Co Čech, to mobil v ruce. Podle zářijových dat společnosti Gemius používají mobil k prohlížení internetu již tři miliony Čechů. A vývoj se projevil i v bankovnictví.
Ovládání bankovního účtu z mobilního telefonu, takzvané bankování, zažilo za posledních dvanáct měsíců boom. Podle výsledků ankety E15.cz mezi finančními domy se alespoň jednou měsíčně do svého účtu prostřednictvím aplikace v chytrém telefonu přihlašuje už 1,13 milionu klientů.
Banky bez výjimky hovoří o padesáti až stoprocentním meziročním růstu počtu uživatelů jejich mobilních aplikací, který by měl v příštích měsících dále růst, avšak pomaleji než doposud. „Nelze čekat, že do pár let bude každý Čech ke své bance přistupovat výhradně přes některé z mobilních zařízení. Pobočková síť a osobní kontakt zůstávají nedílnou součástí bankovnictví,“ říká střídmě Petr Plocek z UniCredit Bank. Mobilita se však mezi Čechy nezapře - „Více než polovina emailů je dnes otevírána na mobilních zařízeních a tento podíl stále roste,“ tvrdí Markéta Dvořáčková z Equabank.
Vývoj na českém trhu jde ruku v ruce s celosvětovým trendem, kdy mobilní zařízení výrazně zvýšila svůj význam nejen pro kontakt klienta s bankou. Podle analytiků britské společnosti Juniper Research bude ještě letos bankovat z mobilu miliarda lidí na světě, do roku 2020 by jich pak prý mohly být až dvě miliardy. Juniper přitom svoji předpověď musel korigovat a zhruba o tři čtvrtě roku přiblížil onu miliardovou predikci.
Na cestě je NFC a Touch ID
České milovníky inovací pak, byť se zpožděním, potěší také plány některých bank: Jako nejvýznamnější změny na trhu prý lze očekávat integraci virtuálních platebních karet do mobilů či chytrých hodinek díky technologii NFC. Tento záměr již potvrdila Komerční banka, z vyjádření ostatních bank, které má E15.cz k dispozici, pak vyplývá, že NFC lavina na českém trhu je již na spadnutí. „Do budoucna chystáme přenést bezkontaktní platby do mobilů s NFC technologií, ale i třeba do hodinek, pokud NFC budou vybaveny,“ potvrdila E15.cz Česká spořitelna. Obdobně se již dříve vyjádřila i Fio banka.
Z menších, ale uživatelsky příjemných změn lze očekávat zakomponování snímače otisku prstů jako přihlašovacího prostředku do aplikace. Otisk jako klíč již nějakou dobu využívá aplikace od UniCredit Bank, hrátky s nahrazením hesel pak potvrdily třeba mBank a Fio banka. Podle některých bank se prý také ukazuje, že chytré telefony a mobilní aplikace ovlivňují nákupní chování lidí a vedou k úsporám. „Téměř sedmdesát procent zákazníků se před nákupem „poradí“ se svou aplikací pro mobilní bankovnictví,“ říká Vladimír Michna ze Zuno.
Kolik lidí s kým bankuje v mobilu (zdroj: anketa E15) |
Banka |
počet klientů s mobilní apliakací (v tisících) |
Raiffeisenbank |
80 |
ČSOB |
140 |
Zuno |
100 |
Česká spořitelna |
243 |
Komerční banka |
145 |
Air Bank |
115 |
UniCredit Bank |
85 |
mBank |
133 |
Equa Bank |
25 |
Fio banka |
60 |