Kauza smlouvy: ČTÚ rozdá miliony na pokutách

Dobrovolně operátoři smluvní podmínky neupravili, a tak ČTÚ zahájí správní řízení. Operátorům jsou ale milionové sankce doslova k smíchu.

Zpřehlednit smlouvy ve prospěch zákazníků nebo si nechat „vypálit“ pokutu od regulátora s tím, že se pak dlouho nic nezmění? Z pohledu operátorů vyhrává druhá varianta. Důvod je prostý – jednotky milionů uložené jako pokuta za neuposlechnutí výzvy k provedení změn ve smluvních podmínkách, respektive v návrhu účastnických smluv jsou pro operátory jen drobné.

Důkazem budiž pokuta dva miliony korun pro Telefónicu v kauze nucené změny tarifů Go bez souhlasu zákaznků. Je totiž nezbytné zasadit výši pokut do kontextu zisků, mobilní operátor pokryje takovou pokutu ze zisků během několika hodin. Milión vydělá český operátor zhruba za jednu hodinu...

Na svém pátečním zasedání (44. týden) konstatovala Rada ČTÚ, že úřad prověřil, zda operátoři provedli požadovanou nápravu svých smluvních podmínek tak, jak po nich požadoval na začátku letošního roku: „Přes mírná zlepšení přetrvávají ve smluvních ujednáních nedostatky“.

Pokuta až 10 000 000 Kč

Na základě závěrů kontroly proto ČTÚ zahájí správní řízení pro porušení ust. § 63 odst. 1 zákona o elektronických komunikacích (ZoEK). Rada ČTÚ dále přijala informaci, že současně probíhá i kontrola smluvních podmínek u alternativních a virtuálních operátorů. Co se týče ustanovení § 63 ZoEK, tak to upravuje „Náležitosti smlouvy o poskytování veřejně dostupné služby elektronických komunikací a připojení k veřejné komunikační síti a uveřejňování informací,“ můžete se s ním seznámit na portálu veřejné správy.

Klepněte pro větší obrázek
Ne, ne a ještě jednou ne. Dobrovolně operátoři své smlouvy nezmění (obr.: shutterstock.com)

Dle § 118 ZoEK, který upravuje správní delikty, může ČTÚ udělit dle odst. 22, písmene b) pokutu do výše 10 milionů korun. Do této „škatulky“ patří správní delikt dle odst. 14, písmene t), který zní následovně: Podnikatel zajišťující veřejnou komunikační síť nebo poskytující veřejně dostupnou službu elektronických komunikací se dopustí správního deliktu tím, že neprovede ve stanovené lhůtě změnu smlouvy nebo neprovede změnu zveřejněného návrhu smlouvy podle § 63 odst. 5.

Operátoři drží smluvní status quo minimálně od dubna 2012, kdy bývalý předseda Rady ČTÚ Pavel Dvořák vyzýval operátory dopisem k dobrým mravům. O rok později se nic nezměnilo, a tak na základě analýzy konstatoval následující:

Ve smlouvách jsme zjistili celou řadu problematických ustanovení. Smluvní dokumentace je zbytečně rozsáhlá, obsahuje neurčité odkazy na celé smluvní dokumenty, případně pouze na internetové stránky operátora a deklarovaná struktura účastnické smlouvy se ne vždy shoduje s jejím skutečným stavem. V rámci dalšího postupu teď budeme po operátorech požadovat nápravu všech pochybení, a to včetně výrazného zpřehlednění smluvní dokumentace.“

Donutit operátory ke změně není snadné

To bylo v dubnu 2013, kdy regulátor zjistil, že si operátoři příliš nelámou hlavu se zákonem a například informace o minimální nabízené a minimální garantované kvalitě služeb nebo informace o nabídce servisních služeb neuvádějí. Dále jim vytýkal, že spolu s podpisem smlouvy dává zákazník „paušální“ souhlas s celou řadou dalších věcí, mohou například kopírovat doklady, zpracovávat osobní údaje nad rámec uložený zákonem či aktivovat další přímo nevyžádané služby.

ČTÚ nyní deklaroval, že zahájí správní řízení, tím po zhruba dvou letech od zjištění nedostatků dosáhne nápravy a uloží pár milionů na pokutách. Operátoři se možná odvolají, ale nakonec budou nuceni zaplatit. Za ty peníze jim to ale očividně stojí.

Diskuze (22) Další článek: LG prodalo 12 milionů smartphonů, hlavní hvězdou je LG G2

Témata článku: , , , , , , Rada ČTÚ, Dobrý mrav, Skutečný stav, Mil, Kauza