ČTÚ doporučuje: změny FUP u T-Mobilu reklamujte

ČTÚ se zabývá změnami v uplatňování FUP limitu u T-Mobilu. Na verdiktu se pracuje, zatím však úřad doporučuje postup u operátora reklamovat.

Na tichou změnu podmínek a blokaci dat vybraným uživatelům si posvítí tuzemský regulátor, ČTÚ to sdělil serveru Lupa.cz. Úřad přislíbil prozkoumat tradiční spor zákazník versus operátor. ČTÚ doporučuje zákazníkům, kterých se změna podmínek dotkla a počínání operátora jim nepřijde košer, aby u T-Mobilu na postup podali reklamaci.

Důvodem jsou lhůty, respektive to, aby nedošlo k jejich marnému uplynutí. ČTÚ totiž bádá hluboce a zajisté pečlivě, ale vyžaduje to čas. Například u stížnosti na postup Vodafonu, který už více jak šest měsíců účtuje data bez ptaní, se úřad zatím nevyjádřil.


Původní článek vyšel ve středu 27 května 2015 s následujícím nadpisem:

T-Mobile má FUP ve třech režimech. Kam patříte vy?

V úterý ráno jsme vydali článek, který s původním nadpisem vidíte níže. T-Mobile nás záhy upozornil na chybu: do „postižených“ tarifů nepatří Internet v mobilu na měsíc. Měli jsme ještě několik doplňujících dotazů a odpověď nepřicházela, mezi tím se změnily některé údaje na webu operátora. T-Mobile zřejmě dával do pořádku nesrovnalosti, na které upozorňuje grafika, kterou také vidíte níže v původním článku. Až pak přišla následující rekapitulace současného stavu FUP limitů:

Klepněte pro větší obrázek

1. Zákazníci s tzv. smart fupem

Zákazníci s Internetem bez drátu. Tito zákazníci po vyčerpání základního objemu dat mohou nadále pokračovat v plné rychlosti na vybraných službách, ostatní se jim automaticky zpomalí (tak, jak je uvedeno v podmínkách služby)

2. Zákazníci s objemy dat nad 50MB

Mají nadále možnost pokračovat ve snížené rychlosti po vyčerpání základního objemu dat. Jediný rozdíl oproti minulosti je ten, že tuto volbu musí vždy po vyčerpání dat potvrdit. Tedy vyčerpám data a pak prostřednictvím info stránky přímo v mobilu, která se automaticky načte (a je na ní odkaz v SMS) nebo v samoobsluze, si mohu zvolit, že chci pokračovat v datování ve snížené rychlosti (viz obrázek ze samoobsluhy níže). Zákazník má tedy možnosti tři - zakoupit si vyšší datový balíček, zakoupit si jednorázové navýšení dat anebo si zvolí zdarma možnost pokračovat ve snížené rychlosti.

Klepněte pro větší obrázek

3. Zákazníci s nízkým objemem dat

...tedy zákazníci s tarify Internet v mobilu na den, Internet v mobilu na týden (twist), S námi v sítích a S námi v síti. Tito zákazníci po vyčerpání dat nemají aktivní volbu „pokračovat ve snížené rychlosti“ a mohou si tedy po vyčerpání základního objemu buď navýšit datový balíček na vyšší, který tuto volbu má, anebo si dokoupit data jednorázově: Jednorázové navýšení dat = 50 MB za 25 Kč, 200 MB za 100 Kč, 1 000 MB za 200 Kč.

V podmínkách služby/tarifu i v Ceníku služeb je uvedeno, že „po vyčerpání přiděleného objemu dat má zákazník možnost dokoupit si další objem dat za cenu dle Ceníku služeb“. Pokud tedy objem dat přidělený k zákazníkovu stávajícímu tarifu nestačí, může si dokoupit další data v podobě dodatečných mobilních datových balíčků.

T-Mobile tedy říká, že všechno je košér a v souladu s podmínkami: „Postup, který uplatňujeme po vyčerpání datového limitu je v souladu s podmínkami i ceníkem, které jsou nedílnou součástí účastnické smlouvy.

Tímto operátor zároveň odpovídá na otázku, zda dovolí výpověď smlouvy v důsledku změny podmínek. Nedovolí...


Původní článek vyšel v úterý 26. května 2015 s následujícím nadpisem:

T-Mobile u vybraných tarifů blokuje data po FUP

Na MobilManii tomu říkáme utahování šroubů. Ceníkové ceny sice zůstávají stejné, ale mění se (ne tak viditelné) podmínky na pozadí. Ukázkovým případem je aktuálně T-Mobile. Zákazníkům s vybranými (nízkými) tarify operátor nově úplně blokuje data po dosažení FUP limitu a podle ohlasů na Facebooku operátor změnu nijak dopředu neoznámil. Navíc popírá sám sebe v definování toho, co že to FUP limit znamená.

Aktuálně platí, že u základního tarifu S námi v sítích a Twist balíčků Internet v mobilu na den, Internet v mobilu na týden a Internet v mobilu na měsíc si zákazník po překročení FUP limitu už ani neškrtne, respektive nepřenese žádná data. Ta lze buď dokoupit, nebo internet oželet.

Klepněte pro větší obrázek
FUPvoý diagram jednoho z nespokojených zákazníků T-Mobilu (obr.: ctrlv.cz)

O této změně nenajdeme informace ani na webu operátora, kde se například u tarifu S námi v sítích stále uvádí: „50 MB internetu zdarma. Rychlost stahování až 42 Mb/s a odesílání až 5,76 Mb/s, po vyčerpání limitu 64/32 kb/s. Datový limit si můžete kdykoliv jednoduše navýšit v Můj T-Mobile“. Což by se s úspěchem dalo označit za klamání zákazníka.

Klepněte pro větší obrázek
Zákazníci na Facebooku T-Mobilu se nad novinkou rozčilují (obr.: t-mobile.cz)

Navíc operátor sám definuje FUP limit tak, že jde o opatření, které má zajistit stejnou kvalitu připojení pro všechny zákazníky, a tudíž těm, kteří FUP překročí, bude rychlost snížena. Tím, že operátor data úplně zablokuje, však popírá vlastní FUPové pravidlo. Odůvodnění tohoto kroku, tak jak ho T-Mobile vysvětluje naštvaným zákazníkům na Facebooku je úsměvné:

Je to z toho důvodu, že se data v telefonu po vyčerpání FUP limitu stahovala dál, aniž by o tom zákazník vědět a měl o to zájem. Museli jsme proto blokovat část přenosové rychlosti a to mělo dopad na zákazníky, kteří si zaplatili balíček s plnou rychlostí.

Jen pro pořádek, u paušálu bylo zpomalení nastaveno na 64/32 kb/s a u Twistu na 16 kb/s v obou směrech. Zda tato rychlost mohla způsobovat těm „poctivě platícím“ problémy, nechť posoudí každý sám. T-Mobile tedy vyrazil opačnou cestou než O2 a Vodafone, kteří FUP limit automaticky za poplatek navýší.

Diskuze (85) Další článek: Apple si patentoval 3D displej se sledováním pozice očí

Témata článku: , , , , , , Nízký objem, Ctrl + C, Původní nadpis, Vybraný uživatel, Výpověď smlouvy, Mobil, Naštvaný zákazník, Jediný rozdíl, SMART FUP, Nespokojený zákazník, Počínání, T Mobil, MOBI, Nízký tarif, F +, Změna podmínek, Základní tarif, T - Mobil