O2 neváhá, okamžitě mění podmínky k horšímu

Operátorům se podařilo znevýhodnit postavení zákazníků zákonem. O2 neztrácí čas a hned první den utahuje šrouby co to jen jde.

Ve čtvrtek 4. prosince 2014 nabyla účinnosti novela Zákona o elektronických komunikacích (ZoEK), kterou protlačili parlamentem operátoři a jejich lobbisté. Tématu jsme se věnovali v několika článcích. Po schválení poslanci, před projednáním v Senátu a po podpisu prezidenta. Novela omezuje práva zákazníků mobilních operátorů, která jim garantovala tzv. Husákova novela. Navíc je také v rozporu s evropskou směrnicí 2002/22/EC o univerzální službě. To operátory samozřejmě netrápí, protože případné sankce zaplatí stát.

Tam, kde v ochraně spotřebitele (rozuměj všech zákazníků bez rozdílu) selhala vláda, senát i prezident, se vynasnažíme pomoct my. Máme nastavené postupy, kterými velmi rychle identifikujeme změny všeobecných obchodních podmínek u celé operátorské trojice. Takže jestli chcete vědět, co se děje mezi vámi a vaším operátorem, sledujte MobilManii.

O2 neztrácí čas

Prvním operátorem, který nečekal ani den a okamžitě využil příležitosti změnit podmínky, je O2. Pro nově příchozí zákazníky a změny stávajících smluv platí nové podmínky okamžitě, pro stávající zákazníky budou platit po uplynutí měsíční lhůty po tom, co je operátor vyrozumí.

Takže pokud jste u O2, zbystřete smysly. Operátor vám o změně podmínek nějak řekne. Pak vám dá měsíc. Když se neozvete, bere mlčení jako váš souhlas. Pravděpodobně ale bude možné smlouvu vypovědět, právě kvůli tomu, že operátor podmínky mění takto jednostranně. Na možnost výpovědi bez sankce jsme se operátora tázali, avšak dle jeho vyjádření se o důvod pro odstoupení od smlouvy nejedná.

V případě, že by O2 beztrestnou výpověď neumožnil, pak jako stávající zákazník (jakýkoli) můžete odejít za pětinu toho, co byste na paušálech zaplatili do konce trvání smlouvy. Zřejmě je jen otázkou času, kdy novelu zakomponují do svých podmínek i Vodafone a T-Mobile, pojďme se ale pro tuto chvíli zaměřit na nové všeobecné podmínky O2. Mimochodem, kdybyste si je chtěli sami porovnat, stáhli jsme si včas i jejich předchozí verzi:

Nejvíce budou biti živnostníci a firmy, protože nejsou považováni za spotřebitele. Netýká se jich tedy zvýšená ochrana. Další novinkou je, že podstatnost změn v podmínkách posuzuje sám operátor. Od smlouvy je možné odstoupit, jen když se jedná o podstatné změny provedené v neprospěch zákazníka. Myslíte, že někdy k něčemu takovému dojde? Omezená je také informační povinnost operátorů. Dříve museli říct, co je nového, dnes jen řeknou, že došlo ke změnám, najít si je musíte sami.

Hezky od podlahy

Bod 13.5 Sankce za předčasné ukončení Speciální nabídky. „Speciální nabídkou“ označuje O2 výhodu, jejíž získání je podmíněno závazkem. V tomto bodě se nově říká, pokud nejste spotřebitel (tedy jste živnostník nebo firma), nemáte nárok smlouvu vypovědět. Jedinou cestou ze spárů O2 je dohoda, která počítá s tím, že zaplatíte všechny paušály, které zbývají do konce trvání smlouvy. Pak vám O2 odstraní z čísla závazek a vy můžete číslo například přenést ke konkurenci.

Klepněte pro větší obrázek
Čtěte druhý odstavec, pro nespotřebitele přicházejí drsné časy (obr.: o2.cz)

Ďábel se skrývá v detailu a se slovíčky si právníci O2 pohráli moc hezky, viz bod 17.5, respektive 17.6. A pozor, tohle už platí pro všechny bez rozdílu! Operátor už vás nemusí vyrozumět alespoň měsíc dopředu a říct, co se mění. Teď platí: „O2 je povinna informovat Účastníka o uveřejnění informací o změnách Smlouvy“. Stačí mu tedy, když vám někdy řekne, že mění podmínky, tečka. Zbytek je na vás. Dále z podmínek vypadl odkaz na § 63 odst. 1 písm. c) až q), kde se dřív uvádělo, co je podstatná změna smlouvy. V novele už nic takového není, a tak ani nové podmínky O2 neříkají nic konkrétního.

Klepněte pro větší obrázek
Operátor už vám nemusí říct nic konkrétního a sám rozhodne, zda je změna podstatná a zhoršuje vaše postavení či nikoli (obr.: o2.cz)

Spotřebitel ≠ účastník

Bod 2.12 a 16.4. Při uzavírání smlouvy na dálku (po telefonu) nebo mimo prodejnu je nyní O2 povinen předat informace o tom, co bylo právě uzavřeno (náležitosti dle § 63 odst. 1) jen spotřebiteli, nikoli už účastníkům. A vůbec slovíčko účastník z obou bodů vypadlo a bylo nahrazeno právě slovem spotřebitel.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Na uzavírání čehokoli po telefonu nebo na ulici si dávejte majzla. (obr.: o2.cz)

Prostě a jednoduše mějte nyní na paměti: upíšete-li se O2, automaticky pro vás platí tyto nové podmínky. Máte-li smlouvu ať už jako fyzická osoba podnikatel nebo jako právnická osoba, stále máte čas na to se ze smlouvy relativně levně vyplatit (platí pětinová sankce). Zda bude možné vypovědět smlouvu bez sankce budeme zjišťovat a samozřejmě kontrolovat, jak se změnou zákona naloží Vodafone s T-Mobilem.


Jak to vidí O2...

Na možnost výpovědi bez sankcí i komunikaci změny všeobecných podmínek směrek k zákazníkům jsme se operátora optali, odpovídala Lucie Jungmannová z tiskového oddělení:

Úpravy Všeobecných podmínek účinné od 4.12. odrážejí pouze změny vyvolané novelou zákona o elektronických komunikacích. Novela odstraňuje absurditu, že pokud zákazník získal výhody, nebo se mu zlepšily kvality služby, mohl bez sankcí odstoupit od smlouvy, přestože měl u operátora závazek. Výše uvedené se týká pouze smluv se závazkem na dobu určitou. Smlouvy na dobu neurčitou (bez časového závazku využívat služby), lze vypovědět kdykoli a účastník má tedy právo podat výpověď bez ohledu na to, zda se smluvní podmínky mění nebo ne. Vzhledem k tomu, že změny Všeobecných podmínek odrážejí pouze zákonné změny, nejedná se o změnu, která mění postavení zákazníka.

Směrem k IČ zákazníkům bude změna všeobecných podmínek komunikována při sjednání nového závazku. Závazků sjednaných do účinnosti nových Všeobecných podmínek se změna nedotkne.

Diskuze (60) Další článek: Bluetooth 4.2 je hotový. Lépe propojí internet věcí

Témata článku: , , , , Předčasné ukončení, Změna smlouvy, Podstatná změna, Jarda, Právnická osoba, Zvýšená ochrana, Fyzická osoba, První operátor, Uzavírání smlouvy, OKA, Lucie Jungmannová, Informační povinnost, Smluvní podmínky