Maďaři potírají Uber, Estonsko s ním spolupracuje

Najdete lepší demonstraci rozdílu mezi zkostnatělým a moderním státním aparátem, než přístup k „alternativní taxislužbě“ Uber? Středověk vs. 21. století.

U nás proti Uberu protestují tradiční taxikáři, řidiči musí mít auto označené jako taxi a používat taxametr. Připravovaná novela zákona o silniční dopravě by ovšem kriminalizovala i zprostředkovatele, kterým by hrozila až půlmilionová pokuta.

V Německu soud jízdy nelicencovaných řidičů zakázal, Uber proto musel svoje služby omezit na profesionální taxikáře. Má ovšem problémy s nalezením dostatečného počtu pracovníků. Provoz omezil na Mnichov, v červnu ho spustí v Berlíně.

Restriktivní Maďarsko

Maďarská vláda Viktora Orbána chce jít ještě tvrdší cestou. Do parlamentu předložila zákon, který umožní policii pokutovat řidiče bez licence a případně jim zabavit auto až na tři roky. Provoz podobných mobilních aplikací by se mohl až na rok zakázat.

„Uber vědomě a cynicky porušuje maďarské zákony,“ řekl agentuře AP Janos Fonagy, státní tajemník ministerstva národního rozvoje, pod kterého spadá i problematika dopravy. Konečným cílem legislativy má být úplné znemožnění využívání služby.

Podle Uberu by takový zákon byl v rozporu s ústavou i právem Evropské unie. „Je to extrémní a bezprecedentní krok. Chtějí omezit možnost svých občanů využívat služby, kterou mají miliony lidí po celém světě,“ napsala serveru E15.cz středoevropská mluvčí Uberu Ilona Grzywinska. Uber přišel do Maďarska v listopadu 2014, jeho služby využívá podle společnosti 150 tisíc lidí, jezdí pro něj 1200 řidičů a stále se nabírají další.

 

Potírání moderních služeb připomíná středověk, je znakem síly lobby až korupce. Přitom stačí spolupracovat, aby obě strany dostaly, co chtějí (tedy stát své daně).

 

Podle tradičních taxikářů řidiči využívající mobilní aplikace jako Uber obsadili nejméně polovinu trhu. Pracovníci klasických taxislužeb proti nové konkurenci v hlavním městě několikrát protestovali zablokováním nebo zpomalením dopravy na klíčových dopravních tepnách. Tlačí na vládu, aby rázně zakročila proti taxikářům bez povolení, kteří podle nich neplatí daně ani se nepřizpůsobují zákonným pravidlům.

Místní pobočka Uberu vládě nastínila návrh a zdanění svých služeb. Zároveň se jí podařilo získat 30 tisíc podpisů pod svoji petici pro zachování služby. Představitelé příslušného ministerstva národního rozvoje se s tradičními taxikáři setkali, žádosti o setkání se zástupci Uberu ale zatím nevyslyšeli.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
I v Kanadě se proti Uberu protestuje. (obr.: rmnoa357 a rmnoa357Shutterstock.com)

Vstřícné Estonsko

V jiných částech regionu střední a východní Evropy se k aplikaci ovšem staví pozitivněji. Polský antimonopolní úřad ve své analýze dospěl k závěru, že Uber pomohl k rozvoji hospodářské soutěže a měl příznivý dopad na spotřebitele kvůli snížení cen a zvýšení kvality služeb. Případné legislativní zásahy by se podle zprávy měly „vyhnout řešením, která by poskytla neopodstatněnou ochranu dlouho zavedené konkurenci.“

Pozitivně se k mobilní taxi aplikacím staví i v Pobaltí, litevští poslanci právě v druhém čtení projednávají velmi progresivní návrh zákona o spolujízdě. Estonsko zase spolupracuje s Uberem na nové aplikaci, pomocí které budou řidiči moci vykázat své příjmy daňovému úřadu pomocí jednoho kliknutí. 

Úvodní obrázek: Prathan Chorruangsak / Shutterstock.com

Témata článku: Mobilní aplikace, Kauzy, Lobby, Uber

12 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Caderom 12. 5. 2016 17:57:43
    "Estonsko zase spolupracuje s Uberem na nové aplikaci, pomocí které budou...
  • Antonín Novák 12. 5. 2016 11:48:45
    Nechápu proč se to vůbec srovnává s Taxi, když Uber Pop splňuje podmínky...
  • Nedos. 12. 5. 2016 9:45:21
    Vím čeho jsou klasičtí taxikáři schopní, už jenom kvůli tomu stojím za...
Určitě si přečtěte

KnowRoaming: Jak si nalepit neomezený zahraniční internet na stávající SIM kartu

KnowRoaming: Jak si nalepit neomezený zahraniční internet na stávající SIM kartu

** Vyzkoušeli jsme alternativního poskytovatele roamingu z Kanady ** Na stávající SIM jsme nalepili KnowRoaming SIM kartu ** Jaké jsou výhody a nevýhody celého řešení?

Včera | Chroust Martin | 6

Lobbisté chtějí ochránit zisky a bombardují „bič na operátory“

Lobbisté chtějí ochránit zisky a bombardují „bič na operátory“

** Rada ČTÚ je kompletní a pro spotřebitele je to dobrá zpráva ** Operátoři lobbují proti novele zákona, která je má omezit ** Začínající aukce kmitočtů čtvrtého operátora nepřinese

Včera | Kůžel Filip | 5

I/O 2017: Google předvedl novinky v Androidu O

I/O 2017: Google předvedl novinky v Androidu O

** Google stále ještě neodhalil finální označení Androidu O ** Ukázal však alespoň některé novinky, na které se můžeme těšit ** Důraz je kladen i na zařízení, které mají 1GB RAM a méně

17.  5.  2017 | Chroust Martin | 11

Aplikace pro Android, bez kterých nedokážu žít [Martin Chroust]

Aplikace pro Android, bez kterých nedokážu žít [Martin Chroust]

¬¬** Martin hodně cestuje a je to vidět i na jeho aplikacích ** Vzhledem k častému střídání telefonů se na seznamu drží jen to nejnutnější ** Výběr obsahuje appky, které má každý Android, ale i pořádné speciality

15.  5.  2017 | Chroust Martin | 27