O2 chce blokovat reklamu. Zdarma. Kde je motiv?

Schyluje se k válce o peníze z mediálního trhu? Chce O2 vzít vydavatele závislé na příjmech z reklamy za rukojmí? Zablokuje O2 reklamu? Jaká bude reakce vydavatelů?

Generální ředitel českého O2 Tomáš Budník nedávno nadnesl téma blokování reklamy – na úrovni sítě a za poplatek. Reakce české mediální scény byla natolik ostrá a negativní, že se zdálo, že tím téma končí.

Nikoliv. Tomáš Budník na webu O2 zveřejnil prohlášení, podle kterého firma o blokování reklamy na úrovni sítě stále uvažuje. Hlavním motivem není další příjem, O2 by službu nabídlo zdarma a volitelně (tzn. uživatel by si ji mohl a nemusel aktivovat). Cílem podle Budníka je uživatelský komfort a bezpečnost, taková služba by měla nahradit reklamu blokující software, který si uživatelé instalují sami a často jim působí komplikace.

Velké vydavatelské domy plán poskytovatele internetu zasahovat do obsahu webových stránek třetích stran označují za bezprecedentní. Ale ani to není pravda – precedent existuje, technologii vyvinula izraelská společnost Shine a jako první v Evropě ji před několika dny nasadil operátor Three v Itálii a ve Velké Británii. Pokud se stejně rozhodne i české O2, v nabídce by mohla být už během několika týdnů.

O2 zajišťuje asi třetinu všech internetových přípojek v zemi, takže by nová služba poznamenala až třetinu internetového trhu s reklamou. Samozřejmě s důrazem na částici „až“, ale vzhledem k tomu, že by služba byla zdarma, pravděpodobně by si ji aktivovala značná část zákaznické báze.

Kde je motiv?

Nebudu se pouštět do úvah o tom, že média by vinou rozhodnutí O2 přišla o značnou část příjmů. Jestli o něco takového máte zájem, přečtěte si rozumně sepsaný příspěvek na rallyovém portálu eWRC.cz. Já se zaměřím na jiný aspekt. Nechápu, co O2 k blokování reklamy motivuje.

Budníkovy lednové úvahy počítaly s placenou službou, dnes je řeč o službě bezplatné. Přitom je zřejmé, že za technologii bude muset O2 zaplatit – ať už půjde o zmíněný Shine, jiný komerční produkt, nebo vlastní vývoj. Takže kde doopravdy je motivace O2? Ohánět se komfortem a bezpečností zákazníků je sice milé, ale jedním dechem vám vyjmenuji deset problémů, jejichž řešení by zákazníci O2 ocenili více a O2 je nechává bez povšimnutí.

Takže proč jedna firma plánuje omezit byznys jiných firem? Nenapadá mě jiné vysvětlení, než že O2 plánuje vzít mediální domy za rukojmí a přjem nějakým způsobem realizovat na nich. Budník se o toto téma ve svém prohlášení otírá a snaží se hrozbu zvláštním způsobem překroutit v příležitost. Dává následující vyjádření vůbec nějaký smysl? Jak zablokováním reklamy získá vydavatel lepší pozici pro zavedení placeného obsahu? Co zákazníka, který se právě bez námahy a zdarma zbavil reklamy, motivuje k tomu, aby začal platit za obsah?

Uvědomujeme si, že žádný obsah nevzniká zdarma, a že reklama je formou, jak za něj platit. V případném zavedení služby blokování reklamy tak vidíme příležitost i pro vydavatele - mohou začít zpoplatňovat videa a články, které doposud zpřístupňovali zdarma. Uživatel, který si zvolí, že nechce být obtěžován reklamou, musí akceptovat to, že za obsah zaplatí tímto způsobem. Já osobně si myslím, že každý by měl mít možnost vybrat si mezi obsahem zdarma, ale s reklamou, a placenými články a videy, u kterých se s reklamou nesetká. To je podle mě ideální scénář.

Místo toho mediální domy slibují jinou reakci – na oplátku za zablokovanou reklamu zákazníkům O2 zablokují i obsah. Schyluje se k mediální válce? Kdo bude mít silnější zbraně?

Témata článku: O2, Zdarma

43 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Pavel Sychra 29. 2. 2016 22:00:32
    Blokovat reklamu? Ani ne, me treba male reklamni tabuly po bocich nevadi,...
  • _fx_ 29. 2. 2016 13:45:13
    Podle mě to O2 dělá proto, aby šetřilo přenášená data. A to, že to začne...
  • BonzujícíLukas 29. 2. 2016 10:46:23
    A na které straně je živě?
Určitě si přečtěte

O2 nabídne rodinný tarif. Slibuje úsporu 35 % nákladů

O2 nabídne rodinný tarif. Slibuje úsporu 35 % nákladů

** Tři neomezené tarify s 9 GB a televize vyjde na dva tisíce ** Čtvrtou SIM s 3 GB je možné dokoupit za ďábelských 666 Kč ** Stejně jako Vodafone „tlačí“ O2 víc služeb za nižší jednotkovou cenu

27.  4.  2017 | Kůžel Filip, Pospíšil Aleš | 35

Dítě s paušálem může být neřízená střela, za dluhy odpovídají rodiče

Dítě s paušálem může být neřízená střela, za dluhy odpovídají rodiče

** Raději pořiďte dítěti předplacenou kartu, nebo nastavte limity útraty ** Ušetříte si infarkt až zjistíte, že potomek probendil balík ** ČTÚ řešil případ, kdy operátor vymáhal po dítěti dluh 60 tisíc

13.  4.  2017 | Pospíšil Aleš | 35

5 nejzábavnějších her zdarma pro Android

5 nejzábavnějších her zdarma pro Android

** Hrajete na mobilu? Pak musíte mít tyhle hity ** Nehrajete? Stáhněte si je taky, budou se hodit při volné chvilce ** Jaké jsou vaše nejoblíbenější hry?

12.  4.  2017 | Holčík Tomáš, Kůžel Filip | 18

Datové jaro pokračuje. Který operátor přifoukne FUP limity příště?

Datové jaro pokračuje. Který operátor přifoukne FUP limity příště?

** Začátkem roku šéf ČTÚ předpověděl datové jaro. Teď je tu! ** T-Mobile první zvedl FUP limity, další budou následovat ** O2 pouští virtuály do LTE a „bič na operátory“ pluje parlamentem

9.  4.  2017 | Kůžel Filip, Láska Jan | 34

O2 v dubnu: Samsung Galaxy S8, rudý iPhone 7 a slevy [ceník]

O2 v dubnu: Samsung Galaxy S8, rudý iPhone 7 a slevy [ceník]

** O2 vám sleví až 3 000 Kč, ale musíte upsat duši ** Operátor spíše zlevňoval, iPhone SE koupíte už za 10 495 Kč ** Samsung Galaxy S8 vyjde bez úvazku na 22 tisíc

8.  4.  2017 | Pospíšil Aleš