Hlavní slabina roboaut? Jsou příliš slušná

Autonomní vozy bez řidiče se budou muset vypořádat s jednou zvláštní překážkou – až příliš strojeně dodržují pravidla, poněvadž to jsou opravdu jen stroje.

Autonomní vozy bez řidiče se budou muset vypořádat s jednou zvláštní překážkou – až příliš strojeně dodržují pravidla, poněvadž to jsou opravdu jen stroje. Chybí jim lidský rozměr komunikace. O fenoménu se rozepsal New York Times, který cituje profesora z Wisconsinské univerzity Johna Leeho. Ten upozorňuje třeba na běžnou nonverbální komunikaci – oční kontakt, gestikulaci rukou aj. Člověk je zároveň přirozeně agresivnější, což nemusí být hned na škodu.

Klepněte pro větší obrázek
Letos v létě na kalifornské silnice vyrazila nová generace autonomních vozítek od Googlu. I když jsou už konstruovaná pro plně autonomní robotický provoz – nepočítá se ani s volantem, zatím to neumožňuje dopravní legislativa, a tak jízdu musí kontrolovat profesionální řidič.

Příkladem může být třeba vjezd na kruhový objezd. Zatímco lidský řidič zpravidla využije každé skuliny v provozu a na kruh vjede co nejdříve, robotické auto bude čekat dle předpisů zbytečně dlouho a ve špičkách bude blokovat provoz.

Podle některých teoretiků tedy může být v počátcích hlavní slabinou právě to, že bude chování autonomních vozů až příliš umělé. To by samo o sobě nebylo vůbec na škodu, problém ale spočívá v tom, že na to nejsou připraveni lidští účastníci provozu. Jsou to právě oni, kteří za roky testování vozů od Googlu způsobili všechny havárie. Minulý měsíc například řidič sedanu vrazil do autonomního vozu poté, co první vůz výrazně přibrzdil před přechodem.

Řešením tohoto nesouladu mezi čítankově korektním robotem a reálným člověkem by tak bylo snad pouze to, kdyby všechny vozy řídil robot a v rámci připravovaných protokolů vzájemné komunikace V2V by všichni bezdrátově koordinovali jízdu s okolím a s počítačovou přesností by optimalizovali veřejnou dopravu. Z provozu by tedy zcela vypadl složitě vypočitatelný lidský faktor, se kterým si chytrý autonomní vůz asi neporadí nikdy, protože jednoduše není člověk.

Témata článku: Google, Technologie, Legislativa

32 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Karel Jiný 7. 9. 2015 13:15:13
    Tvrdil jsem už dříve, že "autopilot" u aut bude mít smysl, až jej budou...
  • Mises 7. 9. 2015 13:05:17
    Jasně. Máme 2 problémy: - Nedokonalé roboty, které neumí zohlednit...
  • Jarda.abc 7. 9. 2015 8:29:07
    Tak nevím. U nás, od té doby co tam dali foťáky co fotí nepřiměřenou...
Určitě si přečtěte

Chytrá auta od Googlu míří mezi lidi. Co Tesla a další?

Chytrá auta od Googlu míří mezi lidi. Co Tesla a další?

** Waymo v Arizoně spouští veřejné testování svých autonomních vozů ** Dočkají je stovky zájemců z Phoenixu ** Co vlastně brání masovému nasazení?

Včera | Polesný David, Čížek Jakub

Na co si dát pozor při výběru Bluetooth sluchátek a reproduktorů

Na co si dát pozor při výběru Bluetooth sluchátek a reproduktorů

** Sluchátka s AAC hledáte, když máte v kapse Apple iPhone ** AptX chcete, když máte Android s čipsetem od Qualcommu ** Obejdete se i bez těchto zaklínadel moderní doby?

Včera | Kůžel Filip, Puk Jaromír | 34

Jak funguje Apple Liam. Robot, který recykluje staré iPhony

Jak funguje Apple Liam. Robot, který recykluje staré iPhony

28.  4.  2017 | Kůžel Filip, Javůrek Karel | 3

Galaxy S8 prý má nejlepší displej na světě. Podívali jsme se mu na zub

Galaxy S8 prý má nejlepší displej na světě. Podívali jsme se mu na zub

** DisplayMate tvrdí, že Galaxy S8 má nejlepší displej současnosti. ** Prohnali jsme ho optickou sondou a máme k tomu také co říct. ** Jak je to s domovským tlačítkem a jeho citlivostí na sílu doteku?

23.  4.  2017 | Kůžel Filip, Michlovský Jakub | 51

Cukrovka je výzvou pro technologické společnosti, bojovat proti ní chce i Apple

Cukrovka je výzvou pro technologické společnosti, bojovat proti ní chce i Apple

** Cukrovka, je chronické onemocnění, které trápí stále více lidí. ** Cílem léčby je snaha o plnohodnotný život pacienta. ** Apple pracuje na vlastním řešení pro diabetiky.

22.  4.  2017 | E15.cz , Tomeš Michal | 2