Novela zákona má přistřihnout křídla operátorům

Konec sankcím za předčasné ukončení smlouvy, zákaz automatického prodlužování a poskytování úplných informací. To vše chce Jan Husák prosadit do zákona.

Předseda Podvýboru pro elektronické komunikace a ICT průmysl Jan Husák přitvrzuje v tažení proti mobilním operátorům. Chce zrušit pokuty za předčasné ukončení smlouvy, automatické prodlužování smluv a zamezit neúplnému informování zákazníků o podmínkách při uzavírání smlouvy. To vše prostřednictvím novely Zákona o elektronických komunikacích (ZoEK 127/2005 Sb.). Kompletní návrh skupiny pěti poslanců jde přímo do sněmovny.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek
 Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Návrh novely ZoEK: Do 1. čtení by se měl dostat ještě letos, platit by mohl od poloviny roku 2013

Klíčové změny z hlediska spotřebitele nacházíme v § 63, konkrétně jde odstavce 9 až 11, které by po přijetí novely měly vypadat takto (kráceno):

  • (9) Uzavírá-li se smlouva na dálku, je podnikatel povinen předat uživateli informace podle odstavce 1 písemně před uzavřením smlouvy, jinak je toto uzavření neplatné.
  • (10) Prodloužení smlouvy uzavřené na dobu určitou bez písemného souhlasu účastníka je zakázané. Záznam o poskytnutí souhlasu musí podnikatel vést po celou dobu trvání smluvního vztahu.
  • (11) Smluvní pokuty sjednané za předčasné ukončení smlouvy uzavřené na dobu určitou jsou nepřípustné.

Pokud bude návrh schválen, půjde o tvrdý zásah do podnikání operátorů. Z pohledu spotřebitele jde ovšem o velmi žádoucí změnu, která z nám dá šanci na lepší zacházení ze strany operátora, který už nebude moci spoléhat na to, že si zákazníka spoutá okovy a jednou za měsíc si řekne o peníze.

Návrh má znemožnit mobilním operátorům uzavírat či měnit smlouvy na mobilní služby, pokud zákazníkovi jednoznačně neposkytnou všechny informace. „V současnosti se stává, že zákazník uzavře nebo změní smlouvu, aniž by mu firma sdělila všechny informace. Ve výsledku tak musí platit i za služby, které si nechtěl objednat. Všechny takové informace by měly být povinnou součástí smlouvy,“ dodává Husák.

Vypálí Husák rybník operátorům?

Další změny se týkají těch podnikatelů, kteří by měli zájem provozovat na českém trhu MVNO, tedy virtuálního operátora. Cílem nové legislativy je zamezit stávajícím mobilním operátorům zneužívat své postavení vůči ostatním podnikatelům, znemožnit jim nesmyslně prodlužovat jednání a naopak jim uložit, aby povinně museli oznámit důvody odmítnutí dohody včetně oznámení na ČTÚ, což má vylepšit roli úřadu jakožto mediátora jednání. Důvody pro zpřísnění pravidel jsou už léta stejné – nízká konkurence na trhu, zneužívání dominantního postavení a podobné ceny u všech tří operátorů, kteří drží pozice namísto toho, aby soupeřili o zákazníka nabídkou lepší ceny.

Klepněte pro větší obrázek
Jan Husák ve sněmovně

Odmítnutým podnikatelům to ulehčí vést eventuální spory. „Můj návrh je maximem možného. Evropská legislativa totiž neumožňuje, aby stát (ČTÚ) mobilním operátorům nařídil vpustit virtuální operátory do svých sítí,“ shrnul poslanec.

Osobně bych přijetí této novely zákona bral všemi deseti. Jako daňové poplatníky nás však může trápit, že přijetí takové legislativy neinicioval už v minulosti ČTÚ, tedy regulační orgán, který má oblast ochrany spotřebitele jako jednu z hlavních oblastí své působnosti.

Diskuze (52) Další článek: Platební služby Mobito vyzkoušelo už více než 10 tisíc lidí

Témata článku: , , , , , Kompletní návrh, Zak, Novela, Zpřísnění pravidel, Uzavírání smlouvy, Nov, ICT průmysl, Novela zákona, Operátor, Okov, Zpřísnění, Zákon