Glory of the Roman Empire: všechny cesty vedou do Říma (recenze javové hry)

Nový počin z dílen Handy-Games dostává hráče do role římského stavitele, jehož úkolem je budovat podle předem určených postupů města. Zdejší kombinace stavitelsko-architektské funkce je však zábavná od první minuty a má tu výhodu, že vás v případě neúspěchu nedají sežrat lvům.
Na naše mobilní telefony se dostává báječná strategie. Je to trochu bizarní vzhledem k tomu, že její „velká“ předloha ani zdaleka nebyla tak dobrá. Naopak: mezi PC hráči byla přijata chladně i přes vesměs pochvalné recenze. Situace se ale opakovat nebude. Ostatně tušili jsme to už od momentu, kdy byla hra poprvé představena veřejnosti – dostala ji totiž pod palec známá německá firma Handy-Games, která snad ještě nikdy nešlápla vedle. Průměrná počítačová hra předlohou pro skvělý mobilní titul – i tak by se ve zkratce dal popsat dnes recenzovaný titul Glory of The Roman Empire.

Méně je někdy více

Na rozdíl od svého vzoru je mobilní verze pojata komorněji. Jde čistě o výstavbu budov – nemusíte myslet na armádu či se zabývat stavy kapříků v rybníčku, aby měli lidé co do úst. Neznamená to ovšem, že by hratelnost byla jednoduchá nebo jí něco scházelo. To, co vývojáři museli oželet z hlediska kvantity, nahradili kvalitou. Tím nechci říci nic jiného, než že záleží na každém vašem kroku. Hra se soustředí na sebemenší drobnost a každé vaše zaváhání po zásluze trestá.

Cílem vašeho snažení by mělo být vytvoření dokonale fungujícího města. Musíte přemýšlet o každé budově. Nejen o tom, kam ji umístíte, ale hlavně o tom, jak ji tam umístíte. Nestačí pouze dát rybáře k vodě, dřevorubce k pile do lesa a pekaře do centra, kde bude jeho obchod nejlépe prosperovat. Musíte myslet také na to, zda je budova blízko cesty a zda to má dostatečně blízko ke stavbám příbuzného charakteru. Nebo taky na to, jestli je budova vhodně natočena směrem k hlavní cestě a je tím pádem snadno dostupná pro všechny obyvatele.

Grafika ohromí už v menu • červené pole označuje místo, kam budovu nelze umístit • na dolní části obrazovky vidíte, jak a kam byste měli stavbu dát

Neslavné začátky

Hra po vás požaduje doslova psí kusy. Musíte zvládnout dvaadvacet různých staveb. Každá má specifické požadavky na výstavbu a samozřejmě nesmíte opomenout ani vzájemnou polohu jednotlivých budov. Výsledky nespočtu různých kombinací a bohaté nabídky možností jsou dva. Buď vás Glory of The Roman Empire pohltí už od první sekundy, nebo…

… vás pohltí až později. Pro ty, kterým hra nesedne napoprvé, by byla škoda dát na první dojem. Stačí vyjet z hlavní kampaně a zkusit tutoriál. Ten vám poradí co a jak. V malých dávkách se budete učit herním principům a zvykat si na zpočátku trochu toporné ovládání, až dospějete do fáze, kdy budete zralí pro kampaň. Nemusíte se rozhodně bát toho, že by vás tutoriál odbil a pouze představil základní prvky a už vás hnal pryč: zdejší tutoriál je opravdu propracovaný, dlouhý a myslí na každou drobnost.

Můžete si přepnout do přehledného zobrazení, kde okamžitě vidíte, kde kterou budovu můžete postavit • když se daří, tak se body přičítají jedna radost • koloseum patří mezi klenoty římské architektury

Po zvládnutí tutoriálu jsou dojmy z kampaně o poznání lepší. Lepší? Asi jste čekali mnohem nadšenější slova vzhledem k tomu, jak jsem hru vynesl do nebes v úvodním odstavci… Dejte tomu ale čas. Kampaň je na tom totiž podobně jako tutoriál. Poodhaluje kouzla hry postupně a to nejlepší má v rukávu schováno až na konec. Vaše role spočívá v plnění předem daných úkolů. V každé misi jste za to hodnoceni body; pokud dosáhnete dvakrát za sebou potřebného počtu bodů, jste povýšeni a postupujete dál. Hodností zde najdete celkem deset, takže je o zábavu postaráno na dlouhé hodiny.

Těžší, než se zdá

Glory of The Roman Empire i přes své zaměření na výstavbu budov inklinuje spíše k logickému žánru; strategie to sice je, ale nutnost myslet a kombinovat budovy podobně jako kostičkové útvary v Tetrisu nelze přehlédnout. Herní mapa je barevně rozdělena podle toho, k čemu jsou jednotlivé její části určeny. Takže je třeba voda modrá, půda hnědá, lesy zelené apod. Vy musíte výstavbu budov kombinovat tak, aby do sebe na mapě zapadaly. Je to složitější než by se mohlo na první pohled zdát – každá mapa je jiná, budovy přitom pořád stejné, nároky rostou a vrátit zpět provedené kroky nejde. Proto ta podobnost s Tetrisem – všechno do sebe musí zapadat, nic nepřečnívat, a přitom si ani nemůžete moc vybírat a jste pod neustálým stresem v podobě časového limitu, který zde nahrazuje padající kostičky.

O kulturu v tomhle městě asi není nouze • žlutá je dobrá, modrá ještě lepší a oranžová nejlepší

Na rozdíl od Tetrisu však musíte pořád experimentovat. Zapamatovat si, jak a kam je tu kterou budovu nejvhodnější umístit, není možné. O příjemné osvěžení se také starají neustále změny v reprodukčních systémech. Jednou musíte stavět lázeňské městečko, podruhé třeba osadu se zaměřením na průmysl. Celkem je ve hře čtrnáct různých reprodukčních systému – a musím se opět opakovat a říct, že i toto je záruka dlouhotrvající hratelnosti. V řeči konkrétních čísel na vás čekají asi čtyři hodiny čisté hrací doby (tedy bez druhých, třetích, čtvrtých a pátých pokusů), což je na mobilní hru více než slušné.

Autobus chvály jede dál, jeho další zastávkou je grafika. Čeká vás neuvěřitelně detailní vizuální zpracování – každý strom, každá louka, cesta, řeka i hora stojí za pozornost. Grafika prostě nemá chybu, dívat se na ni dá po celou dobu hraní – stále bude mít co ukazovat a čím se chlubit. Trochu nepříjemné je sice trhání obrazu při přechodu mezi jednotlivými obrazovkami, ale není to nic, co by se nedalo přežít. Zvuky jsou velmi dobré, hudba potěší. V konečném součtu tak není co řešit. Glory of The Roman Empire splňuje všechno, co najdete ve slovníku pod heslem „dobrá hra“. Dlouho vydrží, celou dobu bude bavit a ještě se u toho pokocháte báječnou grafikou.

Koupit hru přes SMS pro ČR
cena 79 Kč
napište JAVA MM 1091 a odešlete na číslo 9001179

Koupit hru přes SMS pro SK
cena 80 Sk
napište JAVA MM 1091 a odešlete na číslo 7009

Nabídku zajišťuje Redboss, cena je včetně DPH. K ceně je nutné připočítat náklady na stažení prostřednictvím WAPu Za službu pro ČR odpovídá ATS s.r.o. Praha a pro SK Teltex s.r.o. Bratislava

Hru lze spustit na většině telefonů s podporou Javy, seznam podporovaných telefonů najdete zde

V případě jakýchkoliv potíží se stažením či samotnou hrou se prosím obraťte na náš email: helpdesk@redboss.cz, reklamační formulář případně na náš telefon +420724329161, kde Vám ráda pomůže naše spolupracovnice Romana.

Váš názor Další článek: Samsung představil světově nejtenčí LCD displej pro mobily

Témata článku: , , Román, Glory, Německá firma, Louka, Půda, Počítačová hra, Herní mapa, GLO, Řím, Roman, Příjemné osvěžení, ROM, RIMA, Pekař, Řeka