Analýza: Nokia celosvětově zlevňuje, konkurence tlačí

Nokia je světová jednočka, ale nehodlá usnout na vavřínech. Tlak mířený zejména z Koreje potěší koupěchtivé...

Největší výrobce mobilů na světě přistoupil k hromadnému celosvětovému snižování cen svých výrobků. Nokia tak reaguje na vývoj trhu, jenž po druhém čtvrtletí 2008 ukázal razantní vzestup konkurence, zejména v podobě korejských značek.

Všichni výrobci obecně čelí drsnému souboji o podíly na trhu a s tím souvisejícími tlak na ceny směrem dolů. Ty mají zároveň zastavit nebo alespoň zpomalit propad prodejních čísel hlavně v Evropě a Spojených státech, kde jsou trhy pod tlakem zpomalujících ekonomik. Nokia zahájila globální zlevňování deseti procent svého portfolia a zaměřila se přitom hlavně na multimediální a hudební telefony. Další, ale už ne tak významné slevy potkají celý sortiment. Největší propad zaznamenal loňský multimediální smartphone N81 8GB a předposlední generace hudebních mobilů XpressMusic 5310 a 5610.

Cenová politika Nokie, která aktuálně se svými přístroji kontroluje 41 procent trhu, bude mít rázný dopad na už tak dost paběrkující konkurenci. Nejvíce to pocítí Sony Ericsson, jemuž se sice v rámci Evropy daří s Finy držet krok, ale v ostatních částech světa nevykazuje zdaleka tak dobrá čísla. Konfrontace hudebních Walkmanů a zlevňující rodiny XpressMusic může být pro švédsko-japonské konsorcium drtivá.

To dokazují i slova ředitel společnosti CCS Insight, zabývající se průzkumem trhů, Bena Wooda: „Nokia byla vždy velkým taktikem v určování cen. Dokáže si ohlídat všechny segmenty trhu a umí využít každý přešlap konkurence ve svůj prospěch.“ Woodova slova dokazuje nedávno představená řada Supernova. Na první pohled se tváří jako série stylových telefonů, ale zejména svou hudební výbavou představuje skrytě přímou konkurenci pro Walkmany.

Těžké časy Motoroly a Sony Ericssonu

Ve druhém čtvrtletí letošního roku nevykázal Sony Ericsson prakticky žádné zisky a oznámil plánované zrušení až dvou tisíc pracovních míst. Zbytek roku tedy nebude pro výrobce hudebních Walkmanů a fotomobilů Cybershot vůbec jednoduchý. Podobně je na tom Motorola. Ta si sice zuby nehty udržela třetí místo na trhu, ale je pravděpodobné, že v následujícím čtvrtletí podlehne korejskému náporu ze strany LG. Americký výrobce se topí ve ztrátě od doby, co spotřebitelé ztratili zájem o jeho Razr.

Naději ale dává analytik Neil Mawston, který tvrdí, že Motorola by se mohla vrátit do černých čísel příští rok, pokud ovšem bude schopna snížit výrobní náklady a oživit svou produktovou nabídku. Prvního zachránce potápějící se lodi spatřuje v pětimegapixelovém fotomobilu MotoZine ZN5, vyvinutém ve spolupráci se společností Kodak.

Nokia zvýšila svůj podíl na trhu proti minulému kvartálu o jedno procento díky expanzi na rozvíjející se mobilní trhy. Největší boom zaznamenala v Indii a v zemích jihovýchodní Asie, kde si vydobyla dominantní pozici. Motorola zkouší něco podobného v Latinské Americe. Její podíl však i přesto klesl na 9,4 procent, Sony Ericssonu připadá po druhém čtvrtletí výsek z koláče 8,2 procenta.

Nyní se nabízí otázka, kde pramení úspěch obou korejských výrobců. LG i Samsung zaznamenali rapidní růst v prodejnosti a příliš je netrápí ani ekonomická recese evropské a zejména americké ekonomiky. Hlavní důvody jsou dva. Korejští výrobci se vydali cestou těsné spolupráce s největšími světovými operátory. Výhradně pro ně potom produkují přístroje, které nenabídnou nikomu jinému. Typickým příkladem je dotykový mobil Samsung Instinct brandovaný pro amerického giganta Verizon.

Směnné kurzy ku pomoci

Druhým faktorem, který hraje Korejcům do karet, je jejich slabá domácí měna won. Daří se exportu a výrobky za nižší ceny jsou více konkurenceschopné. Tržní podíl Samsungu vzrostl na 15,3 procent, LG těsně nestačilo na třetí Motorolu a skončilo čtvrté s 9,3 procenta.

Nejlépe na boj s Nokií jsou tak připraveni právě korejští výrobci, jejichž zisky vzrostly proti prvnímu čtvrtletí o více než 14 procent. Nokii nestačily příjmy z rozvojových trhů, aby zabránila poklesu tržeb o 20,3 procenta.

Výsledky naznačují, že Nokia bude muset v budoucnu tvrdě obhajovat svou pozici světové jedničky. Už dnes ji Samsung poráží svým nejvybavenějším 8Mpx smartphonem Innov8, vítězí i ve větší pružnosti a kratších prodlevách od představení nových modelů do následného uvedení na trh.

Diskuze (21) Další článek: Skins: prezervativ na mobil už i v ČR

Témata článku: Nokia, , , Motorola Razr, Následné uvedení, Rapidní růst, Výsek, Celý sortiment, Následující čtvrtletí, CCS Insight, CCS, Nokia C, Instinct, Rozvojový trh, Konkurence