Android očima vývojáře: zadarmo ani Google nehrabe

Pod hávem volnomyšlenkářské a cool komunity zvané Android se skrývá mašina na peníze. Jak to vidí autor aplikace umístěné na Google Play?

Jak jsem vytvořil svoji první aplikaci

Když jsem si sehnal telefon s Androidem, asi týden jsem si s ním hrál, stáhl jsem si Angry Birds a jiné populární aplikace. Když jsem zjistil kolik čidel se v telefonu nachází a hlavně jaké výdělky mají programátoři těchto aplikací, motivovalo mě to k tomu, abych na půl roku polevil se studiem fyziky na MFF a začal jsem se svým kamarádem Petrem Urbanem programovat aplikace. Nazvali jsme se Kreatur.

Začali jsme piškvorkami, ale než jsme je stihli doprogramovat, všimli jsme si nezaplněné díry na trhu – nenašli jsme poznámkový blok, který by nám vyhovoval. Rozhodli jsme se proto naprogramovat svůj, který má úplně jiné pojetí, nežli ostatní aplikace tohoto typu, nazvali jsme ho Cat Notes. Programováním jsme strávili dva měsíce, řekli jsme si, že poskytneme plně funkční verzi, která bude bez upozorňování, zdarma a bez reklam a zatím budeme tvořit placenou verzi.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Ukázka aplikace a widgetu z naší aplikace Cat Notes

Co se dělo po zveřejnění

Když jsme uveřejnili aplikaci, byl jsem zděšen tím, co přišlo. Jako první věc na Google Play na mě vyskočila nabídka od Googlu "Advertise this app" (Udělejte si u nás reklamu na svoji aplikaci). Jestli jste si doposud mysleli, že svět kolem Androidu je ztělesněním Open Source, tak vězte, že o peníze tady jde až v první řadě. První e-mail, který přišel na nově založenou adresu zněl zhruba takto: „Vaše aplikace je úžasná, nechci aby se ztratila mezi ostatními, proto nabízím 40x hodnocení 5 hvězdiček za 40 dolarů.“ Podobných zpráv přišlo ještě několik, pro přehled uvedu přibližný ceník služeb:

  • 10 000 Twitter followerů stojí 850$
  • Facebook fanoušci jsou dražší, 5 000 fanoušků příde na 999$
  • Google+ fandové jsou nejdražší, 2000 fandů stojí 1500$
  • 40 příspěvků o aplikaci v diskuzních fórech stojí 100$
  • You Tube video s 50 000 shlédnutími příde na 1500$
  • Za nejhorší svinstvo však považuji rozeslání 30 000 reklamních e-mailů za pouhých 2200$

Zkrátka ve světě Androidu si můžete koupit téměř vše. Když se nad tím zamyslíte, tato prohnilost sahá i k obyčejným uživatelům. Nemůžete si být jisti, zda uživatelská reference, rada, či příspěvěk ve fóru nepochází od zaplaceného pisatele.

Naše snaha o propagaci

Než začnete programovat, přečtete si na Google Play zhruba toto: „Aplikace se po uvedení na pár dní umístí na přední pozice marketu, aby ji uživatelé ohodnotili, aby i nová aplikace měla šanci na úspěch.“ Realita po dvou týdnech? Zadám do vyhledávání na Google Play přesný název aplikace a ona je ve výsledcích na poslední (asi desáté) stránce.

Uživatelé začali mírně přibývat, když jsme název aplikace změnili na Cat Notes – Poznámkový blok. Poté appku našel i český Palmserver a udělal na ni hezkou recenzi. Počet stažení vzrostl za jeden měsíc na 1 000. Ještě větší radost jsme měli z toho, že polovina z těchto uživatelů si aplikaci nechala nainstalovanou. Vzhledem k tomu, jak lidé hledají aplikace (stáhnou jich pět stejného druhu a jednu si nechají), je to velmi pěkný poměr. Hodnocení máme 4,5. To jsou dva údaje, které mě utvrzují v tom, že naše aplikace není úplně špatná. Proč má tedy jen 1000 stažení? Rozhodně to nekoreluje s heslem "pokud uděláš kvalitní aplikaci, bude úspěšná".

Z pohledu novináře/vydavatele

Myslím, že v Česku tenhle „sponzorský byznys“ nefunguje proto, že jsme příliš malý trh, než aby se vývojáři vyplatilo zaplatit.

A ještě jeden postřeh: jako zástupci MobilManie mi denně chodí jednotky až malé desítky podobných žádostí o recenzi aplikace, jaké zřejmě rozesílal autor tohoto článku. Je nemožné vyhovět všem.

Filip Kůžel

Recenze na Palmserveru nám pomohla, tak jsem si řekl, že by to chtělo víc takových. Začal jsem psát do redakcí různých zahraničních serverů, jestli by se na naší aplikaci nepodívali. Obratem mi přicházely ceníky. Průměrná cena za malou recenzi za 80$, za recenzi pochvalnou 150$. Příplatky jsou za recenzi do dvou dnů, za linky v recenzi a podobně. Pokud si tedy myslíte, že si servery dávají práci s hledáním kvalitních aplikací, o kterých poté píší, jste opět na omylu, prostě je to jen další byznys, další příjem vedle zobrazených reklamních bannerů. Čekáte nezávislé hodnocení odborníka a ona je to jen další křivárna. Tedy alespoň pro velké zahraniční weby, u českých serverů jsem se s takovým „podvodným“ jednáním nesetkal. 

Kde je problém?

Můžete na to mít několik názorů. Já si odpovím jednoduše: lidé si zvykli na to, že se za informace, názory, texty, multimédia, software atd. neplatí, ale systém má díry a obrací se proti lidem. Napsat článek, nebo naprogramovat aplikaci dá práci a ti, kteří tu práci odvedli, musí také z něčeho žít. Proto existují otravnosti jako reklama a křivárny jako "sponzoring", za kterými se skrývá manipulace a obelhávání.

Nebyl by lepší svět, ve kterém by člověk za přečtení článku zaplatil autorovi 2 Kč? Pak by článek nebyl napsaný pro třetí stranu, ale pro čtenáře. Navíc by byl bez reklam. Co kdyby se programy nedaly ukrást? Byly by levnější, kvalitnější a bez reklam, protože když už jednotlivec zaplatí za svou licenci, platí i za devět kopií, které jsou používány nelegálně.

Co budeme dělat my

Nebudeme házet flintu do žita a budeme programovat aplikace dál a s radostí. Nápadů máme přebytek, programování nás baví a myslíme si, že kvalitní aplikace si svoji cestu k uživateli přece jen najdou.

Diskuze (87) Další článek: Tizen OS dospěl: screenshoty z SDK 2.0

Témata článku: Google, , , , , , , Ztělesnění, Vývoj, Malý trh, Přesný název, Vývojář, #Android, Piškvorka, Follower, Obyčejný uživatel, Kvalitní aplikace, Google +, Počet stažení,