Podíly na trhu s mobily se zajímavě míchají

Přestože na prvních příčkách se drží známí suveréni, Nokia, Motorola a Samsung, pořadí na dalších pozicích se zajímavě míchá. Zatímco Siemens ztrácí, do hry se dostává nejen LG, ale se svými novými modely také Sony Ericsson. Boje o procenta budou ještě hodně zajímavé.
Vrchol prodeje mobilních telefonů trh pravidelně zaznamenává kolem vánočního období, tedy v posledních kvartálech jednotlivých let. Následující první čtvrtletí již tradičně patří k nejslabším obdobím roku a vše se začíná obracet až na konci druhých kvartálů. Nejinak tomu bylo i letos. Přesto však bylo letošní druhé čtvrtletí svým způsobem odlišné. Na rozdíl od předchozích let byl trh s mobilními telefony i v tomto období neobvykle silný a pomalu nabírá stoupající tendenci.

Kromě Japonska se mobilní zařízení dobře prodávala snad ve všech koutech světa. Například jen v Západní Evropě bylo podle analytické společnosti Gartner prodáno na 37,4 milionu mobilních telefonů. Největší zásluhu na tom měl německý, španělský, britský a italský trh, kde se objevilo nejvíce nových zákazníků. Překvapivě ale nestoupal zájem o zařízení pro sítě třetí generace, největší podíl na trhu měly stále klasické GSM telefony.

Neohrožená Nokia

Ale zpět k celosvětovým výsledkům. První místo a suverénně nejvyšší podíl na trhu si stále drží Nokia. I v meziročním srovnání počet prodaných mobilních zařízení za jednotlivá čtvrtletí stoupnul. Zatímco v prvním a druhém čtvrtletí roku 2004 bylo prodáno 44,3 resp. 46,4 milionu mobilních zařízení, letos to bylo již 54,9 resp. 60,8 milionu telefonů. To je téměř dvacetiprocentní nárůst oproti stejným obdobím loňského roku. Zatímco v kategorii modelů nejnižší třídy jednoznačně kralovala Nokia 1100, ve vyšších kategoriích se dobře prodávaly smartphony Nokia 3230 a 6680.

Na druhém místě svoji pozici posiluje Motorola se 17,9 % tržního podílu a 34 miliony prodaných telefonů za druhé čtvrtletí. Pokud bychom měli mluvit o konkrétních modelech, pak Motorola nejvíce bodovala se stylovým telefonem Razr V3; a to jak v Evropě i v Asii. Výrazně tomu napomohla i politika rychlého snižování ceny tohoto špičkového modelu.

Až na výjimky si svoji třetí pozici stabilně drží Samsung. S 24,5 miliony prodaných mobilních zařízení se čím dál více vzdaluje druhé Motorole. Přestože u nás si pod značkou Samsung vybavíme spíše levnější véčkové modely, ve světě je tomu jinak. Největší podíl na třetí příčce Samsungu mají prodeje v Severní Americe. Zde jsou telefony Samsung s oblibou nabízeny u společností Verizon Wireless a T-Mobile.

  1. kvartál 2004 1. kvartál 2005
  pozice prodaných kusů podíl pozice prodaných kusů podíl
Nokia 1. 44 300 000 28,8 % 1. 54 900 000 30,4 %
Motorola 2. 25 100 000 16,3 % 2. 30 300 000 16,8 %
Samsung 3. 19 400 000 12,6 % 3. 24 100 000 13,3 %
Siemens 4. 12 300 000 8,0 % 5. 9 900 000 5,5 %
Sony Ericsson 5. 8 600 000 5,6 % 6. 9 900 000 5,5 %
LG 6. 8 200 000 5,3 % 4. 11 100 000 6,2 %
Ostatní   35 900 000 23,4 %   40 300 000 22,3 %
Celkem   153 700 000 100,0 %   180 600 000 100,0 %
  2. kvartál 2004 2. kvartál 2005
  pozice prodaných kusů podíl pozice prodaných kusů podíl
Nokia 1. 46 400 000 29,6 % 1. 60 800 000 31,9 %
Motorola 2. 24 600 000 15,7 % 2. 34 000 000 17,9 %
Samsung 3. 19 000 000 12,1 % 3. 24 500 000 12,8 %
Siemens 4. 10 800 000 6,9 % 6. 8 900 000 4,7 %
Sony Ericsson 5. 10 400 000 6,6 % 5. 11 800 000 6,2 %
LG 6. 9 500 000 6,1 % 4. 12 400 000 6,5 %
Ostatní   36 000 000 23,0 %   38 100 000 20,0 %
Celkem   156 600 000 100,0 %   190 500 000 100,0 %

Bitva o každý bod

Zatímco v loňském roce čtvrtou bramborovou medaili pravidelně získával Siemens, ke konci roku začala mít firma problémy a její místo převzalo korejské LG. Přestože kvůli malému portfoliu telefonů připravených pro provoz v moderních mobilních sítích LG celosvětově ztrácelo body, se vstupem do nových oblastí Jižní Ameriky se počet prodaných modelů ustálil na hranici 12,4 milionu. Pokud se ale v blízké budoucnosti společnost nepustí do vývoje nových modelů pro sítě CDMA, může brzy očekávat pád na tvrdou zem.

Nejzajímavější souboje nejsou kupodivu o první příčky, ale až na pozicích 5–6. O lepší postavení v žebříčku prodaných telefonů se zde v poslední době nejvíce perou Siemens a Sony Ericsson. Tentokrát se stěstí přiklonilo štěstí na stranu Sony Ericssonu. Zatímco v Evropě boduje Sony Ericsson se špičkovým K750i, v asijské části trhu se chytají především jeho „mobilní walkmany“. Zajímavé bude sledovat, jak si povede walkman W800i na evropských trzích.

Šestá příčka pak už patří Siemensu, jehož podíl na trhu od začátku roku rovnoměrně klesá. Siemens bude muset začít s vývojem nových masových modelů, protože milionová ztráta za čtvrtletí je opravdu výrazný propad.

Zbylých 20 % tržního podílu zbylo na menší hráče. Těchto dvacet procent činí ve výsledku asi 38,1 milionu prodaných telefonů. Podíl menších výrobců tak za poslední čtvrtletí klesnul o více než 2 %. Zároveň se výrazněji zvýšil podíl i počet prodaných modelů prvních dvou hráčů na trhu – společností Nokia a Motorola. Přesné údaje najdete v tabulce výše.


Podíl jednotlivých značek v druhém čtvrtletí letošního roku

I když by se mohlo zdát, že trh s mobilními telefony už se pomalu nasycuje, zájem o nové modely tuto domněnku dokonale vyvrací a počet prodaných kusů se každým měsícem zvyšuje. Předpokládá se, že v následujícím čtvrtletí už počet prodaných telefonů přeskočí hranici dvou set tisíc. Co se týče výhledů na celý tento rok, pak analýzy hovoří o tom, že by mělo být prodáno přes 780 milionů mobilních telefonů.

Diskuze (15) Další článek: Nástupce MDA Compact: klávesnice, Wi-Fi, EDGE (první pohled)

Témata článku: , Motorola Razr, Motorola Razr V3, Nokia 1100, Nokia 3230, Trh, Podíl, Výrazný propad, Nejvyšší podíl, Mic, Masový model, MOBI, Nokia a Motorola, Mobil