Do české umělé inteligence půjdou stovky milionů

Marek Rosa hodlá investovat vlastní stovky miliónů do oblasti, ve které bude konkurovat i Googlu. Velké oči, nebo se ČR stane velmocí umělé inteligence?

Před pár dny obletěly svět výsledky práce umělé inteligence DeepMind od Googlu, která se dokáže naučit hrát hry a překonat v nich i člověka. V podobných vodách se pohybují také zárodky prozatím bezejmenné a v Praze vyvíjené umělé inteligence (AI). Ta se má rovněž ze začátku učit na hrách, ve finále nicméně má jít o univerzální digitální mozek. Jeho autor do něj chce z vlastní kapsy vložit řádově stovky milionů korun.

Klepněte pro větší obrázek
Ilustrační foto: Profimedia.cz

 „Konečně mám dost peněz a můžu na tom začít pořádně dělat,“ říká Marek Rosa. Ten už své plány odhalil v pořadu Connected zhruba před rokem, kdy celý projekt začal. Marek Rosa provozuje společnost Keen Software House, jež slaví celosvětové úspěchy s „vesmírným Minecraftem“ Space Engineers, kterému nedávno přibyla středověká varianta Medieval Engineers. Obě hry okupují přední příčky prodejnosti na Steamu a umí vydělat solidní peníze.

Rosova umělá inteligence v současné době vzniká jako součást společnost Keen Software House, chystá se nicméně vyčlenění do samostatné firmy. Ta by měla být připravena pro různé varianty chodu do budoucna, počítá se tedy i s teoretickým vstupem většího investora.

V první fázi 200 milionů

Dokud to ovšem bude možné, chce Rosa projekt platit právě z výdělků jeho populárních videoher (Space Engineers už se prodalo zhruba 1,2 milionu kopií). „Chci do toho vložit stovky milionů korun. V první fázi mám připraveno 200 milionů,“ říká Rosa.

Na česko-slovenské AI v současné době pracuje 15 lidí. Část z nich jsou studenti ČVUT a Matfyzu pracující na částečný úvazek, které by Rosa později rád překlopil do zaměstnaneckého poměru. Tým by se měl v budoucnu rozšířit na zhruba 30 lidí. „V Česku je velké množství opravdu chytrých lidí, kteří na umělé inteligenci chtějí dělat,“ říká Rosa. Ten vedle matematiků a programátorů také zaměstnává jednoho psychologa zaměřujícího se na různé behaviorální záležitosti (motivace, sledování cílů a podobně).

 

Chci do toho vložit stovky milionů korun. V první fázi mám připraveno 200 milionů.

 

Rok vývoje a výzkumu podle Rosy dal celému projektu určitý směr. „Při vývoji takto náročného produktu není příliš možné stanovovat si podrobné plány,“ popisuje Rosa. „Teď už nicméně víme, kudy to směřovat a existuje zde samozřejmě finální vize.“ V Keen Software House mají vytvořený interní nástroj nazvaný „Brain Simulator“, ve kterém je možné si testovat hypotézy a podobně.

Tým částečně vychází ze zkušeností z videoher. Pražská AI se doposud naučila hrát jednoduchou hru Pong, bez toho aniž by dopředu znala pravidla a jakékoliv principy. Nijak přitom neanalyzuje zdrojový kód hry, ale jednotlivé pixely, tedy samotný obraz. To v podstatě umožňuje, aby AI hru „viděla“ podobně jako člověk. Inteligence zkouší různé cesty, které vedou k daným odměnám (v tomto případě tedy získání bodu) a které naopak vedou k nezdarům.

Učit se na základě zkušeností a nabytých znalostí

Rosův tým chce tyto základy rozvinout na další, složitější hru. „Cílem je, aby naše AI začala aplikovat své znalosti z předchozích pár her na hry nové, aby využívala nabyté zkušenosti. To by nás mělo odlišovat od DeepMindu od Googlu. Ten má na každou hru jiný mozek, my chceme mozek jeden univerzální.“

Univerzální má být i celkový výsledek. Marek Rosa chce vytvořit umělou inteligenci, která se bude dát využít v mnoha a mnoha scénářích – v chytrých autech, robotech, při výrobě a tak dále. Rosa při debatě často zmiňuje téma singularity a budoucnosti, přičemž v promyšlených detailech zachází i do oblastí, jaký dopad tohle všechno bude mít na lidskou společnost. Jeho vize umělé inteligence je dlouhodobá a je ochotný do ní investovat skutečně hodně peněz i času. Jak sám říká, AI chtěl dělat od dětství.

„Není možnost, že bych to zabalil,“ říká. „Potenciál je strašně obrovský. Nedělat takový projekt je větší riziko, než ho dělat a vyhořet a přijít o všechny peníze.“

AI na prodej

Cílem projektu prozatím není vydělávat peníze. Rosa by naopak první verzi rád vypustil do světa zdarma, aby se na ní vrhli další zájemci a vědci a přišli s důležitou zpětnou vazbou. Rosa by rád kolem jeho AI vybudoval komunitu a platformu, jež se mu podařilo postavit kolem jeho videoher.

Budoucí obchodní model by pak mohl být jednoduchý – prodávat umělou inteligenci na implementaci do různých výrobků a scénářů využití. Když někdo bude chtít oživit svůj výrobek, nasadí do něj AI a ta se rychle přizpůsobí.

Investice, které Rosa do projektu vkládá, nemají sloužit pouze na výplaty chytrých mozků pracujících s jazykem C či třeba technologií Nvidia CUDA. Nevylučuje ani to, že by některé zajímavé moduly mohl dokoupit.  

Diskuze (4) Další článek: Má štíhlé tělo, 6 000 mAh a používá trik, který se vám nebude líbit

Témata článku: , , CUDA, Videohra, Celkový výsledek, Brain, Matfyz, Ilustrační foto, Rok vývoje, Základ zkušeností, Sto, Mil, Sto milionů, Inteligence