ČTÚ v roce 2016: regulace, aukce a hromada sporů

Ochrana spotřebitele je pro regulátora prioritou, valí se na něj ale stále více sporů k rozhodnutí. Letos nás ještě čekají aukce a operátory kontroly.

Český telekomunikační úřad (ČTÚ) vydal minulý týden pravidelnou monitorovací zprávu, ve které si stanovil priority pro letošní rok a krom dalšího se dotýká také ožehavé tématiky řešení sporů mezi operátory jejich zákazníky. Ožehavé proto, že operátoři (hlavně O2) se do ČTÚ na začátku roku pustili, že nerozhoduje dostatečně rychle. Regulátor však pochybení odmítl.

Při prostudování monitorvacích zpráv ČTÚ (té aktuální i směrem do minulosti) ale zjistíme, že nejvíce stížností regulátor dostává právě na O2, dělá to zhruba jednu třetinu ze všech podaných stížností (O2 a T-Mobile mají po 11 procentech).

ČTÚ zaznamenal zvýšený počet došlých stížností a dotazů účastníků, které operátoři v závěru roku vyrozuměli o změně...

Zveřejnil(a) Český telekomunikační úřad dne 19. únor 2016

Jako stěžejní úkol vidí ČTÚ zajišťování ochrany spotřebitelů a zapojení se do projednávání a zavádění změn evropského regulačního rámce pro elektronické komunikace. Například se chystá celoevropské uvolnění části pásma 700 MHz pro datové služby. V rámci ochrany spotřebitelů nedávno ČTÚ vyhotovil tzv. spotřebitelský semafor a lidově řečeno píchnul do vosího hnízda...

Mezi další priority pro letošní rok patří analýzy trhů, podpora rozvoje sítí (zadrhávající se projekt, respektive čerpání dotací na sítě nové generace z EU), správa spektra (mimo jiné aukce kmitočtů v pásmech 1 800 MHz, 2 600 MHz, 3 700 MHz), nějaké ty kontroly, spoluvytváření legislativy a regulace trhu poštovních služeb.

„Svítí“ 9 000 LTE BTS v pásmu 800 MHz 

Co se stížností týče, mají úředníci „o zábavu“ postaráno. Regulátor konstatuje, že stížností chodí víc a víc, nárůst na konci loňského roku připisuje změnám, které proběhly u služby O2 TV, dále změn u tarifů na pevných linkách u téhož operátora a do třetice zrušení slevy pro seniory u tarifů Free opět u O2. Tarify se měnily i u společnosti UPC, ale až v prosinci, takže v tomto případě regulátor očekává „odezvu“ až letos. Tak či onak, na společnost O2 si za čtvrté čtvrtletí loňského roku u ČTÚ stěžovalo 604 stěžovatelů, druhé až páté místo najdete v tabulce:

Klepněte pro větší obrázek
Zákazníci O2 trvale zásobují ČTÚ stížnostmi (obr.: ctu.cz)

Regulátor také oznámil, že poslal peníze do státní pokladny: 537 milionů korun. ČTÚ totiž vybírá od operátorů poplatky za správu spektra, loni to bylo něco málo přes miliardu korun. Na poplatcích ze správy čísel vybral regulátor 105 milionů Kč, na pokutách a správních poplatcích pak 78 milionů Kč. Podrobně úřad seznámí veřejnost se svým hospodařením ve výroční zprávě za loňský rok. Loni také ČTÚ operátorům poplatky za využívání spekta snížil.

Vtípky na spotřebitelský semafor na účet ČTÚ:

Ve zprávách ČTÚ také pravidelně informuje o počtu LTE BTS v pásmu 800 MHz. K poslednímu lednu 2016 jich ve zkušebním provozu fungovalo 2 787, v trvalém provozu bylo 6 041 základnových stanic. Celkem tedy téměř 9 000 BTS. Kompletní monitorovací zprávu ČTÚ za měsíc leden si můžete stáhnout zde.

Diskuze (7) Další článek: Microsoft sice koupil SwiftKey, ale má i vlastní klávesnici Hub pro Android

Témata článku: , , , , , , LTE BTS, Čtvrté čtvrtletí, Regulace trhu, Společnost upc, Pevný link, Část pásma, Ožehavé téma, Řešení sporů, Spor, Hromada, Páté místo, Zkušební provoz