Satelitní navigace podruhé - jaký vybrat software?

V dnešní recenzi se podíváme na GPS navigátor Fortuna XTrack CF, který je primárně určen pro použití v kapesních počítačích. Povíme si také něco víc o softwaru pro kapesní počítače.

Ze včerejšího článku již víme, co je to GPS, a také jsme si představili novinku Clip-On Bluetooth od Fortuny. Dnes se podíváme na GPS přijímač XTrack Compact Flash od stejného výrobce.

XTrack do Compact Flash slotu

Zatímco Clip-On komunikoval prostřednictvím bluetooth, XTrack využívá rozhraní slotu Compact Flash Type II. Nečekejte ale, že se celý přijímač vejde do slotu paměťové karty. Přijímači nechybí vstup pro externí anténu. Značná část vystupuje nad paměťový slot, jak je patrné z obrázků.

 
XTrack spolu s iPaqem h2210: kdo je větší?

XTrack není žádný mrňous. Kapesní počítač s XTrackem nabere na výšce i délce, s čímž je nutné počítat zejména při pěší turistice.

 
Srovnání s kartou, XTrack z profilu

XTrack není nijak zvlášť zajímavý - vyjma konektoru pro externí anténu a přepínače ST/XT módu na těle nic nenajdete. Přepínání jednotlivých módů musí probíhat ve chvíli, kdy je zařízení vytaženo ze slotu. Proto je přepínač na místě, které není v běžném kapesním počítači přístupné. Výjimkou je Asus MyPal A620 (BT), jehož Compact Flash slot lze „odkrýt“, čímž je bohužel umožněno přepínání za chodu, ale ve vlastním zájmu to nezkoušejte.

 
Na pravém obrázku si můžete všimnout přepínače módů

Praktické testy

Pocket XTrack se choval během testů velmi spolehlivě. Při vypnutí/zapnutí PDA došlo k restartování portu a navigace běžela dál. XTrack byl spolehlivější než Clip-on. Nemusel jsem řešit problémy s Bluetooth ani s tuhnoucím mapovým programem. Někomu může také zařízení „vše v jednom“ vyhovovat víc než dvě oddělená zařízení, ale zde výhody končí.

 
Největší část XTracku vykukuje z kapesního počtíače

Velkou nevýhodou XTracku je energetická závislost na akumulátoru PDA. Abych byl přesnější, XTrack „sosá“ z kapesního počítače celých 90 mA, což není vzhledem ke kapacitám akumulátorů PDA (900-1 500 mAh) nijak zanedbatelné množství. Kdyby se ceny náhradních akumulátorů kapesních počítačů nepohybovaly v řádu tisíců korun, tuto nevýhodu bych nezmiňoval. Na celodenní pěší túru bych si ale pro jistotu vedle iPaqu a XTracku přibalil raději i mapu papírovou. Nezapomínejme také na to, že si XTrack vyžádá (třeba i jediný, např. u Asusu A620) paměťový slot.

Lepší investice?

Cena XTracku je osm tisíc korun včetně daně, Clip-on stojí přibližně o tisícovku víc. Za rozumnější investici ale považuji Clip-on, a to z několika důvodů:

• Clip-on je díky Bluetooth univerzálnější. Lze jej jednoduše použít s notebookem i kapesním počítačem. Nejsem si jist, zda by bylo použití XTracku v notebooku realizovatelné přes PCMIC CF redukci
• Clip-on neklade energetické nároky na PDA a navíc má dobrou výdrž akumulátoru
• náhradní akumulátor Clip-on stojí pár stokorun
• ke Clip-on dostanete mnoho příslušenství

Je také pravděpodobné, že by byl XTrack méně spolehlivý při použití v automobilech. Pokud by bylo PDA umístěno v držáku na palubní desce (podobně jako mobilní telefon), anténa XTracku zůstane ukryta pod plechovou střechou. Citlivý XT mód vás může, ale nemusí, zachránit před investicí do externí antény. Clip-on může být díky bezdrátovému pojítku přilepen na palubní desce pod sklem, kde je příjem signálu bezproblémový i ve standardním módu.

I když je dle mého soudu lepší investovat do Clip-on, nešlápnete vedle ani při výběru XTracku. Ten své nevýhody v podobě vyšší energetické náročnosti totiž vynahradí spolehlivostí a jednoduchostí.

Mapy, všude samé mapy

Máte kapesní počítač a právě jste si objednali GPS přijímač. Další důležitou součástí je obslužný program, který spolu s mapovým podkladem převádí pro nás víceméně zbytečnou číselně vyjádřenou polohu do užitečné podoby - zobrazí šipku na mapě "tady jste a tímto směrem se pohybujete".

Programů pro práci s mapami a navigačním systémem je nespočet. Můžeme je rozdělit na dvě základní kategorie v závislosti na tom, s jakými mapami spolupracují.

1) Programy pracující s mapami vektorovými

Vektorové mapy jsou vhodné zejména pro automobilovou navigaci. Jak si můžete všimnout z obrázků, vektorová mapa je velmi jednoduchá, chybí jí podrobnější informace o okolí, nedozvíte se, jak se jmenuje ten vysoký kopec vlevo nebo hrad, který na něm stojí. Použití takové mapy je tedy nevhodné při pěší turistice, pokud ovšem nepovažujete za pěší turistiku hledání ulic v centru velkoměsta.

 
Vlevo mapa programu TomTom RoutePlanner, vpravo český PocketKiM

Výhodou vektorové mapy je její „inteligence“, která kontrastuje s mapou rastrovou (jak si povíme dále). Ve vektorové mapě můžete vyhledávat města, hledat nejkratší anebo nejrychlejší cesty z bodu A do bodu B, nechybí podrobný itinerář cesty. Často jsou k dispozici informace o ujetých a zbývajících kilometrech, odhad doby a další užitečná fakta.

 
Itinerář cesty programu PocketKiM a tučně vyznačená trasa

Z programů pracujících s vektorovými mapami jsem testoval TomTom RoutePlanner s mapou České a Slovenské republiky, a to bez nejmenších problémů jak s přijímačem Clip-On, tak s XTrack. Vaši pozornost si však jistě zaslouží český program PocketKiM, který je vybaven podrobnou silniční mapou a také mapami měst (v závislosti na zvolené verzi). PocketKiM umí hledat trasy, zvukově upozornit před křižovatkou, na níž je nutno odbočit a podobně.

 
Z obrázku si můžete udělat představu o podrobnosti mapy (PocketKiM)

2) Programy pracující s rastrovými (bitmapovými) mapami

Rastrová mapa je stejná jako autoatlas nebo turistická mapa. Tyto mapy jsou však „neinteligentní“. Program pracuje s obrázkem a ví například, že bod přesně uprostřed dané mapy má takovou zeměpisnou délku a šířku. Informace z přijímače jen zobrazí na mapový podklad. V takových mapách nelze místa, města či objekty vyhledávat. Trasu lze plánovat - pomocí waypointů (připínáčků) vyznačíte svou cestu, které se pak držíte.

 
Dvě mapy stejného místa, ale jsou jinak podrobné (OziExplorer)

Bitmapová mapa má však oproti vektorové ohromnou výhodu, a tou je podrobnost. Vidíte kopce, polní cesty, nádrže, řeky, vedení vysokého napětí, vrstevnice a turistické stezky. Toto pohodlí je vykoupeno velikostí v řádu jednotek až desítek megabajtů.

 
Nepřesně zkalibrovaná mapa: na dálnici zásadně v protisměru

Až na drobné problémy se spolehlivostí v kombinaci s Clip-on shledávám výborným program OziExplorer. Ten je k dispozici jednak ve verzi pro kapesní počítače, jednak pro počítače či notebooky. OziExplorer nabízí jednu zajímavou funkci, která vám v mnoha případech může ušetřit peníze za mapy. Umožňuje kalibraci naskenovaných map a jejich následné využití v kapesních počítačích.

Jedete-li třeba na dovolenou do hor, stačí si před odjezdem naskenovat a zkalibrovat danou část mapy. Kalibrace však není činnost nejjednodušší, pokud se na to necítíte, můžete si zakoupit elektronické mapy již profesionálně zkalibrované. Nabízí je buď GPSweb (pro OziExplorer), nebo NavigaceGPS (pro program Touratech QuoVadis) - mapy stojí v obou případech slušných 111 Kč.

 
Chytil se jeden satelit. Takhle vypadá "povídání" mezi satelity a přijímačem

Programů pro práci s mapami vektorovými i rastrovými existuje nespočet. Liší se kvalitou, možnostmi a hlavně cenou. Tu netvoří ani tak samotný program, jako spíše mapové podklady, jejichž tvorba je velmi pracná a nákladná.

Kolik to stojí

Zkusíme si spočítat, kolik stojí navigace v kapesním počítači. Kapesní počítač s podporou Bluetooth lze koupit za 14 tisíc korun (iPaq h1940 či Asus MyPal A620), GPS přijímač Fortuna Clip-On vyjde na devět tisíc. Výborný program pro automobilovou navigaci PocketKiM stojí s nejpodrobnější mapou 4 900 Kč, dostáváme se tedy na celkovou cenu těsně pod třicet tisíc korun.

Majitelé kapesních počítačů však mohou počítat jen s poloviční investicí. OziExplorer, který je vhodný zejména pro pěší turistiku, vyjde na tisíc korun, ovšem bez mapových podkladů. Turistické mapy lze koupit za již zmíněnou cenu 111 Kč. Podstatného snížení ceny můžete dosáhnout také koupí GPS přijímače, který komunikuje s kapesním počítačem prostřednictvím kabelu.

Levný automobilový navigátor

Navigátor v automobilu je výborná věc, ovšem cena v řádu desetitisíců odrazuje i movitější zájemce. Navigátory jsou navíc často vázány na daného dodavatele mapových podkladů, nemáte tedy možnost volby. Kombinace kapesního počítače, GPS a softwaru vyjde levněji, PDA lze navíc využít pro ostatní činnosti. Co ale tato kombinace nenabízí, je pohodlí a většinou hlasového navigátora.

Navigace s grácií

Navigace pomocí kapesního počítače je velmi praktická pomůcka pro cestovatele i turisty. Uvažujete o koupi? Pak si určitě navigační systém nejprve vyzkoušejte, praktická zkušenost se nedá ani sebelepším popisem nahradit.

Otázka do diskusního fóra: Máte zkušenosti s navigací pomocí kapesního počítače? Jste spokojeni se svým GPS přijímačem? Máte svůj oblíbený software? Na trhu existují i levnější BT přijímače, které však neumožňují přepínání ST a XT módu. Jste ochotni si za tuto funkci připlatit?

Jak vybírat elektroniku

Poradíme vám, jak dobře vybrat hardware a domácí elektroniku. Na co si dát pozor, čemu se vyhnout a co je naopak velmi důležité.  Srozumitelně a přehledně.

TelevizorySoundbary • RouterySSDChytré hodinkyProjektoryTabletyFotomobilyMonitoryÚložiště NAS3D tiskárnySluchátka • Herní konzole

A další desítky článků na téma Jak dobře vybrat

Diskuze (9) Další článek: Novinka u Oskara: Štědré hodiny úplně zdarma (i pro starší zákazníky)

Témata článku: , , , , , , , Jak, Praktická zkušenost, Satelitní navigace, Zanedbatelné množství, Fortuna