Když volat, tak přes internet

Mnozí z nás po kapsách nosíme internetové telefony a ani o tom nevíme. Jak na věc? Jak volat levněji, nebo úplně zadarmo?

S tímto článkem se ponoříme pod hladinu skrytého světa mobilní internetové telefonie. Berte jej jako obecný úvod do problematiky, do hlubin konkrtétních příkladů se ponoříme s dalšími články, které budou zanedlouho následovat.

Jestli na konci článku zjistíte, že nemáte ten pravý mobilní telefon na volání přes internet, nezoufejte, jeden pro vás máme. Ve čtvrtek 19. března najdete na titulní straně MobilMania.cz soutěž o špičkový komunikátor Nokia E71. Telefon je přednastavený pro volání přes internet, budoucí majitel bude volat s VoIP operátorem NETWAY.CZ a do začátku dostane kredit 200 Kč. Pro další dva vybrané je připraveno předplatné časopisu Mobility a knihy vydavatelství CPress v hodnotě 1 000 Kč.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Vyhrajte Nokii E71, jeden z nejpovedenějších mobilů poslední doby

Dnešní mobilní přístroje už dávno nejsou jenom telefony. Můžeme na nich poslouchat hudbu, fotografovat s nimi či natáčet video, organizovat si čas, hledat svou polohu na mapě s následnou navigací a v neposlední řadě používat celou řadu internetových služeb. Zastavme se u toho posledního, u používání internetových služeb. Můžeme číst či posílat e-maily, můžeme prohlížet webové stránky, můžeme z telefonu posílat příspěvky na blogovací systémy, můžeme si pouštět videa z YouTube, hrát online hry. Zdá se vám, že se jedna podstatná internetová služba z předešlého výčtu ztratila a to zejména z pohledu toho, že se bavíme o mobilních telefonech?

Uživatelé totiž na jednu internetovou službu, která přímo souvisí s telefonováním, tak nějak zapomínají, a to i v případě, že ji jinak na internetu běžně používají. Pokud jste hádali telefonování přes internet, jinak také IP telefonii či Voice over IP (VoIP), hádali jste dobře. Mobilní přístroje jsou dnes už z technického hlediska zmenšené počítače a tedy dokáží vše, co umí běžné počítače – i telefonování po internetu. Proč o něm tedy není nikde slyšet? Proč se o něm nepíše?

Dva světy VoIP

Zkusme se alespoň trochu postarat o nápravu této situace, ale nejdříve si udělejme malý výlet do světa IP telefonie. V současnosti je rozdělen na dva tábory dle komunikačního protokolu pro přenos hlasu po internetu. Jediným zástupcem prvního tábora je Skype používající svůj uzavřený proprietární protokol ve svém uživatelsky naprosto jednoduchém (a proto populárním) softwarovém telefonu plus v několika málo regulérních telefonních přístrojích. Druhý tábor tvoří celý zbytek světa používající otevřený standard SIP, který je implementován jak do mnoha softwarových telefonů, tak do řady IP telefonů.

Skype i SIP mají své výhody a nevýhody. Nás ale bude dnes zajímat především svět protokolu SIP, protože nabízí možnost volby jak u přístroje tak u poskytovatele služby. Toto je důležité z hlediska mobilního telefonu, protože při nutnosti mít zapnutý počítač na obou stranách by se o mobilitě dalo mluvit jen stěží. Druhým důvodem je stále jednodušší používání telefonního čísla pro identifikaci volaného (a nejen v telefonu) místo uživatelských jmen či adres. A právě i v případě telefonních čísel nabízí VoIP z druhého tábora možnost, jak volat přes internet bez minutových poplatků zdarma (technologie se jmenuje ENUM). Z uživatelského hlediska je to jedna z nejdůležitějších výhod.

Už jsem naznačil, že pro VoIP existuje na trhu celá škála různých přístrojů. Jedná se zejména o přístroje stolní; jako první začaly IP telefonii používat firmy, neboť jim přinesla největší výhody v jednodušší správě přístrojů, v možnosti zapojení přístroje kdekoliv, ve zjednodušení infrastruktury na jednu „síť“. Objevily se samozřejmě i přístroje přenosné. Tím se oklikou vracíme k původní otázce, jak je to ale s přístroji mobilními?

VoIP za pochodu

Dobrá zpráva je, že mobilní telefony schopné telefonování přes internet existují a není jich úplně málo. První důležitou vlastností pro volání přes internet je podpora Wi-Fi v telefonu, abyste byli k internetu připojeni dostatečnou rychlostí. Volat samozřejmě jde i přes běžná mobilní internetová připojení (GPRS, EDGE či) UMTS, ale kapacita připojení není v takovou chvíli dostatečně předvídatelná a může vám často klesnout na minimální hodnoty, při kterých i stažení webové stránky bude trvat věčnost. Druhou a tentokrát zásadní vlastností pro volání přes internet je pak software umožňující komunikovat protokolem SIP.

Kategorie telefonů, u které se obě výše uvedené protínají nejvíce, a která je tudíž volání přes internet nejpřístupnější, jsou smartphony. Obsahují plnohodnotný operační systém, pro který je možné vyvíjet doplňkové aplikace. Smartphony mají díky operačnímu systému také většinou ve své výbavě Wi-Fi, tak, aby by umožněn rychlý přístup k internetu i pro ostatní internetové služby. Nicméně na trhu lze najít i přístroje z jiných kategorií, které jednu z výše uvedených vlastností nesplňují a přesto je lze použít. Toto použití bude ale přirozeně omezeno co do uživatelské příjemnosti. Právě ona je v současnosti největší bariérou pro používání volání z mobilu přes internet. Podívejme se proč.

Máte OS? Volejte přes internet. Nemáte?

Volání přes internet je tak podporováno v zásadě ve všech operačních systémech, které se používají – Symbian, Windows Mobile, PalmOS atd. Přesto jen málokterý výrobce jej poskytuje přímo jako vestavěnou funkci telefonu. To znamená, že pro většinu přístrojů je nutné software pro telefonování přes internet doinstalovat extra. To klade nároky na čas uživatele, který musí hledat příslušné aplikace na internetu, a také na technickou zdatnost, protože instalace není vždy jednoduchou záležitostí. Další bariérou, která postihuje i produkty s vestavěným VoIP software, je uživatelsky nepříliš jednoduché a přívětivé ovládání. Pokud chce uživatel volat přes internet, musí na svém telefonu provést jiný (a většinou podstatně složitější) postup než provádí u běžného GSM volání. Jinou variantou téhož je třeba to, že při volání přes internet není možné použít seznam kontaktů v telefonu; ale uživatel si musí vybudovat speciální seznam pouze pro volání přes internet. To je zejména případ doinstalovávaných aplikací, které nejsou dostatečně integrovány do systému. Speciální kapitolou je pak nastavení volání přes internet, které je složité snad na všech přístrojích bez rozdílu. Naštěstí výrobci umožňují poslat nastavení pomocí SMS zprávy, takže tento problém je řešitelný.

ScreenKatalog.png
Informaci o předinstalované podpoře VoIP hledejte v našem Katalogu mobilů. Toto je výřez z tabulky typického zástupce „IP mobilů“, Nokie E71. Parametr „Vestavěný klient pro VoIP“ nově najdete i v podrobném vyhledávání katalogu

Abychom nechodili dlouho okolo horké kaše, vrhněme se na konkrétní typy přístrojů, které jsou k dispozici. Lídrem v podpoře volání přes internet je v současnosti jednoznačně Nokia. Všechny přístroje modelové řady E (a některé další modely) mají přímo vestavěný SIP klient pro telefonování přes internet. Seznam najdete zde. Integrace se zbytkem telefonu je na nejvyšší úrovni. Poněkud komplikovanější je nastavení přístrojů a ovládání při volání přes internet. Do dalších modelů, které používají Symbian je možné doinstalovat SIP aplikaci třetí strany.

Další poměrně dobrou možností jsou telefony s Windows Mobile, např. komunikátory HTC. Ty mají Wi-Fi a SIP protokol, který je operačním systémem podporován. Bohužel zde podpora není automaticky zapnuta a uživatel si vše musí doinstalovat ručně. Potom je ovšem integrována dobře a nabízí některé vlastnosti, které ani u lídra na trhu nenajdeme. Co se týká použití VoIP u iPhone, je nutné doinstalovat speciální aplikaci, což není při použití AppStore nikterak složitá záležitost. Aplikace se velmi dobře integrují s přístrojem a jsou snadno ovladatelné. Proti iPhone ovšem mluví jedna zásadní nevýhoda – bez speciálních zásahů do softwaru telefonu nepodporuje běh aplikací na pozadí a tak z něj můžete sice přes internet volat, ale nemůžete na něm hovory přes internet přijímat.

Pro telefony podporující technologii Java existují i aplikace v Javě. Jejich problémem je, že integrace s přístrojem je velmi malá a dále to, že budou omezeny na velmi malý počet přístrojů (zejména díky potřebě podpory Wi-Fi). Nejvíce nadějí představuje do budoucna, platforma Android. Ta je totiž otevřená a bude tedy možné aplikaci pro telefonování přes internet přímo vestavět. Pokud to za něj neudělá sám výrobce, bude na každém, aby si stáhnul příslušnou aplikaci.

Témata článku: Software pro mobily

74 komentářů

Nejnovější komentáře

  • webkmaera 17. 8. 2012 1:13:43
    Ahoj, koukněte na web o kamerách a volání...
  • Pekox 6. 6. 2011 9:29:05
    Moja reakcia je mozno trochu oneskorena, ale predsa: Mam E-TEN Glofiish...
  • mmarek26 8. 3. 2011 22:44:33
    ViRe a ostatni odbornici - kdo mi poradi jak nakonfigurovat vestaveny VOIP...

Určitě si přečtěte