LG Optimus G: boří zažité předsudky [recenze]

Pozdě ale přece. LG Optimus G se nyní začíná prodávat na českém trhu. Telefon, u kterého neuvěříte, že ho vyrobila společnost LG.

Býval nejlepší

V době představení byl LG Optimus G výkonnostním králem. Nyní však již v tomto směru kouká na záda svým konkurentům Sony Xperii Z, Samsungu Galaxy S IV i HTC One. Přesto čtyřjádrový procesor Qualcomm Snapdragon APQ8064 s taktem 1,5 GHz za pomoci grafiky Adreno 320 a RAM paměti o velikosti 2 GB odvede svou práci nadprůměrně dobře. Možným stínem na kráse může být absence slotu na paměťové microSD karty. Na druhou stranu vnitřní paměť s kapacitou 32 GB většině uživatelům postačí (reálně je k dispozici zhruba 25 GB).

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Skóre benchmarku AnTuTu se pohybovalo nejčastěji kolem 17,8 tisíc, Quadrant pak vykazoval nejčastěji výsledky kolem hodnoty 7 500.

Pokud byste však na možnosti rozšíření paměti trvali, jediným řešením je zakoupení varianty tohoto modelu, speciálně upraveného pro amerického operátora AT&T, který microSD karty podporuje. Ten však místo 13Mpix fotoaparátu disponuje pouze 8Mpix verzí. V případě, že váš FUP limit je dostatečně vysoký, lze samozřejmě využít cloudová úložiště. V Google Play lze najít velké množství klientů, který taková úložiště poskytují, Dropboxem začínaje a SkyDrivem konče.

Vysoký výkon za cenu výdrže

Vysoký výkon vám umožní hrát i nejnovější a nejnáročnější hry, mezi něž jistě patří Real Racing 3, Shadowgun či Dead Trigger. Po chvíli hraní se však telefon začne dost nepříjemně zahřívat, avšak s takovým výkonem pod kapotou je nutno s podobným chováním počítat. Telefon obsahuje také tzv. Eco režim, který pomocí optimalizace výkonu čtyřjádra prodlouží výdrž baterie. Ve chvíli, kdy je tento režim zapnutý je při hraní výše zmíněných her cítit snížený výkon a hry se začnou mírně sekat. Při hraní podobných her však výdrž telefonu raketově klesá, a ani zapnutí tohoto režimu výdrži tolik nepomůže.

Vychvalovanou funkcí Androidu je pravý multitasking, kdy může na pozadí běžet velké množství aplikací. K tomu je zapotřebí dostatečné kapacity RAM paměti. Optimus G disponuje 2 GB. Po krátkém bádání zjistíte, že samotný systém si pro sebe zabere téměř polovinu této paměti, pro vlastní aktivity tak máte k dispozici přibližně 1,1 GB. I to však bohatě stačí, abyste s telefonem mohli plynule a nerušeně pracovat. Občas je sice znát lehké zadýchání, kdy telefon pracuje pomaleji, avšak ukončení běžících aplikací napomůže znovunastolení rychlosti.

Více než polovina RAM paměti je využitelná uživatelem.

Čím více běží na pozadí aplikací, tím rychleji se samozřejmě vybíjí i baterie. LG tento model vybavila akumulátorem o kapacitě 2 100 mAh. Vzhledem k rozměrnému displeji a čtyřjádrovému procesoru se dala očekávat výdrž pohybující se okolo dvou dnů. Realita však byla bohužel horší. Od počátku se ukazovalo, že výdrž bude výrazně kratší. I po počátečním oživení baterie se totiž výdrž nevyšplhala na více než jeden den. Pokud telefon využíváte intenzivněji, baterie občas nevydrží ani do večera, což je velmi omezující. Možná jsme měli v redakci pouze smůlu na vadný kus, avšak rozhodně je třeba se nad potřebou větší výdrže zamyslet.

Výdrž je největší slabinou telefonu.

Zapnete-li zmiňovaný Eco režim, výdrž prodloužíte v řádech jednotek hodin.

Slušivá grafika

V minulosti bylo LG nechvalně známo svoji neochotou vydávat nejnovější verze systému pro svá starší zařízení. Nyní by této společnosti mohlo pomoci, že krátce po představení tohoto modelu představilo LG také zatím poslední Nexus telefon, tedy referenční telefon Androidu, mělo by tedy mít s Googlem nadstandartní vztahy. Na zjištění, zda se toto změnilo, je nyní příliš brzo, avšak výrobce osadil Optimus G systémem Android ve verzi 4.1.2, což je nadějný start.

V průběhu testování došla také aktualizace systému, její přínosy se mi však nepodařilo odhalit.

Jihokorejská společnost si základní Android upravila k obrazu svému, když ho překryla svoji grafickou nadstavbou LG Optimus UI v3.0. Dle mého subjektivního názoru se jedná o jednu z nepovedenějších nadstaveb. Grafika působí elegantně, přičemž nastavení není přehnaně složité a přeplácané. K tomu LG přidalo několik zajímavých vlastních aplikací a vylepšení, které usnadní práci v systému. Samozřejmě se ale najdou i aplikace, které téměř nepoužijete. Na rozdíl od konkurenčních úprav lze všechny aplikace výrobce zcela odinstalovat, aniž byste museli telefon rootovat či ho složitě zpřístupňovat.

Vešel by se i další řádek

Pohotovostní plocha má sedm obrazovek, které nelze odebrat ani v případě, že jsou prázdné. Lze na ně samozřejmě přidávat zástupce aplikací i nejrůznější widgety. Mírným zklamáním je, že nelze měnit mřížku pro zobrazení ikon a widgetů na pohotovostní obrazovce. Je zde přednastavena velikost 4 x 4 a v nastavení možnost její změny nenajdete. Vzhledem k velkému displeji by se totiž na plochu vešlo jistě i 5 řádků aplikací. Pro přechody mezi jednotlivými obrazovkami je k dispozici několik animací a lze mezi nimi cyklicky listovat. Stejně tak na výběr několik efektů odemykání displeje (lze odemknout gestem i obličejem).

Pohotovostní obrazovka by si zasloužila ještě o řádek více.

Na zamknuté obrazovce lze na spodní řádek přidat až 4 aplikace, k nimž lze mít rychlý přístup. Lze zde měnit také formát hodin, když lze volit mezi digitálním a analogovým zobrazení. K informaci o čase lze přidat také zobrazení kalendáře. Při zobrazení nabídky aplikací je k mání mřížka o rozměrech 5 x 4, mezi jednotlivými listy nabídky se listuje ze strany na stranu, znovu lze cyklicky listovat stále dokola. Lze přepnout i na formát mřížky 6 x 5, nicméně poté je tato nabídka již mírně nepřehledná. Aplikace lze řadit dle názvu nebo dle dne její instalace. Kliknutím na softwarové tlačítko v pravém horním rohu se lze přepnout do režimu, kdy snadno a rychle každou z aplikací odinstalujete.

Příjemnou funkcí je možnost nastavit si pro každou úroveň (zamknutá obrazovka, pohotovostní režim, nabídka aplikací) jinou tapetu. Pro systémové popisky lze měnit také styl písma a jeho velikost.

Milovníci nejrůznějšího přizpůsobení vzhledu se zde vyřádí.

Témata článku: LG, , , , , Apple iPhone 4, Apple iPhone 4 16GB, Apple iPhone 4 32GB, Apple iPhone 4GB, HTC One, HTC One (E8), HTC One (M8), LG Nexus 4, LG Optimus, LG Optimus G, LG Optimus G Pro, Nokia Lumia 920, Samsung Galaxy S, Samsung Galaxy S4, Samsung Galaxy S4 Active, Samsung Galaxy S4-A, Sony Xperia Z, Tim Machine, Pře, Základní úroveň,