Apple prodal jen 17 % smartphonů, ale bral 91 % zisku!

Analytik Michael Walkley se dívá na ekonomický úspěch Applu a v kontextu celého mobilního trhu vypadá ještě působivěji než sám o sobě.

Analytik Michael Walkley ze společnosti Canaccord Genuity pravidelně zveřejňuje odhady toho, jak Apple, Samsung a další velcí hráči na poli mobilních zařízeních bojují mezi sebou z pohledu tržního podílu. Vzhledem k tomu, že jeho statistiky vychází pouze z veřejně dostupných čísel, nepokrývají všechny hráče a nemusí být přesné, ale pro základní pohled jsou dostačující.

K čerstvým datům za minulý rok se dostal web Fortune a k dispozici jsou dva hlavní grafy, které reprezentují jak podíl značky na trhu tak i zisk. V případě podílu je rozložení poměrně klasické – Apple si kvůli zaměření pouze na hi-end modely drží  17,2 %, největší Samsung kontroluje 23,9 % trhu, na třetím místě je Huawei s 8 % a o čtvrté a páté místo soupeří Xiaomi a Lenovo.

Klepněte pro větší obrázek

Tržní podíl však není tolik důležitý, pokud ho nedokážete využít. A to se přesně dá říci právě o mobilním trhu, který je v tomto směru poměrně unikátní. Apple si totiž i se zmíněným 17,2% tržním podílem vzal za celý rok 2015 celkem 91 % zisku. A to je problém pro všechny ostatní hráče.

Jediný Samsung dokázal získat 14 % zisku z celého trhu a to jen díky tomu, že ostatní výrobci byli ve ztrátách. Jak už ukázaly finanční výsledky, nejvíce tratil Microsoft s Windows Phone. Ostatní byli na nule nebo v mínusu. Otázka samozřejmě je, jak je na tom spousta malých čínských výrobců mobilních telefonů, ale vzhledem k tomu, že obvykle tlačí cenu co nejníže, asi to se ziskem rovněž nebude příliš růžové.

Klepněte pro větší obrázek

Pro Apple tvoří iPhony hlavní zdroj příjmů – 68 %, ale dle nových finančních výsledků už se rychlý růst zpomalil a lze tak čekat, že nyní přichází horší časy. Uživatele samozřejmě budou stále obnovovat smartphony za novější modely, ale než o získání nových uživatelů lze očekávat tlak na to, přebrat uživatele konkurenčních značek a udržet si stávající zákazníky V této disciplíně lze očekávat, že bude Apple silný díky vlastnímu hardwaru i vlastnímu operačnímu systému, což ostatním výrobcům, kteří mají stejný operační systém Android, půjde mnohem hůře.

Bude tak zajímavé sledovat, jestli si Apple dokáže udržet podíl, nebo ho začne pomalu ztrácet. Trh totiž může zasáhnout i přechod na mobilní virtuální realitu, o kterou se v rámci prémiových modelů snaží Samsung s Gear VR.

Témata článku: Apple, Hospodaření a finance

126 komentářů

Nejnovější komentáře

  • TrueStory 15. 2. 2016 23:34:41
    Každopádně musím uznat, že maximálního vyladění přístroje lze dosáhnout...
  • světelná tyč 15. 2. 2016 16:36:21
    Kvalita se zkrátka dobře prodává. Kdo jednou zkusil iPhone nebo iPad a...
  • Yeezey 15. 2. 2016 15:55:22
    Však jo. Z něčeho se ta kruhová svatyně postavit musí.
Určitě si přečtěte

Češi se učí nakupovat mobilem, pomalu dohánějí Evropu

Češi se učí nakupovat mobilem, pomalu dohánějí Evropu

14.  4.  2017 | Pavlovič Radek, E15.cz | 6

Dítě s paušálem může být neřízená střela, za dluhy odpovídají rodiče

Dítě s paušálem může být neřízená střela, za dluhy odpovídají rodiče

** Raději pořiďte dítěti předplacenou kartu, nebo nastavte limity útraty ** Ušetříte si infarkt až zjistíte, že potomek probendil balík ** ČTÚ řešil případ, kdy operátor vymáhal po dítěti dluh 60 tisíc

13.  4.  2017 | Pospíšil Aleš | 35

E-shopy po konci intervencí: Zlevníme, ale až vyprázdníme sklady

E-shopy po konci intervencí: Zlevníme, ale až vyprázdníme sklady

12.  4.  2017 | E15.cz , Lazarevič Arsen | 14

V září přijde SuperiPhone. Začne se nabíjet, jen vejdete do místnosti [spekulace]

V září přijde SuperiPhone. Začne se nabíjet, jen vejdete do místnosti [spekulace]

**Není velké tajemství, že Apple testuje bezdrátové nabíjení ** Chce se dostat před konkurenci, iPhone se nabije až 5 metrů od nabíječky ** Na potvrzení budeme čekat do září 2017

8.  4.  2017 | Kůžel Filip | 168