Milí operátoři, takto by to mělo vypadat [komentář]

Zákazy, nebo spolupráce? Operátoři se bojí o své příjmy, ale přes obstrukce a omezování služeb cesta nevede. Jak by to fungovat mohlo ukazuje český T-Mobile.

Tento text volně navazuje na předešlý článek o tom, jak klesá pozice Applu v prodeji digitální hudby. Stejně tak se odráží od mého dřívějšího komentáře vydaného krátce po letošním mobilním kongresu v Barceloně a oznámení odkupu WhatsAppu Facebookem. V něm jsem psal, že místo toho, aby se mobilní operátoři snažili proti novým datovým službám bojovat, měli by s nimi spolupracovat. Příkladem správného kroku budiž český T-Mobile.

Operátorům vlivem nástupu služeb postavených na mobilních datech klesají příjmy z tradičního volání a posílání SMS a pod tlakem uživatelů musejí investovat právě do datových sítí. To se jim nelíbí a argumentují tím, že firmy jako Facebook, Apple, Netflix, Spotify, Google a další na tomto systému bohatnou a že chudáci operátoři musí přenášet jejich data, stavět sítě a že z toho nic nemají.

Operátoři se snaží hledat nové obchodní modely, mimo jiné jsou ale postavené na snahách co možná největších omezeních. Hodně se diskutovalo a diskutuje o síťové neutralitě (omezování služeb podle jejich typu) a tradiční praktikou je třeba zavádění datových limitů (FUP). Výjimkou nejsou tlaky na provozovatele populárních aplikací a tak dále.

Zůstat alespoň částečně u toho

Spolupráce obou světů se ale jeví jako lepší cesta. Operátoři už nikdy nebudou mít takové hody, jako v minulosti, už nedrží trumfy v rukou. Reálně jim hrozí (a děje se to), že zákazníka bude ovládat někdo jiný, třeba Facebook. Ovšem tím, že se operátoři budou snažit na tyto firmy působit nepřátelsky, jim nic nepřinese. Musí se raději snažit zůstat se zákazníkem v kontaktu alespoň částečně.

Klepněte pro větší obrázek
Propojení dvou světů. Každý získá něco.

Zde už příklad s oním českým T-Mobilem. Ten začal sám nabízet a propagovat na datech závislou službu pro streamování hudby Deezer. S touto společností uzavřel partnerství a přivádí mu nové zákazníky, které má ve své databázi a se kterými může pracovat. Deezer se pak s T-Mobilem dělí o měsíční poplatky za prémiové předplatné, které činí 129 korun měsíčně.

Troufám si tvrdit, že právě toto je „win-win“ situace. T-Mobile může stále dobře kontrolovat zákazníky a z Deezeru něco mít. Deezer naopak získává silného partnera. Sám jsem zákazníkem T-Mobile a skutečnost, že si mohu nechat přičíst měsíční předplatné na tradiční fakturu od operátora, vyhrála v rozhodování nad tím, zda platit Spotify či právě Deezer. Ano, můžu Spotify dát číslo mojí platební karty a neřešit to rovněž, ale jedna faktura je jedna faktura.

 

Pro obě strany je to win-win situace. Deezer má silného partnera a získá zákazníky, T-Mobile si zase nenechá utéct kontakt s nimi.

 

Podobný model by operátoři a internetoví poskytovatelé hledat také u jiných služeb. UPC například nedávno oznámilo, že bude zákazníkům nabízet cloudový Office 365. Stále více poskytovatelů nabízí předplatné k HBO Go. Možností je více. Ukazuje se, že operátoři sami nejsou schopni konkurenci mladým dravým službám stavět (i přes jejich různé inkubátory a akcelerátory), je tedy zbytečné se snažit tímto způsobem. Například Telefónica se o to pokouší pořád, nedávno třeba koupila operační systém běžící v prohlížeči nazvaný eyeOS.

Představte si třeba svět, kde si od operátora koupíte tradiční datový tarif a k tomu si na jeden účet „naklikáte“ služby, které chcete využívat – třeba Netflix, Deezer, kancelářský balík, internetovou doménu, virtuální síť a tak dále. Onen T-Mobile už se v tomto směru snaží u firem, teď s tím ještě více jít k běžným zákazníkům.

Diskuze (60) Další článek: Samsung Gear Fit: zápěstí zmoudřelo [recenze]

Témata článku: Google, , , , , Měsíční předplatné, Běžný zákazník, Face App, Faktura, Největší omezení, HBO go, Deezeru, Facebook a Netflix, Takt, Mil