Čína chce postupně ovládnout vše. Většina produkce mobilního hardwaru se soustředí do Asie. K tomu teď v Číně vyvinuli vlastní systém.
Čínští vývojáři s posvěcením tamní vlády odhalili vlastní operační systém pro soudobá chytrá mobilní zařízení. Nese jméno COS (China Operating System), není založen na ničem jiném než na Linuxu a bude pohánět nadcházející tablety, smartphony, ale také kupříkladu počítače a set-top boxy.
COS chce konkurovat zaběhlým matadorům od Googlu a Applu. A věří si
Celý operační systém vznikl v kooperaci čínské akademie věd se společností Liantong Network Communications Technology. Jedná se o open-source projekt, který si klade za cíl promluvit do dominantního postavení Googlu s Applem na čínském trhu. Vývojáři lákají na vysokou míru uživatelské bezpečnosti, multitasking a dobře použitelné uživatelské rozhraní. Systém je nyní ve fázi testování, přičemž podpora ze strany výrobců hardwaru je již zajištěna.
„V současné době jsme dohodnuti se čtyřmi velkými výrobci, kteří budou vyrábět hardware šitý na míru našemu operačnímu systému. Naším cílem je prosadit COS jako jeden z nejvíce používaných operačních systémů v Číně“, poznamenal manažer Liantong Network Communications Technology, Chen Feili. Ačkoliv si konkrétnější informace nechal pro sebe, tak poslední podpultové informace hovoří o HTC jako o jednom ze čtveřice výše jmenovaných výrobců (dodavatelů).
Čína chce přetlačit Ameriku
COS podporuje jak JAVA, tak HTML 5 a je v současnosti kompatibilní se 100 000 různými aplikacemi napříč mobilním spektrem. Nový operační systém s sebou také přinese nový obchod s aplikacemi, který je v současné době ale zatím ve fázi vývoje.
Tablety, mobilní telefony, set-top boxy, počítače. Tam všude se s COS budeme v budoucnu setkávat
Vzhledem k tomu, že velká část výrobců mobilního hardwaru pochází z Číny, může být jejich ochota používat COS ve svých smartphonech vysoká. Měli by se američtí dodavatelé softwaru bát o svou pozici? Hráči s velkým tržním podílem Google a Apple mohou být zatím relativně v klidu. Těžší situaci budou mít při případném vstupu čínského COS na globální trh platformy Microsoftu a BlackBerry.
Nástup čínských technologií do byznysu bývá totiž obvykle raketový. Jako příklad může posloužit značka Huawei. Před třemi roky prakticky začínala s produkcí koncových spotřebitelských zařízení pod vlastní značkou, dnes je světovou mobilní trojkou. S podobnou agresivitou firma předehnala tradiční evropské konkurenty Ericsson, Nokia Solution & Networks (bývalá Nokia-Siemens Networks) i Alcatel-Lucent v byznysu mobilních sítí a infrastruktury.