Mobilní Windows, Wi-Fi, EDGE, široký displej a plnohodnotná klávesnice v přístroji s velikostí běžného mobilu.
Absolutní jas
Rozlišení displeje S620 je QVGA, zobrazí 65 tisíc barev a jeho úhlopříčka je 2,4 palce. Jedná se o malinko větší displej než ten použitý u Qteku 8310 nebo HTC Mteoru a hlavní rozdíl je samozřejmě v jeho orientaci. Relativně nízký počet barev je důsledkem systému, který například 262 tisíc využít nedokáže.
Sice trochu jako zrcátko • ale průzračné
Když je displej zhasnutý, v krycím sklíčku se výjimečně dobře odráží okolí a lze ho použít jako nouzové zrcátko. Těžko to považovat za výrazný klad či zápor, každopádně tento fakt nemá vliv na čitelnost displeje na slunci či při silném osvětlení – displej je totiž velmi jasný. Tato vlastnost se nemění s intenzitou okolního světla, protože výbava nezahrnuje žádné světelné čidlo jako třeba symbianové Nokie. Dost zarážející je ovšem absence jakékoli možnosti podsvícení ručně regulovat. Ta by mohla prodloužit výdrž telefonu, o níž ale naštěstí není nouze.
Displej v základním režimu • nabídky • kalendář
Displej pochopitelně není dotykový, celý telefon je díky smartphone edici operačního systému uzpůsoben pro ovládání jednou rukou pomocí kláves, to je známá věc.
Při čtení drobného textu • při prohlížení fotografií • při sledování filmů • nebo při hraní her
Čtyřicet pět trpaslíků
Mezi miniaturními tlačítky jednoznačně dominuje čtyřsměrný joypad se samostatným potvrzovacím středem. Joypad je dost velký a hlavně široký – skoro by se zdálo, že horní a dolní směr se bude volit s problémy. Opak je ale pravdou, velký hlavní ovládací prvek patří mezi ty nejlepší, se kterými jsem se setkal.
Volba „zpět“ a „home“ spolu s červeným a zeleným tlačítkem a dvěma stěžejními funkčními klávesami se nachází v okolí joypadu, další tlačítka, která známe z chytrých mobilů s Windows Mobile, internet a zprávy, jsou součástí QWERTY klávesnice a najdeme je vpravo dole. Tlačítko pro otevření seznamu kontaktů byste hledali marně. Dílčí klávesou je kruhové tlačítko pro zapnutí přístroje na levém boku telefonu. Je dobře přístupné a stisknete ho bez problémů.
Klávesnice má velmi malá tlačítka, ale zvyknout se dá
S nízkými rozměry přístroje oproti ostatním telefonům s QWERTY klávesnicí přichází otázka, zda i tlačítka nejsou příliš malá. Malá tedy skutečně jsou, ovšem nedá se říci, že by byl problém trefit se do nich. Trochu mi ale vadí, že klávesnice je složená ze čtyř vodorovných pruhů, mezi kterými sice jsou dostatečně velké mezery, ovšem mezi klávesami z jednoho pruhu téměř žádný prostor není. Psaní „poslepu“ je tím pádem takřka vyloučené. Za trochu větší mezery bych se rozhodně nezlobil, ale když si člověk dává trochu pozor, psaní je bezchybné a pohodlné.
S odezvami po stisku kláves jsem spokojen – jsou tiché, ale znatelné. Každá klávesa má dvě funkce, mezi kterými přepínáte tlačítkem FN. Znaky s interpunkcí a českou diakritikou obstará klávesa SYM. Při malých rozměrech tlačítek oceňuji fakt, že číselné klávesy nejsou umístěné přímo pod joypadem, ale více vlevo, aby se na klávesnici bez problémů vměstnaly oba palce v případě, že jsou potřeba jak čísla, tak joypad.
S okny na široko
Telefon využívá operační systém Windows Mobile 5 ve verzi pro chytré mobily a zopakuji, že jeho hlavním cílem je vytvořit kompromis mezi kapesním počítačem a běžným mobilem a umožnit uživateli pohodlné ovládání jednou rukou bez stylusu.
Důležitým prvkem Windows Mobile je úvodní obrazovka, která má práci výrazně usnadnit. Díky různým nástrojům je možné přizpůsobit si ji svým potřebám třeba tak, abyste vůbec nemuseli otevírat nabídku. Postrádám ale některé možnosti, které by usnadnily práci s přístrojem ještě více. Například červené tlačítko poněkud nepochopitelně má prakticky stejnou funkci jako tlačítko „home“ – minimalizuje aplikaci a zobrazí hlavní obrazovku. Proč aplikace neumí zavřít? Ocenil bych také rychlejší způsob mezi přepínáním programů než pomocí jejich správce. Tyto a další neduhy jsou ovšem záležitosti operačního systému, nikoli samotného přístroje, a mnohé z nich lze napravit zásahem do registru či některým z nástrojů a utilit, které jsou volně ke stažení.
´
Přednastavené téma • malá úprava programem Facade • téma z internetu
Vzhledem k tomu, že systém není pro široký displej nijak speciálně uzpůsoben, prostoru mezi lištami na dolním a horním okrajem je méně než na klasickém displeji postaveném na výšku, protože lišty jsou stejně vysoké, ale pochopitelně širší. Znát je to hned v nabíce, kde se zobrazí o jednu položku méně. Je to škoda, výhoda širokého displeje se tím občas trochu ztrácí.
Také mě zklamalo, že při ovládání telefonu systém moc nepočítá s řadou nových kláves. Dva příklady za všechny: čekal bych, že pomocí klávesy „delete“ půjde smazat zpráva, kontakt apod. Nikoli, je nutné otevřít nabídku. „Shift“ jako klávesu pro výběr více položek (zpráv, souborů…) bych také ocenil. Rychlost systému je značně kolísavá, občas je telefon opravdu svižný, jindy třeba jen otevření nabídky Start zabere několik vteřin, to samé při otevírání složek s aplikacemi.
Správce programů • menu • příslušenství • office
Se širokým displejem si bohužel nerozumí některé aplikace. Na displeji se nezobrazí správně nebo se těžko ovládají. Týká se to především her, problém ale částečně řeší jedna zvláštnost – dodatečná podpora programů pro rozlišení 176 × 220, které Windows Mobile používal dříve. Takové programy se zobrazí uprostřed displeje a s černým pozadím. Výhodou dále je, že Motorola Q založená na stejném konceptu má už něco za sebou, a tak už je mnoho aplikací pro široký displej uzpůsobeno.
Nefunkční • staré rozlišení • Total Commander • SlovoED
Dotkněte se
Ovládání Joggr je jedním z nejzajímavějších prvků HTC S620. Jedná se o plošku citlivou na dotek, která se nachází blízko pravého okraje displeje a je zhruba stejně dlouhá. Je určená k rychlému skrolování v nabídkách a snaží se napodobit slavné kolečko starých telefonů Sony. Joggr je ideálně umístěn - píšete-li na klávesnici pravým palcem, stejný prst bez problémů dosáhne i na senzory dotyku. K potvrzení stačí ťuknout doprostřed plošky.
Joggr
Možná jsem trochu zpátečnický, ale kolečko doplněné dvěma tlačítky by mi vyhovovalo více. Místo toho máme jednolitou plochu, na jejímž horním a dolním okraji se nachází dvě části, které zastávají možnost „zpět“, resp. vstup do zpráv. Nestávalo se mi, že bych tu či onu možnost při skrolování nechtěně zvolil, spíše naopak – když jsem chtěl, občas k žádané akci nedošlo. Raději jsem se vrátil k osvědčené metodě ovládání pomocí Joypadu a Joggr k projíždění nabídek příliš nepoužívám. Mimo jiné i proto, že Joggr zastává také funkci ovladače hlasitosti. Obojí ale najednou zvládnout nemůže a pokud nechcete o možnost regulování zvuku (mimo telefonní hovor) přijít, musíte funkci skrolování vypnout.
Nastavení Joggr • ovládání hlasitosti