Nokia rozprostřela Lumie do všech cenových tříd a zlevnila. Dokonale tak zaplnila díru po Symbianu a Lumie se konečně začínají prodávat.
Nokia ukončila prodej všech symbianových telefonů a červen byl prvním měsícem, kdy její výsledky v oblasti smartfonů závisely výhradně na Windows Phone. Podle údajů cenového srovnávače Hledejceny Lumie v této pozici uspěly a Nokia si ve srovnání s květnem dokonce polepšila. Nejpopulárnějším výrobcem zůstal Samsung a vzhůru se posunula značka Huawei, zejména díky cenově výhodnému modelu Ascend Y300.
Odhadnuté podíly výrobců na českém trhu
- Samsung - 29,8 % lidí v eshopech zajímal Samsung (jednotlivé modely Samsung v průměru zajímaly 0,4 % lidí)
- Nokia - 21,2 % (0,32 % na model)
- Sony - 16,3 % (0,47 % na model)
- HTC - 8,3 % (0,4 % na model)
- Huawei - 5,3 % (0,3 % na model)
- Alcatel - 5,3 % (0,41 % na model)
- LG - 4,4 % (0,2 % na model)
- Apple - 3 % (0,3 % na model)
- ZTE - 1,7 % (0,16 % na model)
- Motorola - 0,9 % (0,09 % na model)
Úspěch Nokie v červnu lze přičíst několika faktorům. Na trh vstoupila Lumia 520, která má s cenou 4 tisíce korun naději stát se velkým trhákem, a zlevnily modely Lumia 820 a Lumia 920. Zájem o tyto tři kousky se od května téměř zdvojnásobil (naopak popularita Lumií 620 a 720 na jejich úkor poklesla). Někteří prodejci reportují až Podobně agresivní cenovou politiku u modelů s Windows Phone použilo i HTC, ale lidé přesto v 90 % případů dávají přednost Nokii.
Top 20 nejžádanějších modelů za červen
| Model | obliba | výbava | výhoda | rozmezí cen |
1. | Samsung Galaxy S III mini | 4,47 % | 72 % | 4,0/6 | |
2. | Samsung Galaxy S III | 3,97 % | 82 % | 2,9/6 | |
3. | Nokia Lumia 820 | 3,24 % | 75 % | 4,1/6 | |
4. | Alcatel One Touch Idol | 2,66 % | 70 % | 2,2/6 | |
5. | Samsung Galaxy S4 | 2,52 % | 93 % | 3,2/6 | |
6. | Nokia Lumia 920 | 2,52 % | 80 % | 3,4/6 | |
7. | Samsung Galaxy S II | 2,37 % | 77 % | 3,8/6 | |
8. | Sony Xperia L | 1,89 % | 73 % | 3,6/6 | |
9. | Apple iPhone 5 16GB | 1,81 % | 77 % | 0,9/6 | |
10. | Sony Xperia Z | 1,79 % | 88 % | N/A | |
11. | Huawei Ascend Y300 | 1,56 % | 64 % | 4,7/6 | |
12. | Nokia Lumia 520 | 1,50 % | 69 % | 5,3/6 | |
13. | Sony Xperia P | 1,48 % | 72 % | 3,0/6 | |
14. | Sony Xperia tipo | 1,41 % | 55 % | 3,9/6 | |
15. | Samsung Galaxy Ace | 1,40 % | 55 % | 3,7/6 | |
16. | Nokia Lumia 620 | 1,39 % | 69 % | 4,1/6 | |
17. | HTC One S | 1,36 % | 77 % | 4,8/6 | |
18. | HTC One | 1,35 % | 92 % | 3,1/6 | |
19. | Samsung Galaxy Ace 2 | 1,34 % | 69 % | 4,3/6 | |
20. | Samsung Galaxy S Duos | 1,29 % | 62 % | 3,0/6 | |
Úspěšné Lumie však zatím pouze vytlačují z trhu veškerou konkurenci s Windows Phone, a tak v součtu zájem o tento operační systém neroste a Androidu žádné body neubírá. Android si udržuje obří odstup, naopak novinky od Blackberry alespoň na našem trhu moc velký zájem nevyvolaly. Do června z nich však byl v prodeji pouze dotykový model Z10 a příchod alternativ s QWERTY klávesnicí by mohl situaci změnit.
Odhadnuté podíly operačních systémů na českém trhu
- Android - 76,5 % lidí v eshopech zajímal Google (jednotlivé modely Google v průměru zajímaly 0,51 % lidí)
- Windows Phone - 16,3 % (0,81 % na model)
- iOS- 3,5 % (0,35 % na model)
- Symbian - 2,8 % (0,15 % na model)
- Blackberry OS - 0,6 % (0,06 % na model)
- Bada OS - 0,3 % (0,04 % na model)
Mimo Lumií se Nokii podařil i model 206, který patří mezi nejlevnější modely výrobce (1 300 Kč) a ve smyslu popularity na českém trhu se stal skokanem měsíce. Dobře prodej odstartoval i odolný smartfon Samsung Galaxy Xcover 2 a levný Huawei Ascend Y300. ZTE Blade a Optimus L7 už mají na trhu modernější nástupce, a tak se jejich popularita snížila. Jiná je situace Samsungu Galaxy Beam, který trh opouští, aniž by byl na obzoru nějaký jeho následník s vestavěným projektorem, a tak lze tento koncept zatím prohlásit za uzavřenou kapitolu.
Skokani měsíce
Propady měsíce
- Přehled nejžádanějších mobilů v eshopech odhadují Hledejceny.cz. Žebříček nejžádanějších telefonů je sestaven podle počtu odchodů z jejich serveru na tyto eshopy během minulého měsíce. Každý odchod odpovídá jednomu zákazníkovi, který měl zájem o příslušný telefon.
- Statistiky se netýkají skutečných prodejních výsledků v ČR, neodrážejí popularitu mobilů u operátorů, v kamených obchodech, ani v některých specializovaných eshopech.
- Tabulka dvaceti nejpopulárnějších mobilů zobrazuje odkazy na katalog, odhadnutý podíl na trhu, vybavenost telefonů v procentech, výhodnost ceny vzhledem k výbavě na stupnici od 0 do 6 (čím vyšší, tím výhodnější) a cenové rozmezí s odkazem na přehled eshopů, kde je mobil v prodeji.
- Skokany a propady měsíce vybíráme podle rozdílu mezi pořadím telefonu v žebříčcích oblíbenosti v uplynulých dvou měsících. Skokanem se může stát jen telefon, který minulý měsíc zakončil v první padesátce, propadem pak ten, který v první padesátce zahájil měsíc předminulý.