Siemens SXG75: příliš mnoho ale (velký test)

Otestovali jsme nejvybavenější telefon značky Siemens. Má velký displej s QVGA rozlišením, podporuje 3G sítě, chlubí se 2Mpx fotoaparátem, MP3 přehrávačem, slotem pro paměťové karty a rádiem. Navíc přidává GPS modul a vestavěný navigační systém. Telefon je výborně vybavený, ale...

Navigace stále připravena

Začněme hned tím zřejmě nejzajímavějším na celém telefonu, a to navigačním systémem. Zatím na trhu není žádný jiný telefon s pevně zabudovaným GPS modulem, pouze kapesní počítače. K telefonům, které si s navigačním programem poradí se GPS modul připojuje zpravidla prostřednictvím Bluetooth. Výhoda zabudovaného modulu je zřejmá, nemusíte se obávat, že ho zapomenete, a v autě odpadá problém s dvojím napájením z jedné zásuvky.

Anténa GPS modulu je umístěna v horní hraně telefonu, takže na nejvhodnějším místě. Bližší technické parametry použitého modulu se mi nepodařilo vypátrat, ale jeho citlivost je poměrně dobrá. Jen první vyhledání satelitů trvá trochu déle a je zapotřebí čistý výhled na oblohu do všech směrů. Mezi sedmipatrovými domy jsem se nechytal. Ovšem, jakmile jsem zavítal zpět s již aktivovaným modulem, vše fungovalo bez problémů.

Škoda, že není Siemens SXG75 vybaven operačním systémem Symbian S60. Uživatel by si mohl vybrat některý z osvědčených navigačních systémů, které mají i u nás dobré mapové pokrytí. Takto jsme odkázáni na vestavěný javový navigátor společnosti VDO Dayton. Ale i ten je docela slušný. Bohužel je ale bez české lokalizace, takže je prostředí v angličtině a anglické jsou také hlasové povely.

Vestavěný navigační systém funguje podobně jako systém Wayfinder. Není potřeba mít v telefonu uloženy obsáhlé mapy, protože se z internetu vždy automaticky stáhne potřebný kousek. Má to výhodu v tom, že jsou mapy stále aktuální, ale při zahraniční cestě takové stahování dat trochu „poleze do peněz“. Výrobce uvádí, že na 100 km je potřeba pouze 30 kB dat. Praxe ale ukázala, že na přibližně 10 km po Brně jsem spotřeboval necelých 10 kB.

Za výlet zaplatíte

Kdy by si někdo myslel, že navigační software k telefonu dostane zdarma, mýlí se. Za běžné navigační systémy se draze platí a tak by to bylo docela překvapující. Využívání navigační služby si musíte předplatit v internetovém obchodě na stránkách www.vdodayton.com/MobileNavigation. Nabízí se předplacení časové nebo podle počtu vypočtených tras. Na vyzkoušení dostanete 10 tras zdarma.

S nákupem služby nemám osobní zkušenost, ale neměl by zde nastat žádný problém. V obchodě si vyberete „zboží“, které je možné zaplatit platební kartou Visa nebo MasterCard. Následně by vám měl dojít registrační kód.

Předplacenky časové
doba platnosti

cena €

cena Kč*

3 měsíce 29,95 891 Kč
6 měsíců 49,95 1 486 Kč
12 měsíců 99,95 2 974 Kč
Předplacenky na trasy
počet tras

cena €

cena Kč*

20 20 595 Kč
50 50 1 488 Kč
100 100 2 975 Kč
* přepočteno podle aktuálního kurzu 1€ = 29,75 Kč

A jak je to s mapovým pokrytím? Podle zpráv výrobce jsou podrobně zpracovány mapy zemí západní Evropy, včetně severských zemích. U nás se zdá mapové pokrytí podle prvních zkušeností uživatelů docela řídké. Zmapovány jsou silnice první třídy, ve velkých městech je situace lepší. Sám jsem se navigoval v Brně, kde se na mapě ukázaly ulice včetně názvů. Jednosměrky však program neznal a na některých místech mapy bylo „bílo“. Výrobce však ujišťuje, že se na zlepšování pokrytí pracuje.

Poznámka: zatím jsem neměl dostatek času k pořádnému vyzkoušení, což se pokusím napravit. Také mě láká nahrát do telefonu javovou verzi Wayfinderu.

Pokud se vám nechce utrácet za navigaci, můžete si hrát alespoň se základními schopnostmi GPS. Zjistí vám aktuální polohu a také okamžitou rychlost. Ještě bych ocenil nadmořskou výšku, ale ta se v přehledu nezobrazuje.

Naučte se anglicky

Samotný navigační program je docela jednoduchý a přehledný. Po spuštění vás uvítá nabídka se čtyřmi velkými ikonami. Na první pozici je možnost plánování trasy, pod druhou ikonou se skrývá prostředí navigátoru, pod třetí informace o právě probíhající cestě a čtvrtá je přístupem k nastavení.

 
Hlavní nabídka aplikace • možnosti nastavení • zadání bodu cíle

Po spuštění aplikace se automaticky aktivuje GPS modul a je potřeba chvíli počkat, než najde potřebný počet družic. Bohužel chybí informace o tom, ke kolika družicím je už připojen a tak nezbývá než netrpělivě očekávat, až se u symbolu satelitu objeví zelené zatržení. Pro vyzkoušení funkčnosti programu je možné zvolit možnost Simulátor.


Navigace – zobrazení mapy, změna měřítka, noční režim, navigace obrazovými instrukcemi (2,5 MB, DivX)

Při plánování trasy můžete vycházet z aktuální pozice, z uložených oblíbených bodů, z bodů zájmu a nebo také z adres uložených v adresáři telefonu. Po výpočtu trasy a stažení potřebných mapových dat začne samotná navigace. V nastavení výletu je možné zvolit výpočet podle rychlosti nebo délky trasy, zakázat zpoplatněné úseky silnic a dálnice nebo zapnout příjem Traffic info. U nás tato služba zatím nefunguje.


Informace o právě probíhající cestě (zapnutý demo režim) • nastavení výpočtu cesty • itinerář • aktuální poloha a rychlost

Během navigace je možné na displeji zobrazit 2D mapu v libovolném měřítku nebo symbolické příkazy. Nabízí se také možnost kombinovaného zobrazení, kdy je za normální situace vidět mapa, ale při přiblížení ke křižovatce se změní na symbolické zobrazení. Pokročilý 3D pohled k dispozici bohužel není.

Měřítko mapy je možné rychle měnit horizontálními směry navigační klávesy. Aktuální nastavení je vidět v levém horním rohu. Vpravo je informace o zbývajících kilometrech a času do cíle, v případě blížící se křižovatky se zde ukáže symbol šipky naznačující průjezd křižovatkou na bílém podkladě. Podklad se od spodu modře zabarvuje s tím, jak se ke křižovatce blížíte. V okamžiku odbočení je celý modrý. Mapa má buď světlý podklad nebo tmavý, pokud přepnete do nočního režimu.

 
Zobrazení mapy v různém mřítku v denním • a nočním režimu

Zobrazení s instrukcemi je při řízení automobilu jistě bezpečnější. Na displeji uvidíte velký obrazec blížící se křižovatky a šipkou naznačený průjezd. Podklad je bílý a od 80 metrů před křižovatkou se začne zabarvovat do modra. Zbývající počet metrů uvidíte pod obrázkem. Na displej se pak ještě vešla informace o počtu kilometrů a přepokládaném času do cíle, název ulice, symbol spojení se satelity a orientace.

 
Navigace instrukcemi

Hlasová navigace je k dispozici pouze v anglickém jazyce. Ženský hlas informuje s dostatečným předstihem, ale je nepříjemně „usykaný“, což trochu kazí srozumitelnost. Bohužel, hlasitost není příliš velká a při jízdě v autě toho moc neuslyšíte. Je lepší použít handsfree.


Navigace – ukázka hlasové navigace (2,4 MB, DivX/MP3)


V další kapitole: fotoaparát, MP3 přehrávač, rádio

Témata článku: Siemens, , , , Nokia 6230, Nokia 6680, Nokia N70, Nokia N70 Music Edition, Siemens SX1, Siemens SXG75, Test, Zbytečné plýtvání, Tradiční problém, Bleutooth, Velký test, Velký, Nastavené rozlišení, Úplný závěr, Strana horní, Pěkná podívaná, Kmitočet, Řípa, Zmiňovaný smartphone, Světlý podklad, Špatné zobrazení