Sony Xperia Tablet Z: udatný obojživelník [recenze]

Po Xperii Z přichází na český trh také voděodolný tablet Xperia Tablet Z. Skvělou výbavou a netradičními prvky může zatopit konkurenci.

Součástí systému jsou také aplikace, které jsou výhradně pro Sony. Jedná se například o modifikovanou galerii fotek a obrázků jménem Album, přehrávač videí Filmy, kancelářský balík OfficeSuite, Poznámky nebo rozpoznávač hudby TrackID. Nechybí ale ani aplikace čistě propojené se Sony a využívající jejich ekosystému. Tím mám na mysli především Let’s start PSM, který odkazuje na webovou stránku pro stažení speciálního obchodu aplikací PlayStation Mobile. Většina položek je zde bohužel placená. Aby nebylo málo různých speciálních obchodů s aplikace, je k dispozici další v podobě Sony Select.

Album má k dispozici několik náhledů na fotografie, když se mění jejich velikost a zobrazovaný počet.

Obchody u nás moc nefungují

Další podobnou položkou je Music Unlimited, která odkazuje do Google Play ke stažení hudební aplikace. Zde se však dozvíte, že tato aplikace není dostupná v ČR. Situace se opakuje také u Video Unlimited. V seznamu aplikací je také PlayMemories Online, což je cloudové úložiště pro vaše fotky a videa, kde vám Sony zdarma poskytne až 5 GB prostoru. Podmínkou je však vytvoření účtu pro tuto službu. Další službou je PlayNow, u té se však po čas testování nepodařilo připojit k serveru.

Česká republika opět doplácí na menší atraktivity v oblasti těchto služeb.

Užitečnou službou, kterou můžete znát i ze smartphonů Sony je Smart Connect. Ta v sobě spojuje správce připojitelného příslušenství a zařízení s možností přednastavení funkcí, které se aktivují po připojení určitého příslušenství nebo v určité nastavené době. Aplikace Socialife slouží jako alternativní prohlížeč dění na sociálních sítí, jejich jste členem. Formát zobrazení ale není příliš přehledný, a tak ji pravděpodobně téměř nebudete používat. Užitečnou aplikací může být Xperia Link. Vlastníte-li telefon řady Xperia, můžete skrze tuto aplikaci sdílet s tabletem mobilní připojení, pokud v dosahu nejsou Wi-Fi sítě.

Způsob řešení aplikace Socialife není úplně šťastný.

Nebylo by to multimediální zařízení Sony, kdyby zde chyběl přehrávač hudby Walkman. Již delší dobu má v upraveném systému japonské společnosti místo navigace Wisepilot, bohužel je k jejím použití stále nutné být připojený k internetu. Milovníky her potěší, že v tabletu je od začátku nainstalováno i několik her. Konkrétně se jedná o dva oblíbené tituly Fruit Ninja a Temple Run 2. V této souvislosti je vhodné zmínit, že tablet bez problémů zvládá i akční střílečky typu Shadowgun: Dead Zone, Dead Trigger nebo závodní Real Racing 3.

Bez online dat nedá Wisepilot ani ránu.

Konec stálého hledání ovladačů

Na konec jsem si nechal aplikaci Dálkový ovladač, která svým názvem prozrazuje svou funkci. V této aplikaci si můžete nastavit jednotlivé zařízení ve vaší domácnost, které lze ovládat na dálku, když vyberete příslušný typ zařízení a jeho značku v bohatém seznamu. Pokud se tam váš přístroj či značka náhodou neobjeví, stále můžete jednoduchým způsobem ovládání tohoto přístroje naučit. Samotné prostředí aplikace je přehledné, tlačítka jsou dostatečně veliká a vám tak nic nebrání se pohodlně usadit do vašeho křesla a ovládat vaším tabletem televizi.

Letošní rok je rokem návratu infraportu.

Pokud mám zhodnotit grafické a systémové vylepšení od Sony, nelze jinak než kladně. Bez potřeby instalovat nic dalšího z Google Play můžete od počátku používání prohlížet dokumenty, zálohovat a obnovovat nastavení nebo si pouštět hudbu a filmy. Vylepšení na pohotovostní ploše vám pak v mnoha směrech usnadní používání a díky přítomnosti infraportu a příslušené aplikace vám tablet dokáže nahradit i dálkový ovladač.

Sdílejte všechno a všude

Xperia Tablet Z je skutečně multimediální zařízení, na kterém můžete hrát hry, poslouchat hudbu, dívat se na videa nebo kupříkladu obsah tabletu zrcadlit na televizní obrazovce. Pojďme ale popořadě. Sony se snaží využít svoji herní značku PlayStation, a proto má tuto certifikaci i tento tablet. Můžete tak k němu připojit bezdrátový herní ovladač DUALSHOCK a hry ovládat skrze něj. Prostřednictvím funkce Wi-Fi Direct můžete hru zobrazit také na televizi.

Co by to bylo za zařízení Sony bez spojení se značkou PlayStation.

Druhou částí je přehrávání hudby. Může se zdát, že zařízení se čtyřmi reproduktory je k přehrávání hudby zrozeno. Ve výsledků je však jejich umístění trochu nešťastné a z nich linoucí se zvuk by mohl lepší kvalitu. Paradoxně tabletu prospěje, když ho chytnete tradičním úchopem (oběma rukama v dolní části zařízení) a tím zakryjete jednu dvojici stereo reproduktorů. Zvuk je poté čistší a jednotlivé reproduktory se vzájemně nepřehlušují.

Bohatá nabídka vylepšení zvuku.

Reproduktory oplývají také širokými možnostmi vylepšení. Mezi nimi například technologii Clear Phase, jenž automaticky reguluje kvalitu zvuku vnitřního reproduktoru. Je-li tato funkce vypnuta je zvuk živější a naturálnější, záleží tak na osobních preferencích. Technologie xLOUD má hlasitost vnitřního reproduktoru vylepšovat, dle mého názoru ale spíš zvuk kazí, když je dubě hůře rozumět. Nutno však podotknout, že v případě maximální hlasitosti čtveřice stereo reproduktorů hraje opravdu nahlas. Zajímavou funkcí je pak S-Force Front Surround 3D. Ta má za úkol upravit přehrávání prostorového zvuku, aby byl co nepřirozenější. Pokud se vám ani poté nebude kvalita zvuku zamlouvat, stále máte možnost využít ekvalizér se spoustou zvukových efektů.

Hudba předností, video slabinou

K přehrávání hudby můžete využít dvou předinstalovaných přehrávačů Hudba Play a Walkman. Walkman navíc obsahuje další vylepšení ClearAudio+, která má zvuk učinit ještě čistším. Po jeho aktivování jsem však nezaznamenal žádný větší rozdíl, tudíž to s tím nebude tak slavné. Hudba se ve Walkmanu dá řadit do klasických kategorií a nechybí ani položka Hudba přátel, která sleduje hudbu, kterou vaši přátelé sdílí na sociálních sítí. Podporované formáty hudby jsou AAC, HE-AAC v1, HE-AAC v2, MP3, MIDI.

Dobře známé prostředí Walkmanu.

Nejslabší článkem multimédií je přehrávač filmů a videí Filmy. Jedná se o základní přehrávač, který nenabízí krom samotného přehrávání nic navíc. Bohužel nedokáže k videím přiřadit ani samostatně stojící titulky. S formátem MKV si poradil tak napůl. Podporované kodeky jsou následující H.263, H.264, MPEG-4, VP8. To znamená, že video sice přehraje, avšak jeho zvuku se nedočkáte. Je tak pravděpodobné, že pro přehrávání filmů šáhnete po nějaké alternativě na Google Play. Co se týká kopírování filmů z PC do tabletu, mohu zmínit, že před kopírováním se vás tablet zeptá, zda chcete převádění film převést do odpovídajícího formátu. To ale znamená, že se výrazně sníží jeho kvalita, což je pro účely fullHD displeje tabletu opravdu škoda. O problémech přehrávání fullHD videí jsem se zmiňoval v předchozích částech.

Prostřední přehrávače filmů téměř nemůže být jednodušší.

Pro přenos souborů obsahuje tablet také množství adaptérů a modelů, které takové přenosy podporují. Nechybí Bluetooth 4.0, NFC, Wi-Fi (802.11 a/b/g/n). Pomocí technologie DLNA můžete tablet propojit se svoji domácí knihovnou. Pro určení polohy zařízení je připraven GPS čip. Ve chvílích, kdy nebudete v dosahu Wi-Fi sítí se může hodit podpora microSIM karet a s tím spojená možnost vysokorychlostního datového připojení, v některých zemích bude dostupné i LTE.

Párování v aplikace Xperia link probíhá pomocí QR kódu • Prostředí obchodu PlayStation Mobile.

Témata článku: Sony, , , , , Asus Padfone, Asus Padfone + Station, Asus Padfone + Station 32GB 3G, Asus Padfone + Station 64GB 3G, Asus Padfone 2, Asus Padfone 2 + Station, Asus Padfone 2 + Station 32GB 3G, Asus Padfone 2 + Station 64GB 3G, Asus Padfone Infinity, Asus Padfone Infinity (2. generace), Asus Padfone Infinity (2. generace) 32GB LTE, Asus Padfone Infinity + Station, Asus Padfone Infinity + Station (2. generace), Asus Padfone Infinity + Station (2. generace) 32GB LTE, Asus Padfone Infinity + Station 64GB 3G, Sony Xperia Tablet Z, Sony Xperia Tablet Z 16GB 3G, Sony Xperia Tablet Z 32GB Wi-Fi, Sony Xperia Z, Čas strávený,