Sony Xperia Z1: krůček k dokonalosti [recenze]

Sony nenechalo nic náhodě a představilo top smartphone, se kterým chce ovládnout předvánoční trh. Jak se povedla robustní Xperia Z1?

Elitní fotovýbava

Xperia Z1 je vybavená čočkou Sony G Lens s dobrou světelností F2.0, za ní se ukrývá fotočip Exmor RS o úhlopříčce 1/2,3 palce a s rozlišením 20,7 Mpx. Ohnisková vzdálenost 27 mm řadí objektiv do kategorie širokoúhlých. Největší fotografii, jakou vyfotíte, bude mít rozměry 5 284 × 3 936 pixelů. Engine zpracovávající fotografie, BIONZ for mobile, má zajistit více reálných barev, nižší šum a kvalitní detaily. K přisvětlení scény poslouží LED blesk.

Aplikace fotoaparátu obsahuje celou řadu různých vylepšení, modifikací a efektů. Z vylepšení je možné jmenovat například Super Auto režim, který sice sníží maximální možné rozlišení na pouhých 8 Mpx, zato za vás ale vybere vhodné nastavení scény a dalších parametrů. Formát je v tomto režimu nastaven na širokoúhlých 16 : 9. Pokud chcte fotit v maximálním rozlišení, je nutné vybrat manuální režim.

Prostředí fotoaparátu • Nabídka režimů se stručným popisem

V rozlišení pouhých 2 Mpx budete nuceni fotit, pokud si vyberete režim AR, Augmented Reality, který umožňuje zakomponovat do focené scény různé animované objekty. My jsme si nejvíc oblíbili Dinosaura. Z barevných efektů se kromě klasického černobílého a sépie nabízí i takzavaná Harrisova závěrka, díky které se hrany objektů zbarví do zelena, modra a červena ve třech za sebou pořízených fotkách. Stabilizace obrazu je v Xperii Z1 pouze softwarová.

Vysokého rozlišení lze využít pro až 3× bezztrátový zoom, který není pouhým výřezem fotografie, ale obrazový procesor při přiblížení skutečně sbírá další data. Oblast bezztrátového zoomu je vyznačena na ose, jakmile pokračujete v přibližování za tuto oblast, půjde už o rozpočítaný výřez snímku a tedy nepěkně rozostřený obrázek. Info-eye je zajímavá funkce, která při focení památek, atrakcí či dokonce knih nebo etiket vína poskytne kontextové informace, které můžete zahrnout přímo do snímku. Funkce Social Live dokáže bezprostředně po vyfocení nahrát obrázky na Facebook. A pokud chcete si chcete vybrat tu nejlepší fotku z řady až 61 snímků vyfocených ve dvou vteřinách, poslouží k tomu funkce kontinuálního snímání.

Ukázkové fotografie:

Širokoúhlé snímky v režimu Super Auto (8 Mpx)
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Snímky 4 : 3 v manuálním režimu na defaultní nastavení (20,7 Mpx)
Efekt AR (rozšířená realita, 2 Mpx)

Při dostatku světla dokáže Xperia Z1 vyfotit snímek s ostrými detaily, nízkým šumem, přirozeným podáním barev a bez přepálených bodů. Sony tvrdí, že díky BIONZu budou pořízené fotky skvělé a to i při nízkém osvětlení. Pravda je, že i při zatažené obloze nebo ve stínu pořízené snímky mají nízkou úroveň šumu, je to však na úkor snížené ostrosti detailů. Při vyzvětšování snímku na nativní velikost objevíme dokonce barevné artefakty rozeseté v celkem pravidelných intervalech. To ukazuje na fakt, že postprocesor si při zpracování fotek určitá data „vymýšlí“ a průměruje je na celý snímek.

Panorama

Komprese snímků při fotografování do JPG ale už není tak výrazná jako u některých starších Xperií včetně Xperie Z. Ukládaný snímek v maximálním rozlišení má datovou velikost zhruba od 5 do 7,5 MB. Podstatná je nakonec skutečnost, že většina uživatelů si stejně nikdy nebude prohlížet fotky v největším rozlišení. Na displeji mobilu vypadají pořízené snímky perfektně a velmi dobrý je i výstup přes HDMI na FullHD televizor nebo monitor. Ve finále tak můžeme fotoaparát zhodnotit jako zdařilý.

Ukázkové video:

Natáčení videa je v aplikaci fotoaparátu záležitostí jednoho kliknutí, pouze však v režimu Super Auto. Pokud přepnete na manuální režim, musíte nejdříve aplikaci přepnout do režimu videa a pak teprv začít točit. Natáčet zvládá Z1 ve FullHD rozlišení rychlostí 30 fps a zaznamenané klipy ukládá do paměti ve formátu MP4. Kamera si poradí s rychlým přeostřováním a video není ani výrazněji rozklepané. Škoda že v nastavení nenajdeme možnost zvýšení snímkovací frekvence, rychlost 60 fps by hardware telefonu určitě povolil a celkovým dojmem by bylo plynulejší video.

Z1: Známkujeme za 1

Xperia Z1 je nový, komplexně vybavený top smartphone letošního podzimního portfolia Sony. Výrobce se soustředil jak na konstrukci a design, tak i na hardwarovou výbavu. Xperia Z1 je možná trochu těžší a větší než většina smartphonů, zato nabídne odolnou schránku z ušlechtilých materiálů. Může se pochlubit skvělým výkonem, kompletní konektivitou, nadprůměrnou výdrží a nadprůměrným fotoaparátem. Sony sází mimo jiné i na zvučné názvy svých koncernových technologií a širokou škálu příslušenství, které by mělo prodeje Xperie Z1 podpořit. Za všechny jmenujme například přídavné objektivy Sony SmartShot nebo chytré hodinky Sony Smartwatch.

Je naopak jen velmi málo disciplín, ve kterých Xperia Z1 pokulhává. Jednou z vad na kráse je příliš lesklý displej, který by vzhledem k potenciálu Sony coby výrobce špičkových televizorů mohl být určitě lepší. Pokud budete často ždímat procesor telefonu náročnými hrami, odvděčí se vám přitopením ve vašich rukou. Další výraznější výtky prakticky nemáme, snad jen pořizovací cena mohla být nižší než 18 tisíc korun. O fous levnější je nová vlajková loď Lumia 1020 od Nokie, která je ale kvůli jinému systému s Xperií po stránce výkonu obtížně porovnatelná. Sony ale může zatopit nové LG G2, které se začne prodávat za 13 tisíc korun a chybí mu prakticky jen odolná konstrukce a slot na microSD karty.

Témata článku: Sony, , , , , LG G2, Nokia Lumia 1020, Sony Xperia E, Sony Xperia E dual, Sony Xperia M, Sony Xperia M Dual, Sony Xperia SP, Sony Xperia Z, Sony Xperia Z Ultra, Sony Xperia Z1, Nadprůměrná hodnota, Bezztrátový zoom, Dokonalost, Matný povrch, E-mailová schránka, Zajímavá funkce, Nevyužitý prostor, Krůček, Rozložení klávesnice, Konverze,