Nabízíme vám výsledek velmi zajímevého výzkumu o mobilních komunikacích probíhajícím ve dvanácti evropských zemích. Je velmi zajímavé sledovat, jak jsme na tom ve srovnání s ostatními. Těšíme se na UMTS více než Německo?
Tisková zpráva TN Sofres Factum
Metodika
Divize Taylor Nelson Sofres Telecoms Europe provedla výzkum „UMTS MONITOR“ metodou telefonického (CATI) a osobního (Face-to-Face) dotazování. Vzorek respondentů (13.058, 15+), kteří vlastní mobilní telefon a (nebo) mají připojení k Internetu, byl reprezentativní za každou zúčastněnou zemi. Výzkum proběhl ve 12 evropských zemích a USA v dubnu a květnu roku 2001. Studie byla zaměřena jak na znalost UMTS tak i na využívání Internetu a mobilních telefonů. Studie proběhla v následujících zemích - Belgie, Česká republika, Dánsko, Francie, Německo, Itálie, Nizozemí, Norsko, Polsko, Slovensko, Španělsko, Velká Británie a USA.
Hlavní zjištění
Nová studie publikovaná divizí Taylor Nelson Sofres Telecoms Europe ukazuje, že povědomí o UMTS (Universal Mobile Telecommunications Systems neboli „3G“) je mezi potenciálními uživateli této služby v České republice nízké, přestože technologie „bezdrátových internetových služeb (wireless internet technology)“ již mohou být implementovány.
Výsledky studie zahrnující 12 evropských zemí a USA ukazují, že kolem 77 % uživatelů mobilních telefonů a uživatelů Internetu v České republice nezná nebo je jen velmi málo informováno o „bezdrátové internetové technologii (wireless internet technology)“. Stejně tak 77 % v Polsku a na Slovensku. V USA je to naopak více - 89%, naproti tomu v Německu výrazně méně - 54 %.
Dále je mezi respondenty, kteří tuto technologii v České republice znají, zaznamenán pouze slabý zájem o její využití. Na škále od 1 do 6 (kde „6“ znamená velký zájem), průměrný zájem (ze všech 13 zemí) byl zhruba roven číslu 3. V České republice je průměr mírně vyšší - 3,5.
Mezi nejpopulárnější internetové služby patří „přijímání a odesílání e-mailů“ a „přístup k plánům měst…(nebo)…nejnovějším zprávám“. Za nejméně populární služby byly považovány „hraní interaktivních her…(nebo)…her s možností výhry peněz“.
Ve všech evropských zemích (včetně České republiky), kde probíhalo šetření, uživatelé mobilních telefonů naznačili, že by se spíše zajímali o „bezdrátové internetové služby (wireless internet technology)“ kvůli autorizaci plateb nebo kvůli bankovnictví nebo jiným „m-commerce“ aktivitám, spíše než respondenti v USA.
Dále byly zjištěny velké rozdíly v rozšíření mobilních telefonů u dospělé populace v jednotlivých zemích. Například v České republice vlastní mobilní telefon kolem 50 % dospělé populace, v Holandsku je to více než 75 % a v USA a na Slovensku je to naopak méně než 36 %.
Další zjištění:
- Pouze 23 % uživatelů Internetu a mobilních telefonů v České republice si myslí, že je „velmi dobře“ informováno nebo „spíše dobře“ informováno o UMTS technologii. V porovnání s ostatními zúčastněnými zeměmi, v Itálii je to také jen 23 %, naopak v Německu 44 %.
- Muži do 35 let projevili největší zájem o používání „bezdrátových internetových služeb (wireless internet technology)“.
- Zhruba 73 % uživatelů mobilních telefonů v České republice používá SMS nebo textové služby „často“ (= téměř každý den nebo 2-3 krát za týden) nebo „pravidelně“ (= jednou týdně nebo 2-3 krát za měsíc). V USA je pouze 6 % uživatelů mobilních telefonů, kteří posílají textové zprávy nejméně jednou týdně. Není překvapivé, že nejpopulárnější jsou textové zprávy mezi mladými lidmi – do 25 let. Více než 90 % uživatelů mobilních telefonů v Evropě říká, že posílá textové zprávy pomocí mobilních telefonů, naproti tomu v USA je to jenom jeden člověk z pěti (20 %).
Mezi uživateli, kteří se nejvíce zajímají o „bezdrátové internetové služby (wireless internet technology)“, je také nejpopulárnější „přijímání a odesílání e-mailů“ a „přístup k plánům měst…(nebo)…nejnovějším zprávám“. Nicméně, současní internetoví uživatelé emailových schránek se méně zajímají o zpřístupnění těchto služeb pomocí technologie UMTS.
„Současní uživatelé mobilních telefonů a Internetu jsou samozřejmě také potenciálními uživateli „3G“ služeb na evropských trzích jako je Česká republika, ale stejně tak i v USA. Nicméně, na základě zjištění z této studie předpokládáme, že poskytovatelé „bezdrátových internetových služeb (wireless internet technology)“ by měli mít výraznou snahu zvýšit povědomí o těchto službách a jejich výhodách mezi potenciálními uživateli před tím, než tyto služby zavedou na trh. WAP má pouze omezený úspěch a proto hlavní výzvou pro všechny stávající i potenciální operátory je přesvědčit zákazníky, že „bezdrátové internetové služby (wireless internet technology)“ poskytnou uživateli něco nového, zcela odlišného,“ říká Štěpán Čekal, Project Manager společnosti Taylor Nelson Sofres Factum.