Pojem „mobilní marketing“ lze zevrubně popsat jednou větou: zasílání vyžádané reklamy na mobilní telefon. V článku zmapujeme současnou situaci u nás a zjistíme, proč by měl mobilní marketing zajímat vás či vaší firmu a jaké výhody m-marketing skrývá.
Mobilní marketing se po celosvětovém úspěchu dostává i k nám a všichni si slibují velké úspěchy. Jak jsem se zmínil v úvodu, mobilní marketing znamená vyžádané zasílání textových zpráv s reklamním obsahem. Na následujících řádcích se dozvíte, proč by měl mobilní marketing zajímat firmy a proč by se o něj měli zajímat i běžní uživatelé. Zítra probereme m-marketing z praktické stránky a podrobněji se podíváme na službu MobilJAM.
M-marketing jsou textové zprávy
S reklamou se setkáváme dnes a denně v televizi, rozhlase, novinách, okolo silnic a stále bohužel i v našich schránkách. Jak vás již jistě napadlo, mobilní marketing využívá jako pole své působnosti půdu dosud neprobádanou - mobilní telefony. Myšlenka je prostá: uživatelé dostávají na svůj mobilní telefon vyžádané textové zprávy s reklamním obsahem. Všimněte si, prosím, slova vyžádané; nevyžádaná reklama je již postavena mimo zákon. Uživatel bude za svou ochotu číst tyto zprávy finančně odměňován. Je však třeba podotknout, že finanční odměny nejsou jediným lákadlem mobilního marketingu. Povíme si proč.
U jakékoli reklamy je velmi důležité správné cílení na potenciální zákazníky. Jen velmi rozhazovačná firma by si dala reklamu na nový křovinořez do časopisu pro mladé dívky či na web o mobilních telefonech. V tomto směru, správném cílení reklamy, může m-marketing nabídnout mnohem víc, než běžná média. Alfou a omegou úspěchu je registrace nového uživatele. Aby mohl být potenciál m-marketingu využit naplno (jak ze strany zadavatele reklamy, tak i ze strany odběratele), nestačí zprostředkovateli jen věk, vzdělání či pohlaví. Velmi důležité jsou i informace o tom, kde se uživatel pohybuje (okres, město) nebo jaké jsou jeho koníčky. Zadání místa bydliště je pro zprostředkovatele cenná informace, která umožní lokální cílení reklamy. Jakákoli malá firma či jakýkoli obchod si může zadat jen reklamu pro daný okres či město. Například nový autoservis může pozvat k prohlídce před zimou všechny majitele aut ve městě. Obdobná je situace u koníčků a zálib uživatelů. Lyžař může očekávat informace o výhodné last minute nabídce zájezdu na hory od cestovní kanceláře z jeho okresu nebo filmový fanoušek soutěž o lístky do nejbližšího multiplexu.
Přesuneme se na druhý břeh, a to na pohled běžného uživatele. Zadám-li mylné informace o bydlišti či koníčcích, budu dostávat textovky o cenové nabídce obchůdku z druhého konce republiky. Tyto reklamy mi – krom peněz – nepřinesou žádný užitek. Samozřejmě si nemyslím a netvrdím, že příjemcům reklamních zpráv přijde každá informace k duhu.
Čeká m-marketing budoucnost?
M-marketing má proti ostatním marketingovým odvětvím mnohé výhody, a to zejména přesné cílení. Zajímavý je též údaj o responsi (odezvě) obeslaných uživatelů – podle informací společnosti MobilJAM dosahuje v ČR až 25%. Přesnost tohoto čísla bohužel nemůžeme potvrdit ani vyvrátit. Mobilní marketing je v naší zemi zatím v plenkách a teprve čas ukáže, zda-li se dočkáme boomu jako v okolních zemích (Například ve Velké Británii bude, podle předpovědi mezinárodní výzkumné agentury Forrester, využívat m-marketing k propagaci svých výrobků a služeb až 56% firem). V povídání o m-marketingu budeme pokračovat zítra. Přesuneme se z teorie do praxe a podíváme se pod kůži službě MobilJAM.