Jan Sedlák: Proč Microsoft koupil Nokii

Větší marže na telefonech, pružnější reakce, šance šířit služby přes tradiční mobily, velká distribuční síť, podpora ekosystému. Proč Microsoft koupil Nokii.

Microsoft kupuje za 7,2 miliardy dolarů divizi telefonů a služeb od Nokie a pod svá křídla stahuje jak Stephena Elopa, tak 32 tisíc zaměstnanců finské společnosti. Z Redmondu se tak stává čím dál větší Apple, který chce mít vše pod vlastní kontrolou.

Microsoft tímto krokem vstupuje do byznysu, kde jsou relativně malé marže a kde funguje obrovský tlak na rychlost a inovace. S rychlostí ani dostatečnými inovacemi však Redmond v posledních letech příliš spojován nebyl a v mnoha oblastech spíše své konkurenty doháněl. Je možné, že díky převzetí výrobce hardwaru pod svá křídla procesy výrazně urychlí.

To lze ostatně pozorovat u Applu, který spojil vývoj operačního systému a softwaru, cloudových a doplňkových služeb a výrobu hardwaru do jednoho velice efektivního řetězce, jenž umožňuje nejenom rychle inovovat, ale zároveň celý ekosystém lépe odladit a umožnit zařízením a službám lépe spolupracovat. To Microsoft potřebuje, propojuje totiž Windows 8, Windows Phone 8, Xbox, SkyDrive, Skype, Office, Bing a další své služby do jednoho celistvého balíku.

Větší marže na telefonech

Z tohoto pohledu to tedy dává smysl, Microsoft ale na druhou stranu získá 32 tisíc nových zaměstnanců a bude muset Nokii integrovat do svých struktur, konkrétně do divize zařízení a služeb. To představuje zavádění nových procesů a nových nejenom manažerských vrstev a bude velice náročné vše efektivně zvládnout.

Klepněte pro větší obrázek
Společně budeme silnější. Stephen Elop a Steve Ballmer.

Microsoft ve spojení nejspíše vidí nejenom možnost zvětšit penetraci Windows Phone, ale zároveň jednoduše více vydělávat. Steve Ballmer totiž odtajnil, že jeho společnost má nyní díky licencím z každé prodané Lumie 10 dolarů, zatímco díky prodeji celého telefonu se dostane na marži 40 dolarů.

Spojení dvou obrů umožní i lépe koordinovat obchodní a marketingové aktivity. Zejména marketing se totiž hodně kryl a často se utrácelo zbytečně finančních prostředků. Značka Windows Phone nyní v podstatě patří pod jednu jedinou společnost, která s ní bude moci nakládat podle svého.

Integrace, rychlost a model „všeho pod jednou střechou“ byl ostatně jedním z hlavních důvodů, proč podobný obchod před několika měsíci uskutečnil i Google, když za 12,5 miliardy dolarů koupil mobilní divizi americké Motoroly. Jenže právě na příkladu Googlu je vidět, že náběh akvizice hardwarového výrobce je poměrně hodně dlouhý a první reálné výsledky se mohou objevit až za několik let. Microsoft teď ještě musí projít procesem schvalování antimonopolních úřadů, integrace a podobně. Je ale dost pravděpodobné, že Stephen Elop za dobu svého působení Nokii k těmto krokům přichystal. Jak se totiž ukazuje, obě firmy o prodeji jednaly několik měsíců.

Microsoft v rámci různého duševního vlastnictví Nokie získá i velice rozvinutou celosvětovou distribuční síť a síť partnerů a prodejců. Bude se tak moci dostat například k mobilním operátorům a jednat s nimi napřímo. Nejenom, že by se tak značka Windows Phone mohla dočkat větší podpory v obchodech a podobně, ale Redmond by zároveň brzy mohl začít „tlačit“ nové verze tabletů Surface do nových oblastí a v reklamách T-Mobilu by tak jednoho dne skauti nemuseli držet Galaxy Tab od Samsungu, ale třeba druhý Surface.

Většinu prodejů obstarala Nokia

Windows Phone se dost možná stane značkou jednoho výrobce chytrých telefonů, podobně jako je tomu i iOS. Je totiž otázkou, jak na odkup Nokie zareagují ostatní hráči, kteří modely s tímto systémem prodávají, zejména tedy Samsung a HTC. Například u Samsungu není tajemstvím, že Windows Phone nasazoval zejména z toho důvodu, aby získal lepší licenční podmínky u Androidu, kde je Microsoft velkým podílníkem. Microsoftu ale potenciální ztráta partnerů může být v podstatě jedno, 80 procent prodaných telefonů s jeho systémem totiž obstarává Nokia.

Klepněte pro větší obrázek
Microsoft se bude moci dostat do více výloh a k více partnerům.

Podobné to zřejmě bude také s tablety běžícími na Windows RT. Od nich už většina výrobců dala ruce pryč, Nokia však podle dostupných informací minimálně jeden takový model chystá. Je pravděpodobné, že Microsoft nové verze Surface přesune právě pod křídla koupené společnosti.

Microsoft s Nokií získaly i značku tradičních „hloupých“ telefonů. Firma prozatím nekomentovala, co s těmito přístroji hodlá dělat, dost možná v nich ale vidí obrovský potenciál. Ne kvůli marži, která je velmi nízká, ale především díky šíření svých služeb do rozvojových zemí. Právě na ty totiž cílí modely Asha a díky nízké ceně jsou zde velice oblíbené. Pokud Microsoft rychle do těchto telefonů integruje své služby (třeba Skype, SkyDrive, Outlook.com, Bing či zpravodajství), bude moci získat obrovskou masu uživatelů, kteří se právě seznamují s mobilními telefony a internetem. Nokia jen v posledním čtvrtletí prodala 55 milionů tradičních mobilů a i když tento trh neustále klesá na úkor chytrých alternativ, stále je obrovský.

Sílu rozvojového světa si uvědomují i další giganti. Například Facebook pro klasické mobily používá už 100 milionů lidí a Zuckerberg se proto rozhodl přijít společně s partnery s iniciativou internet.org, díky níž tyto trhy bude moci obsadit.

Kukačka Elop

Pro Microsoft je odkup Nokie v podstatě nutností. Elop dokázal od roku 2010 srazit tržní hodnotu firmy z 56 miliard dolarů na pouhých 15 miliard a odkupní částka 7,2 miliardy není pro Microsoft nic hrozného. Firma má na účtech hotovost kolem 70 miliard dolarů a každý kvartál přidává miliardy další. Téměř 90 procent těchto peněz navíc drží na účtech v zahraničí, odkup evropské firmy se tedy velice vyplatí, protože nebude nutné převádět peníze do Spojených států a danit je.

Redmond vidí svojí budoucnost v mobilních zařízeních a cloudu, což je ostatně vidět z jeho nedávné masivní reorganizace. Nokia tedy do plánu „zařízení a služeb“ zapadá. Ballmerovi a jeho týmu nyní jde o přežití celé platformy Windows, která v celkovém měřítku ztrácí tržní podíl a důležitost kvůli tabletům a chytrým telefonům. Otázkou je, zda se zrovna Nokia dokáže tento vývoj zvrátit. Čísla IDC například ukazují, že v druhém kvartálu tohoto roku činil podíl Windows Phone na trhu pouze 3,7 procenta.

Steve Ballmer si myslí, že by jeho ideálním nástupcem mohl být Stephen Elop, podle mnohých do Nokie nasazený agent právě Microsoftem. Podle Ballmera Elop Microsoft zná a mobilní svět je budoucností celé firmy.

Velikou otázkou nicméně zůstává to, zda spojení s Nokií Microsoftu vůbec k něčemu bude. Obě firmy jsou v chytrých telefonech naprosto okrajové společnosti, o jejichž produkty doposud příliš lidí neprojevilo velký zájem. Proč by tomu v budoucnu mělo být jinak? Možná může pomoci nový generální ředitel. Pokud by se ale rekrutoval třeba ze Stephena Elopa, žádná očista a revoluce nenastane. Je to člověk, který v Microsoftu byl, myslí jako Microsoft a myslí jako Ballmer.

 

Co na to říkáte vy:

To zní dobře! Líp to asi dopadnout nemohlo. Jen mi zatrnulo, když se objevily spekulace, že Nokii chtějí nějací Číňani... Martin Černý, Facebook

Kam se ubírá Nokie bylo nejspíš většině lidem jasné, ale že se nechá prodat za babku v době, kdy má Nokia podle mě nejlepší telefony na trhu a pomalu se škrábe ze dna... to mi hlava nebere. Luboroff

Mně se hrozně líbí, jak se lidi navážejí do Elopa, respektive do Microsoftu. Jestli se nepletu, tak by měli všichni nadávat na vedení Nokie z doby před nástupem Microsoftu. Martin Staněk, Facebook

 

Nokia nezanikne

A co samotná Nokia? Ta má nyní šanci na nový začátek. Zbavila se divize, která už dříve svůj boj prohrála, a nyní se bude moci soustředit na nové aktivity. U firmy to ostatně nebude nic nového, na trhu totiž funguje 150 let a jádro svého podnikání změnila už několikrát. Dočasný výkonný šéf firmy ostatně k prodeji uvedl, že prodej mobilní sekce byl pro Nokii logický, i když emocionálně bolestivý krok.

Klepněte pro větší obrázek 
Vývoj ceny akcií Microsoftu

Nokia v červnu za 2,2 miliardy dolarů odkoupila od Siemensu jeho část společného podniku Nokia Siemens Networks a bude se moci soustředit na byznys s telekomunikační infrastrukturou. Tento trh je na tom v současnosti velice dobře, velcí operátoři po celém světě totiž ve velkém investují do sítí čtvrté generace. Jenže vedle silného Ericssonu zde stále větší roli hrají levné a dostatečně kvalitní technologie od Huawei a dalších, svojí úlohu zde stále více vidí i firmy jako Cisco či Oracle. Nokia nicméně může stavět na geolokačních doplňkových službách, jež operátory vzhledem k cílení reklamy velice zajímají.

Finská firma může těžit i ze svých kvalitních mapových služeb, v nichž viděl velikou šanci i Elop. Divize sice získala zajímavé kontrakty (například smlouvy s Amazonem, Oraclem, BMW či Yahoo), stále je ale ve ztrátě. Velkým zákazníkem bude i nadále Microsoft, který bude licencovat službu Here. Redmond zároveň oznámil, že ve Finsku postaví datové centrum za 250 milionů dolarů, díky čemuž bude moci rychleji odbavovat své zákazníky v Evropě a zároveň vyjde vstříc evropské legislativě v ukládání dat.

Diskuze (22) Další článek: Vyzkoušeli jsme hodinky Samsung Galaxy Gear [video]

Témata článku: Microsoft, Nokia, , , , , , Microsoft Surface, Microsoft Surface 64GB Wi-Fi, Samsung Galaxy Tab, Samsung Galaxy Tab 16GB 3G, Výkonný šéf, Mobilní sekce, Micro, Elopa, Koupě společnosti, Obrovský potenciál, Distribuční síť, Datové centrum, Sed, Pro +, Nový začátek, Jan, Mic