože jejich užitná hodnota s novými modely stoupá. Česká republika je v tomto ohledu stále pozadu za západními trhy, kde se interval obměny mobilního telefonu pohybuje okolo 24 měsíců a obvykle souvisí s prodloužením tarifní smlouvy a získání štědré dotace na nový přístroj.