Společné desetileté působení značek Sony a Ericsson skončilo v červených číslech. Firma vykazuje ztrátu i za celý rok a čeká na ozdravení.
Švédsko-japonský výrobce Sony Ericsson nezakončil poslední rok společného podnikání úspěšnými čísly. Ve čtvrtém čtvrtletí 2011 prodal ještě méně mobilů než v prodejně relativně slabém období třetího kvartálu, což se odrazilo nejen poklesem tržeb, ale také po obdobích hubeného zisku (v Q3 byl čistý zisk výrobce na nule) propadem do masivní ztráty.
V konkrétních číslech Sony Ericsson v období října až prosince loňského roku prodal 9 milionů kusů telefonů, což je o půl milionu méně než v předchozím čtvrtletí a o 2,2 miliony méně než ve stejném období roku 2010. Nižší počet prodaných přístrojů měl za následek devatenáctiprocentní pokles tržeb na 1,3 miliardy eur a v souvislosti s tím klesla i průměrná prodejní cena jednoho telefonu ze 166 na 143 eur, tedy zhruba 3,5 tisíce korun za jeden prodaný mobil.
Letos už jen Sony
Slabší tržby spolu s vynaloženými náklady na restrukturalizaci vyústily k propadu společnosti do čisté ztráty ve výši 207 milionů eur. Také celkový roční účet nevyznívá pro Sony Ericsson pozitivně, čistá ztráta dosáhla výše 247 milionů eur. Osmdestát procent prodaných telefonů za čtvrté čtvrtletí u Sony Ericssonu činily smartphony, na trhu s Androidy má značka podle vlastního odhadu desetiprocentní podíl.
Za neúspěchy posledního kvartálu vidí firma hlavně celkovou ekonomickou recesi, nižší vynakládání prostředků ze strany zákazníků před vánočními svátky, a také záplavy v Thajsku, které prý opět negativně ovlivnily dodávky některých součástek. Připomeňme, že v říjnu společnost Sony odkoupila akcie Ericssonu ze společného podniku a stala se jeho stoprocentním vlastníkem. Účetně bude transakce dokončena během několika týdnů, takže za první čtvrtletí 2012 bude výsledky vykazovat už samotná společnost Sony Corp.
Sony Ericsson představil v uplynulém roce nadějné portfolio smartphonů řady Xperia, velká část z nich si odnesla pochvalné recenze nejen na MobilManii, ale i v dalších světových odborných médiích. Z toho usuzujeme, že pro firmu není problém vyrobit kvalitní produkt, ale má potíže s jejich prosazením na trhu. Česká republika je přitom tradiční baštou příznivců značky a i zde dochází k poklesu tržního podílu. Snad v letošním roce výrobce pod samostatnou značkou Sony uspěje více, z produktů se už nyní těšíme na jeho novou vlajkovou loď Xperii S.