Pětinové sankce a vyšší ochranna spotřebitele při uzavírání/prodlužování smluv. Kompromisní návrh zákona Jana Husáka má blízko ke schválení.
Odvážná novelizace Zákona o elektronických komunikacích (ZoEK) navržená skupinou poslanců v čele s Janem Husákem prošla v poslanecké sněmovně druhým čtením, avšak s kompromisním pozměňovacím návrhem (k dispozici zde), který reflektuje výhrady odpůrců původního znění. Jedná se o výpovědi smluv na dobu určitou, jejichž ukončení je nyní spojeno s vysokou pokutou v řádech až několika tisíc korun a které původní znění novely zákona prakticky zakazovalo.
Návrh zákona nyní stojí tak, aby se vlk nažral a koza zůstala celá. Maximální výše pokuty za ukončení smlouvy na dobu určitou má být omezena na jedno z následujících:
- jednu pětinu součtu měsíčních paušálů zbývajících do konce sjednané doby trvání smlouvy
- jednu pětinu součtu minimálního sjednaného měsíčního plnění (MMP) zbývajícího do konce sjednané doby trvání smlouvy.
Husák argumentuje tím, že tato praxe se osvědčila ve Francii a že i tak dojde k posílení konkurenčního boje, jelikož operátoři si budou muset zákazníky více hýčkat a nabízet lepší ceny. Zároveň ale ani operátor nebude škodný, jelikož návrh reflektuje skutečnost, že zákazník má nějaký závazek, že se upsal a dostal lepší podmínky.
Sněmovní tisk 836 čeká třetí čtení • hlasovat se má tuto středu
„Navržená právní úprava tak chrání obě smluvní strany, jak spotřebitele, tak i podnikatele, tak aby ani jedna z těchto stran nebyla při ukončení smlouvy, ať již výpovědí, nebo dohodou, poškozena“, odůvodňují pozměňovací návrh předkladatelé novely.
Férové „smlouvičky“ dvakrát měř a jednou řež
Pokud by novela prošla, výrazně by se vylepšilo postavení zákazníků při uzavírání smluv s využitím prostředků komunikace na dálku. Typicky jde o uzavření smlouvy po telefonu. Mnozí by jistě mohli vyprávět, jakou mají s tímto zkušenost a že už by to nikdy neudělali. Nyní je běžné, že zákazník nedostane smluvní podmínky a ani nikde nemá dáno, za jakých podmínek smlouvu uzavřel. Nově by to fungovalo následovně:
- smluvní podmínky je podnikatel povinen předat až následně po uskutečnění komunikace s účastníkem
- ode dne předání těchto smluvních podmínek běží účastníkovi lhůta 14 dní k odstoupení od smlouvy v souladu s občanským zákoníkem.
Jinak řečeno: spotřebitel nebude zatracen tím, že po telefonu něco bez rozmyslu odkývl. Onu smluvní dokumentaci bude operátor moci poslat písemně i elektronickou cestou, a jakmile se dostane k zákazníkovi, rozběhne se dvoutýdenní lhůta, ve které lze souhlas vzít zpět (beztrestně).
Automatika s hláškou o výpovědi
Ožehavým bodem bylo i automatické prodlužování smluv. Pozměňovací návrh proto kompromisně nevylučuje, že by zákazník s tímto souhlasil už při podpisu první smlouvy, avšak operátor ho musí nejdříve tři a nejpozději jeden měsíc před datem prodloužení informovat o možnosti a způsobu jak smlouvu ukončit, a to takovou cestou, jakou si zákazník zvolil pro zasílání vyúčtování.
Pozměňovací návrh (ke čtení zde) v podobném duchu předložil i Michal Doktor (Jihočeši 2012), ten ještě navrhuje, ale se pokuta za odstoupení od smlouvy nehradila za víc než 18 měsíců. Na její výši se s Husákem shoduje. Odlišuje se například v tom, že chce, aby měl zákazník k dispozici podmínky ještě před uzavřením smlouvy a pokud ne, byla by taková smlouva považována za smlouvu na neurčito.
Střízlivý a dobrý návrh, doufejme, že projde
Osobně si myslím, že pozměňovací návrh Jana Husáka dělá z novely více než přijatelný kompromis na souboru opatření, které jak on sám zdůrazňuje zvyšují komfort pro zákazníka. Nezbývá než doufat, že se poslanci i přes tlak operátorů na jeho schození ze stolu k návrhu přikloní. Ve třetím čtení se má projednávat ve středu 15. května v rámci 53. schůze poslanecké sněmovny. Pak by novela případně mířila do Senátu.