O2 našlo nové dno. Předplacenka obchází majitele i EU

O2 nepřestává překvapovat kreativitou, s jakou kličkuje mezi paragrafy. Tady je návod, jak místo 1,65 Kč za minutu hovoru účtovat 6,20 Kč.

V červnu 2014 nastoupil na pozici generálního ředitele O2 Tomáš Budník a na podzim se v Hospodářských novinách omluvil klientům, že v minulosti jeho firma udělala spoustu věcí, které nebyly fér. Slíbil vést O2 efektivněji a prozákaznicky.

Čekali byste obrat? Bohužel, od té doby se naskytlo několik příležitostí, kdy jsme panu Budníkovi jeho slib připomínali. Ani změnu v zacházení s FUP z minulého týdne nelze označit za prozákaznický krok. Ale budiž, taková změna je obchodní rozhodnutí firmy, v reakci na něj se může zákazník rozhodnout odejít.

Zato další výmysl, na který upozornil portál iDnes.cz, už je pořádná lest nejen na zákazníka, ale v tomto případě i na Evropskou unii a její pravidla pro volání ze zahraničí. Podle iDnes už se kauzou zabývá Český telekomunikační úřad.

Podvod? Rozhodne ČTÚ

Začněme u mechanismu, kterým dnes vzniká cena roamingového hovoru. Je to součet domácí ceny plus 1,65 Kč za minutu hovoru (dohromady maximálně 6,20 Kč). V případě předplacené karty O2 Na!Dlouho zákazník doma zaplatí 5,90 Kč za první minutu a pak už volá zadarmo, z EU tedy první minuta za 6,20 Kč a pak 1,65 Kč za každou další započatou minutu.

Co vymyslelo O2? Po přejezdu hranic se předplacená karta O2 Na!Dlouho přepne na tarif O2 Na!Hlas. To znamená 5,50 Kč za každou započatou minutu plus 1,65 Kč a jsme na evropském maximu: 6,20 Kč za minutu hovoru.

Operátor tuto praktiku legitimizuje tím, že je uvedená ve všeobecných podmínkách služby. Mluvčí O2 pro iDnes říká: „Jelikož roaming není součástí předplaceného tarifu, aktivujeme zákazníkům v případě, že vycestují, jiný. Tato informace je uvedena v ceníku, v on-line samoobsluze Moje O2, cenu volání ze zahraničí se také každý zákazník dozví v SMS, kterou mu pošleme po překročení hranic.“

Hra se slovy

Použít slovo „podvod“ je při presumpci neviny a bez rozhodnutí příslušné autority (ČTÚ) poněkud silné, takže se budu držet mírnější slovní munice. Nicméně selský rozum přesně tím směrem ukazuje.

Nebo snad vidíte racionální důvod, proč by jeden předplacený tarif měl mít roaming a druhý nikoliv? Napadá vás, proč se jeden ze dvou aktuálních a aktivně nabízených předplacených tarifů po přejezdu hranice přepíná na starší tarif, který už v nabídce není?

Klepněte pro větší obrázek
Co myslíte, najdete pod tímto odkazem úplný ceník a podmínky tarifu? Ne, jsou jinde.

Nakonec ani vyjádření „informace je uvedena v ceníku“ v praxi pokulhává. Odkaz Úplný ceník a podmínky na produktové stránce tarifu na úplný ceník a podmínky nevede. Možná je to mou internetovou neobratností, ale klauzuli, kterou se brání tisková mluvčí, jsem hledal asi 15 minut. A to jsem věděl, co hledám. Myslíte, že si běžný zákazník nenápadnou větu „Roaming je dostupný pouze s tarifem O2 NA!HLAS“ vyloží tak, že s tarifem Na!Dlouho za minutu hovoru z EU zaplatí 6,20 Kč?

Klepněte pro větší obrázek
Když už slovíčkaříme… Jak je možné mít aktivovaný roaming na kartě Na!Dlouho, když pro ni není roaming dostupný? (Zdroj: aktuální Ceník, strana 23.)

PS: V ceníku platném od 15. července 2016 (mimo jiné přinese kontroverzní zastavení internetu po překročení FUP limitu) je tahle roamingová klauzule také.

Vzkaz závěrem

Pane Budníku, takhle prozákaznický přístup nevypadá. Doufám, že vám to Český telekomunikační úřad co nejdříve vysvětlí řečí paragrafů, do které v O2 tak rádi skrýváte podobné malé kličky na vlastní zákazníky.

Diskuze (108) Další článek: LG spustilo stránku, kde můžete hlásit bezpečnostní hrozby jeho zařízení

Témata článku: , , , , , Dno, Selský rozum, Tomáš Budník, Předplacený tarif, Běžný zákazník, Aktivovaný roaming, Součet, Canva, Nov, Pře, Canvas, Ekonomika, Předplacenka, Přejezd, Majitel