Tak zrovna ta Telefonica je blbý příklad. V Evropě jsou jen v domovském Španělsku a pak už jen v Británii a Německu. Irsko prodali, ostrov Man prodali, ČR a jím vlastněné Slovensko prodali. Na nějakou zemi jsem zapomněl?Je spousta zemí, kde globální operátoři nejsou, naopak je většina států, kde je lokální hráč, který nemá s globálními operátory nic společného.Ale i u těch operátorů vlastněných jednou globální matkou:
a) uživatel není v roamingu vázán na tohoto partnera, ale může roamovat a často roamuje u kohokoli
b) i u těch zahraničních sesterských firem stále fungují stejná ekonomická pravidla. Takže v důsledku je jedno, jestli jsou to firmy z jedné rodiny, nebo nejsou.
c) představa o úsporách daných slučování oblastí .. ani to moc nefunguje. Tam kde to dává smysl, tam už to dělají. Ale ve výsledku to třeba pro ČR nedává smysl skoro v ničem. Dám příklad:
- globální nákup znamenal prodražení o provozi zahraniční jednotce. Pro majoritního vlastníka super, odlívá tak hotovost z dcery bez nutnosti danit a platit dividendy i minoritním vlastníkům.
- dohledové centrum = pokles kvality služby, ale úspory to asi jsou. I když zákazník trochu trpí.
- lidské zdroje = fail jako prase. Lidi navíc, kteří jen přeposílají požadavky na lokální lidi. A zdržuje to komunikaci. Stejně ty ruce jsou lokální lidi.
- technici a správa sítě = jsou potřeba lokální lidi, lidi v zahraničí to nepokryjí. Zde mohlo dávat smysl outsourcovat techniky konkurenčních operátorů do jednoho partnera. Ale ani to ve výsledku nevede k úsporám bez poklesu kvality služby. Takže už naši operátoři zas uvažují o incoursingu zpět pod vlastní techniky.
- marketing (ve smyslu reklama) = stejně je potřeba lokální, se znalostí lokální mentality trhu. A většinu toho dělají externí agentury, placené za kampaně. Takže něco jako centralizace nic neřeší.
- správa budov, provoz budov a úklid = i přes vysoutěžené globální dodavatele to stejně znamená, nasmlouvání lokálních rukou, které to dělaly a budou dělat. Úspora opět spíše teoretická.
- mohl bych pokračovat.Specifikum našeho trhu je, v souvislosti s jeho velikostí (rozuměj malostí), že zrovna u nás skoro žádný outsourcing nedává lokálně ekonomický smysl. Smysl to dává jen lokálně pro celý balík zemí.